اخبار و رویدادها: اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران به کار خود پایان داد.

اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران به کار خود پایان داد.
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱- ۱۲:۲۹:۲۶

اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران به کار خود پایان داد.

عصر روز گذشته اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران که در دانشگاه صنعتی شاهرود از 8 تا 10 شهریور برگزار شده بود به کار خود پایان داد.

دکتر فرهنگ سرشکی دبیر اجرایی اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران با اشاره به این نکته که ایران به لحاظ داشتن پوسته ای ناهمگن و تاثیر حوادث مختلف زمین شناسی در شکل گیری آن، از نظر مواد معدنی، سرشار است چرا که تقریبا از تمامی مواد معدنی دنیا برخوردار می باشد افزود: ایران، دومین ذخایر نفتی جهان، یازده درصد ذخایر ثابت شده نفتی زمین معادل ۱۳۰ میلیارد بشکه، و نیز دومین ذخایر گازی جهان، هجده درصد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی، معادل ۲۶ تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد.

وی گفت: دیگر معادن مهم کشور معادن زغال سنگ، نیکل، کبالت، نقره، گوگود، و اورانیوم هستند و ایران به دلیل شرایط متنوع زمین شناسی دارای کانسارهای متنوع زغالی است.

سرشکی صنایع مصرف کننده زغال سنگ را بالا دانست و افزود: تنها در حدود 30% از تولید زغال این معادن به میزان حدود 75 هزار تن جهت سوزاندن و تولید حرارت در بخش های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیر اجرایی اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران در خصوص زغال سنگ های حرارتی که در صنایع فرو آلیاژسازی (اکسیداسیون و احیاء و الکترودهای مصرفی در این صنعت) مصرف می‌شود تصریح کرد که در این صنعت علاوه بر استفاده از زغالسنگ حرارتی از کک و زغال چوب نیز استفاده می‌گردد که سهم زغال سنگ حرارتی نسبت به کل زغال مصرفی در حدود 45-40% می‌باشد،‌که این میزان بستگی به نوع تکنولوژی دارد.

وی تاکید کرد:یکى دیگر از عوامل موثر در میزان اقتصادى بودن نیروگاه ها توجه به مقدار راندمان نیروگاه است.

سرشکی با اشاره به این که راندمان نیروگاه هاى زغال سوز در آمریکا 50 درصد و سایر کشور ها حدود 40 درصد است در حالى که این راندمان در نیروگاه هاى گازى حدود 35 درصد مى باشد گفت:به همین دلیل نیروگاه هاى زغال سوز داراى برترى نسبى هستند.

دبیر اجرایی اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران در پایان از برگزاری این کنگره ابراز خرسندی کرد و خاطر نشان نمود: امیدواریم این حرکت که با برگزاری این کنگره در ایران پایه گذاری شده به صورت مستمر ادامه یابد و ما شاهد رشد هر چه بیشتر صنعت زغال سنگ در ایران باشیم.

در اختتامیه اولین کنگره ملی زغال سنگ ایران که با حضور، اساتید، دانشجویان و صاحبان صنایع در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد مقالات برتر داوری شده انتخاب و به آن ها جوایزی اهدا گردید.

12345