اخبار و رویدادها: جوابیه روابط عمومی دانشگاه شاهرودبه اخبارمنتشر شده اخیر در برخی سایتها

جوابیه روابط عمومی دانشگاه شاهرودبه اخبارمنتشر شده اخیر در برخی سایتها
پنج شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱- ۱۸:۵۸:۴۵



جوابیه روابط عمومی دانشگاه شاهرودبه اخبارمنتشر شده اخیر در برخی سایتها

جوابیه روابط عمومی دانشگاه شاهرود به اخبار منتشر شده اخیر در بعضی از سایتها

 

روابط عمومی دانشگاه شاهرود جهت تنویر افکار عمومی از سوی سایت شاهرود نیوز، مرات نیوز و... جوابیه زیر را منتشر می نماید. انتظار می رود سایت های خبری مذکور برای درج یک خبر بدون پیش داوری و تفسیر و اعمال سلیقه شخصی، بر اساس قانون مطبوعات و رسانه ها اقدام نمایند.

دانشگاه شاهرود جزئی از مجموعه نظام جمهوری اسلامی بوده و مکانی مقدس جهت کسب علم، معرفت و تربیت فرزندان و مدیران آینده ساز انقلاب اسلامی است. طبیعی است برای اداره این مجموعه بزرگ، طبق مقررات و ضوابط هیات امناء و قوانین عمومی کشور کلیه کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان محترم از حقوق قانونی برخوردار بوده  که اجرای آنها بر مدیران فرض مسلم می باشد.

مدیریت دانشگاه در چند سال اخیر در عرصه های مختلف حسن نیت حوصله ، صبر و متانت خود را در عرصه های مختلف جهت پاسخگویی به کارکنان و دانشجویان به اثبات رسانده است.

بدیهی است که هیچیک از دانشگاهیان حقوقی فراتر از مصوبات هیات امناء که قاعدتاً از سوی مقام عالی وزارت و یا هیات وزیران را ابلاغ می شود را نباید داشته باشند.

در مورد اعتراض اخیر کارکنان به استحضار می رساند نماینده کارکنان دانشگاه طی دو بار ملاقات حضوری با رئیس دانشگاه موارد مربوط به موانع قانونی برای اجرای آیین نامه جدید کارکنان دانشگاه را جویا شده و همچنین مقرر گردید  به پیشنهاد ایشان و روابط عمومی جلسه عمومی کارکنان مورخ 24/8/91 سه روز بعد از جلسه هیات امنای دانشگاه در تالار دانشکده معدن برگزار گردد لذا کلیه کارکنان در یک فضای صمیمی از ساعت 9 الی 12 به طرح سوالات و دیدگاههای خود در باره آیین نامه که هنوز به تصویب هیات امناء نرسیده است را دریافت کردند به طوری که هیچ سوالی بی پاسخ نمانده است.

متعاقب آن مدیریت دانشگاه ، با پیگیری های گسترده از طریق بخشهای مختلف وزارت متبوع منجمله دفتر هیات امنای مرکزی و معاون اداری و مالی وزارت متبوع و مکاتبات متعدد خواستار اجرای یکنواخت و هماهنگ آیین نامه در کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شده است، که کلیه سوابق موجود می باشد. متعاقب این امر در جلسات متعددی در وزارت متبوع بابت رفع مشکلات آیین نامه پیگیری و دیدگاههای مربوطه ارائه گردد. ما حصل این پیگیریها به آنجا انجامید که در یک جلسه ای که حدود بیش از 40 رئیس دانشگاه معاونان وزیرومشاور ارشد اجرایی وزیر و سایر کارشناسان ذیربط وزارت در اواخر دیماه حضور داشتند، دیدگاهها مطرح و همه روسای دانشگاهها خواستار اجرای یکنواخت آیین نامه ها و شفاف سازی و تامین بار مالی مربوط از سوی وزارت شدند.

در ادامه مقرر شد موارد  از طریق مشاور ارشد اجرایی وزیر به استحضار ایشان رسانده شود تا  ایشان در این موردتصمیم گیری نمایند. در اینجا اضافه می شود دانشگاه قبلاً در مرداد ماه صورتجلسه فوق العاده هیات امناء مبنی بر آمادگی دانشگاه را تهیه و به تایید اکثریت اعضای هیات امناء رسانده و علیرغم چندین بار پیگیری، بنا بر موانع و دلایل مختلف مالی و قانونی نتیجه مشخصی حاصل نشد، که این مساله مورد اعتراض مدیریت دانشگاه نیز بوده است چرا که این آیین نامه در برخی از دانشگاهها به شیوه های مختلف اجرا شده است و نمی توان در مراکز وابسته به یک وزارت اجرای قوانین مختلف را توجیه نمود.

ما حصل این پیگیریها منجر به این شد که در اجلاس سراسری دانشگاهها در مورخ 9/11/91 مقام عالی وزارت با توجه به موارد فوق به صراحت اعلام نمودند که بنا به دلایل مختلف از اجرای آن بخش از آیین نامه که در برگیرنده بارمالی باشند تا اطلاع ثانوی اجتناب شود. بدیهی است که اجرای منویات و دستور وزیر محترم برای همه دانشگاهها لازم الاجرا می باشد و مدیریت این دانشگاه نیز اجرای اوامر وزیر محترم را برخود فرض مسلم می داند بعد از موارد فوق دانشگاه نسبت به تهیه صورتجلسه فوق العاده. با هماهنگی هیات امنای مرکزی و تایید آنها تهیه و آن را جهت تایید بخش های مربوط منجمله رئیس کمیسیون دائمی هیات امناء اقدام نموده  و با پیگیریهای مکرری که انجام شده است ایشان اظهار نموده و اصرار دارند که این گونه مصوبات از آنجایی که بار مالی اضافی بر دولت تحمیل می نماید خلاف مقررات بوده و از تایید آن خودداری نمودند.

بدیهی است از آنجایی که دانشگاهها کلیه قوانین استخدامی و مالی معاملاتی را با مصوبات هیات امناء      اجرایی می نمایند لذا مادامی که هیات امناء هر دانشگاه آیین نامه ای را به تصویب نرسانده باشد اجرای آن برای مدیریت دانشگاه امکان پذیر نمی باشد و این مساله برای کلیه دانشگاهیان منجمله مدیران ارشد و کارکنان واضح است. با توضیحات فوق آیین نامه مذکور مصوبه دولت نبوده و از سوی هیات امناء نیز هنوز مصوب نشده است که اجرای آن برای مدیرت دانشگاه میسر باشد. با توجه به جمیع موارد فوق واضح است که این مدیریت دانشگاه نیست که از اجرای آیین نامه خودداری می کند بلکه مصوبه ای برای اجرا وجود ندارد. اضافه می شود که مصوبه هیات محترم دولت برای افزایش 15 درصدی حقوق به طور کامل برای کلیه کارکنان اجرا و پرداخت شده است.

به استحضار میرساند مقام عالی وزارت و معاونین محترم ایشان برای رفع موانع موجود به نحوی که قوانین رعایت گردد به طرق مختلف پیگیر امور بوده و مدیریت دانشگاه نیز تا حصول نتیجه پیگیری لازم را خواهند نمود.

و اما اولاً در هر دانشگاه هر تشکلی برای فعالیت باید مجوز قانونی داشته باشد که این موضوع برای شورای صنفی کارکنان نیز صادق است. از آنجایی که مقررات ابلاغی از وزارت متبوع ایجاد تشکیل تشکلهای اسلامی دانشگاهیان ( اساتید و دانشجویان) را از سوی هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی دانشگاه مجاز می داند فلذا دادن مجوز شورای صنفی کارکنان در داخل دانشگاه به دلیل منع قانونی امکان پذیر نمی باشد که این موضوع از طریق معاون اداری و مالی به آنها اعلام شده است و گفته شد که چنانچه درخواستی دارند ارائه نمایند تا به وزارت ارسال شود. متاسفانه علیرغم تذکر موارد فوق دوستان کارکنان دانشگاه به این موضوع اعتنا ننموده و ضمن انتشار نامه ای در سامانه اداری دانشگاه و نصب در تابلوهای اعلانات تحت عنوان شورای صنفی اقدام به تجمع نموده اند که درخواست تجمع و جلسه 15/12/91 نیز به همین شکل بوده است و روابط عمومی طبق مقررات و روال از در اختیار قراردادن سالن بدون ارائه مجوز قانونی خودداری کرده است.

 کارمندان شریف می داند طبق عرف چندین ساله ریاست محترم دانشگاه بعد از ظهر سه شنبه ها  ملاقات عمومی دارند که ارباب رجوع را با گرفتن وقت قبلی ملاقات می نمایند این درحالی است که اولاً نامه شورای صنفی ساعت 12 همان روز رسیده و امکان شرکت در آن جلسه (آنهم غیر قانونی) عملاً  امکان پذیر نبوده و دارای وجاهت قانونی نمی باشد.

مدیریت محترم دانشگاه در چند ساله مدیریت خود و همفکری و همراهی با بخش های مختلف دانشگاهیان عزیز نشان داده اند که فردی معتقد، متعهد،  پاسخگو و دارای سعه صدر کافی بوده که این موضوع زبان زد است چطور می شود که از پذیرش کارمندان محترم آن هم برای رفع مشکلاتشان خودداری نمایند تا چه رسد به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران که طبق فرموده حضرت امام ولی نعمت ما هستند.

به محض اطلاع ریاست محترم دانشگاه از ورود کارکنان به داخل سازمان مرکزی در حالی که رئیس دانشگاه مشغول پاسخگویی به ارباب رجوع بوده اند، از طریق مشاور رئیس و مدیر حراست جویای اطلاع شده است و گفت شد چنانچه کارکنان ( نه شورای صنفی ) مشکلی دارند تعدادی از آنها به عنوان نماینده انتخاب تا در یک فرصت مناسب رئیس دانشگاه پاسخگوی مسائل آنان باشد ( حتی طی جلسه عمومی) ولی کارکنان به نقل از مشاور رئیس و مدیر حراست اظهار داشتند ما هر یک نماینده خودمان هستیم و با ایجاد سرو صدا و همهمه و دادن شعار در نظم دانشگاه ایجاد اخلال نمودند و مکرراً از آنها خواسته شد که از ادامه این روند خودداری نمایند و اگر امروز را برای بحث و گفتگو صلاح نمی دانند در هفته آینده یا فردای آن روز حاضر به تشکیل جلسه هستیم. بدیهی است کسی که بخواهد نظم دانشگاه را به چالش بکشد با او طبق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد، خواه دانشجو ، کارمند یا استاد باشد.

در ادامه عصر همان روز هیات رئیسه دانشگاه با تشکیل جلسه و تماسهای متعدد با مسئولین بخشهای مختلف وزارتی برای حل مشکل آیین نامه ها و اعتراض کارمندان یاد آوری و از آنها خواسته شد تا اقدام موثری بعمل آورند در انتهای جلسه مدیر حراست مامور شد تا ضمن تماس و دعوت از تنی چند از چهره‌های موثر و دلسوز کارکنان از آنها بخواهد چنانچه بحثی داشته باشند در جلسه هیات رئیسه فردا صبح از ساعت 9 الی 12 حضور پیدا کنند علیرغم انجام این کار توسط مدیر حراست کارکنان محترم اعتنایی به این موضوع نکرده و با تجمع در مقابل درب ورودی دانشگاه نظم دانشگاه را به چالش کشاندند که این مساله  از کارکنان شریف دور از انتظار می باشد.

صبح چهارشنبه 16/12/91 هیات رئیسه دانشگاه از ساعت 9 صبح طبق وعده برای حضور در جلسه در تالار کوثر حضور داشتند ولی کارکنان به محل کار خود رفته بودند و به مشاور رئیس و مدیر حراست گفتند که ما منتظر اقدام عملی می باشیم نه تشکیل جلسه .

پس از این موضوع هیات رئیسه دانشگاه جلسه فوق العاده تشکیل داده و تصمیم به پیگیری موارد و مشکلات به حق کارکنان گرفتند تا ضمن ارائه راهکارهای مقتضی از طریق وزارت موارد پیگیری گردد و حتی در این جلسه مصوب شد که طی روزهای آتی جلسه ای عمومی از سوی روابط عمومی تشکیل تا کلیه کارکنان در جمع هیات رئیسه به طرح دیدگاههای خود بپردازند، چرا که ما اعتقاد داریم پاسخگویی جزء وظیفه مدیران می باشد و این گونه مسئولیتها جز امانت و خدمتگزاری، افتخار دیگری برای کسی نخواهد داشت. خصوصاً مدیریت در محیطهای مقدس دانشگاهی تا چه رسد به اینکه مدیران دانشگاه بخواهند به داشتن این گونه مسئولیتها فخر و مباهات نمایند.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

12345