اخبار و رویدادها: موفقیت تحصیلی باعث ارتقاء زندگی استاندارد می شود

موفقیت تحصیلی باعث ارتقاء زندگی استاندارد می شود
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳- ۱۵:۴۴:۵۲

موفقیت تحصیلی باعث ارتقاء زندگی استاندارد می شود

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: موفقیت تحصیلی نه تنها شرایط استخدام و موفقیت شغلی در آینده را فراهم خواهد کرد، بلکه باعث ارتقاء سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و زندگی استاندارد خواهد شد.

موفقیت تحصیلی باعث ارتقاء زندگی استاندارد می شود

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: موفقیت تحصیلی نه تنها شرایط استخدام و موفقیت شغلی در آینده را فراهم خواهد کرد، بلکه باعث ارتقاء سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و زندگی استاندارد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود دکتر محمد ربیعی در نشست مسئولان و کارشناسان مراکز مشاوره  دانشگاه های منطقه سه و چهار کشور که در این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه موفقیت تحصیلی باعث ارتقاء زندگی استاندارد می شود افزود: مسئله موفقیت تحصیلی همواره مورد توجه متخصصان و محققان حوزه آموزشی و تحصیلی بوده و تحقیقات بسیاری را به خود اختصاص داده است.

وی موفقیت تحصیلی را شامل ده فاکتور مهارتها ، کیفیت آموزش، تصمیم گیری مسیر شغلی، انگیزش بیرونی، آینده، انگیزش درونی، رغبت، اعتماد به نفس، تمرکز و خودتنظیمی معاشرت یا اجتماعی شدن ، سازگاری فردی و فقدان یا عدم اضطراب  دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهر کرد اظهار داشت: نقطه مشترک اکثر این تحقیقات، تمرکز روی مهمترین متغیرهای تاثیر گذار بر میزان موفقیت تحصیلی است که عموما خاستگاه روانشناسی تربیتی و یا مشاوره مدرسه است.

ربیعی اضافه کرد: اما از آنجا که هدف تحصیل، رسیدن به یک مسیر شغلی متناسب است، در سرتاسر دنیا مشاوره تحصیلی جزئی از مشاوره مسیر شغلی قلمداد می شود و یکی از اهداف برنامه های مشاوره و رشد مسیر شغلی در دوره های مختلف تحصیلی، ارتقاء سطح پیشرفت، عملکرد یا موفقیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان است.

وی گفت: مشاوره تحصیلی و شغلی فرایند کمک به فرد برای رشد و پذیرش یک تصویر با کفایت و یکپارچه از خویشتن و نقش خویش در دنیای تحصیل و شغل است تا بدین وسیله این مفهوم را واقعیت آزمائی کند و در نهایت به سطح بالائی از موفقیت، رضایت، رشد و ثبات دست پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با بیان این که نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که توجه به رشد مسیر شغلی، در بهبود گذار از مدرسه به کار، استخدام موفق و آمادگی ورود به دنیار کار مؤثر است اظهار داشت:  رسیدن به این اهداف نیازمند تدوین برنامه های جامع مشاوره مسیر شغلی است که می تواند به دانشجویان کمک کند تا ویژگی های منحصر به فرد خود را  شناخته و گزینه های متنوع شغلی را کشف و برای رسیدن به اهداف مسیر شغلی خود برنامه ریزی کنند  تا در امر تحصیل و همچنین انتخاب مسیر زندگی خود موفق باشند.

ربیعی افزایش آمادگی های تحصیلی و شغلی در دانشجویان جهت ورود به دنیای  کار، ارتقاء جایگاه مشاوره تحصیلی و شغلی در مراکز مشاوره دانشگاه ها را از اهداف کلی و ایجاد آمادگی در دانشجویان جهت ورود به دنیای کار، آشنا کردن دانشجویان با چالش های شغلی هزاره سوم، کاهش مشکلات تحصیلی، کاهش افت تحصیلی، افزایش موفقیت تحصیلی در دانشجویان، کمک به افزایش مهارت های شکار شغل و کاریابی در دانشجویان و ایجاد زمینه جهت تعامل بیشتر مراکز مشاوره با معاونین آموزشی، مدیران گروه و اساتید را نیز از اهداف رفتاری این طرح برشمرد.

وی، استادان،معاونین آموزشی دانشگاه ها، معاونین آموزشی دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی، مشاوران تحصیلی شغلی مراکز مشاوره، والدین دانشجویان، دبیران و اعضای انجمن های علمی دانشجویی، کارآفرینان و مدیران کارآفرینی دانشگاه و اعضای شوری بررسی موارد خاص دانشگاهی، استانی و مرکزی را از جمله افراد تاثیر گذار در طرح انطباق پذیری مسیر تحصیلی شغلی دانشجویان عنوان کرد.

 

دغدغه، تعهد، اعتماد و کنجکاوری ابعاد مهم انطباق پذیری


عضو هیات علمی دانشگاه شهر کرد دغدغه، تعهد، اعتماد و کنجکاوری را از ابعاد مهم انطباق پذیری عنوان کرد و گفت: کسی که دغدغه شغلی دارد علاوه بر داشتن احساس و نگرش واقعی به آینده از گذشته درس گرفته و به حال توجه کرده و برای آینده پیش بینی می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر محمد ربیعی در سومین نشست مسئولان و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه سه و چهار کشور که در این دانشگاه برگزار شد با بیان اینکه دغدغه، تعهد، اعتماد و کنجکاوری از ابعاد مهم انطباق پذیری است افزود:  فقدان دغدغه باعث بی تفاوتی مسیر شغلی ، بی برنامگی و بدبینی به آینده می شود.

وی بیان کرد: داشتن تعهد  باعث می شود  فرد خود را  مسئول ساختن مسیر شغلی اش دانسته،  مستقل تصمیم گیری کند  و نگرش جرات مندانه داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهر کرد،  اعتماد و کنجکاوری را از دیگر ابعاد انطباق پذیری در فرد دانست و تصریح کرد: اعتماد باعث اعتماد به  توانایی خود شده و فقدان آن باعث باز داری مسیر زندگی و مانع شکوفایی دست یابی به  اهداف می شود.

ربیعی اضافه کرد: کنجکاوری نیز باعث ایجاد علاقه زیاد به دانستن درباره خود ،دنیای کار و هماهنگی بین آنها، گسترش آگاهی در تصمیم گیری، تجربه جدید و ماجراجویی خواهد شد.

وی گفت:  در  انطباق پذیری شغلی باعث می شود فرد از نگرش ها و صلاحیت هایی برخوردار شود که در نهایت بتواند خود را به بهترین شکل ممکن با زمینه کاری هماهنگ کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهر کرد افزود: در این مسیر فرد صلاحیتی کسب می کند تا خودش را اصلاح و فعالانه به مطالبات جدید محیط پاسخ بدهد بدون آنکه منفعلانه منتظر تغییر در سازمان ها و محیط باشد.

وی  با بیان اینکه فرد انطباق پذیر از خود انعطاف نشان می دهد و تجارب و صلاحیت های جدید را توسعه می دهد افزود:  در این مسیر فرد صلاحیتی کسب می کند تا خودش را اصلاح و فعالانه به مطالبات جدید محیط پاسخ بدهد بدون آنکه منفعلانه منتظر تغییر در سازمان ها و محیط باشد.

ربیعی در بخش دیگری با اشاره به حقایق پیش روی دنیای کار هزاره سوم گفت: زندگی پر از مشاغل گوناگون، سرمایه های نامحسوس، تغییرات آنی و فن آوری، آشفتگی جدید و دائمی، فعالیت های بدون مرز، رهبری تغییرات، عدم وفاداری در کار فرما سازمان و مشاغل و قابلیت ارائه خدمات از جمله این حقایق است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهر کرد عدم امنیت، مسئولیت فردی در مقابل مسیر شغلی، فقدان تعهد، تجربه، مهارت، وجود آموزش های رسمی، رقابت فن آوری رایانه، جابه جایی شغلی، حضور پر رنگ زنان، فرهنگ های مختلف ، نقش مهم ارتباط و تحرک جسمی را از دیگر حقایق پیش روی دنیای کار هزاره سوم برشمرد.

وی هر فعالیت قانونی مشروع که مستلزم صرف انرژی باشد و در اثر انجام آن فرد خستگی فکری و جسمی پیدا کرده و نیازمند استراحت باشد و در برابر آن کالا، خدمات و دستمزدی را دریافت کند تعریف کار دانست.

ربیعی داشتن رزومه کاری، خوب درخشیدن در مصاحبه، چاپ کارت ویزیت، انجام کار داوطلبانه و رایگان، شاگردی کردن، توسعه مهارت ها و صلاحیت ها عمومی خود از جمله رفتارهای کاریابی است.

 

سبک های تاثیر گذار تصمیم گیری در مسیر شغلی فرد


عضو هیات علمی دانشگاه شهر کرد از وجود پنج سبک تاثیر گذار تصمیم گیری در مسیر شغلی فرد نام برد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شاهرود، دکتر محمد ربیعی در سومین نشست مسئولان و مراکز مشاوره دانشگاه های  منطقه سه و چه ار کشور که در دانشگاه شاهرود برگزار شد  تصمیم گیری را از مهمترین عوامل در بحث انطباق پذیری شغلی دانست و گفت: پنج نوع سبک در تصمیم گیری وجود دارد که هر یک می تواند تاثیر زیادی در مسیر شغلی فرد داشته باشد.

وی سبک تسلیمی، تاخیری، جبری، تقدیری، تقلایی و  تدبیری را از جمله سبک های تصمیم گیری عنوان کرد و گفت: در سبک تسلیمی فرد تسلیم شرایط و آنچه اتفاق افتاده است می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، تسلیم رسوم، پذیرش مشورت و عوض شدن دائم، اجتناب از مشورت به دلیل تغییر نظر و هویت تسلیمی را از جمله ویژگی های سبک تسلیمی برشمرد.

ربیعی با بیان این که در سبک تصمیم گیری تاخیری نیز فرد مکرر تصمیم خود  را به تاخیر انداخته و امروز و فردا می کند افزود: در سبک جبری هم خود فرد کاره ای نیست و تسلیم شرایط اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی شده و تلاش وی بی فایده است.

این استاد دانشگاه گفت: در سبک تقدیری هم فرد هیچ تلاش و کوششی نکرده و اعتقاد به قسمت، فال، کتاب طالع بینی، خواب و  استخاره دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهر کرد، کسب حداکثر اطلاعات، بررسی همه منابع، کسب آخرین اطلاعات، حجم زیاد اطلاعات و سردرگمی، حجم عظیم اطلاعات غیر مفید و اعتقاد به بهترین گزینه را از ویژگی های سبک تقلایی عنوان کرد.

ربیعی سبک تدبیری را از آخرین سبک های  تصمیم گیری بیان کرد و اظهار داشت: در این سبک فرد تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات و منطقی می کند.

 

12345