اخبار و رویدادها: 5 مرداد ماه،سالروزاقامه اولین نماز جمعه جمهوری اسلامی ایران گرامی باد

5 مرداد ماه،سالروزاقامه اولین نماز جمعه جمهوری اسلامی ایران گرامی باد
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱- ۱۳:۰۶:۱۵



"روز نماز جمعه"

5 مرداد ماه...گرامیداشت سالروز اقامه اولین نماز جمعه

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به امامت فقیه وارسته؛

مرحوم آیت الله طالقانی در 5/ مرداد ماه/1358

"روز نماز جمعه"

 

مقام معظم رهبری ؛

نماز جمعه؛دریچه ای دلگشا به سوی معنویت و آگاهی است.

امام خمینی(ره) ؛

نماز جمعه؛از برکات انقلاب اسلامی است.

امام خمینی (ره) ؛

« نماز جمعه ؛ از بزرگترین عنایات حق تعالی بر جمهوری اسلامی ایران است .»

امام خمینی(ره) ؛

ازبرکات این نهضت ، همین اقامه " نمازجمعه " است .

مقام معظم رهبری ؛

" نماز جمعه" پاسخ مثبت به وعده الهی است.

 

فضیلت روز جمعه :

روز جمعه روزی است که خداوند آدم را آفرید و در پیکر او روح دمید .

روز جمعه روزی است که فرشتگان به آدم سجده کردند .

روز جمعه روزی است که خداوند گناه آدم را بخشید .

روز جمعه روزی است ، قائم ما اهل بیت ظهور میکند .

حضرت پیامبر(ص) می فرماید:« سید و آقای روزها نزد خداوند ، روز جمعه است . از روز عیدقربان و فطر برتر است .»

رسول خدا(ص) : « جمعه تا جمعه ، پاک کننده گناهانی است که در فاصله بین آن دو انجام شده ، در صورتی که گناه کبیره مرتکب نشده باشد.»

 

نماز جمعه :

در مراسم هفتگی اجتماعی مسلمین ، « نمازجمعه» جایگاه والایی دارد و نه تنها یک عبادت ، بلکه مظهر وحدت مسلمین و شکوه و عظمت اسلام است . آگاهی پیروان قرآن را بالا می برد و « نماز عبادی سیاسی» به حساب می آید . قرآن کریم می فرماید: « ای ایمان آورندگان ؛ وقتی به نماز روز جمعه ندا داده می شوید ، به سوی یاد خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید . » (حمعه،آیه9)

نماز جمعه ؛ حج مساکین و موجب آمرزش گناهان است . از بر کات آثار سازنده تربیتی و اجتماعی نماز عبادی سیاسی جمعه عبارتند از :

تقویت روحیه اخوت و برادری ، تشکل نیروهای اسلام ، رشد فکری و سیاسی مسلمانان ، تقویت روحیه جمعی ، مرکزیت بسیج مردم و بسیاری آثار دیگر ...

حضرت امام خمینی (ره) می فرماید : « نماز جمعه ؛ که نمایش قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است ، باید هر چه باشکوهتر و پر محتواتر اقامه شود ... ملت عظیم و عزیز ، با شرکت خود باید این سنگر اسلامی را هر چه عظیم تر و بلندپایه تر حفظ نمایند تا به برکت آن ، تو طئه های خائنان و دسیسه های مفسدان خنثی شود . » (صحیفه نور)

 

اهمیت و جایگاه نمازجمعه :

آیین مقدس اسلام،نمازجمعه را عبادتی معمولی و ساده نمی پندارد بلکه به خاطر آثاری که این نماز در فرد و جامعه دارد ، در تربیت و سیاست بر جای می گذارد ؛ برای آن اهمیت ویژه ای قایل است و لذا نمازجمعه را از شئون حکومت اسلامی دانسته و حاکم اسلامی را به اقامه آن فرمان داده است .

«آن هنگام که منادی نماز ، در روز جمعه ، شما را برای شرکت در نمازجمعه فرامیخواند،به نماز بشتابید . دادوستد را رها کنید که شرکت در نمازجمعه برای شما بهتر است .» (سوره جمعه،آیه9)

پیامبراکرم(ص)، به کسی که قادر به انجام حج مستحبی نبود ، فرمودند:« بر تو باد شرکت در نمازجمعه که نمازجمعه ، حج مساکین است.»(وسائل الشیعه،ج5،ص11)

انس بن ملک گفت : رسول خدا (ص) فرمود : «هنگامی که شب معراج مرا به سوی آسمان بردند ، در زیر عرش،هفتاد شهر را دیدم که هر شهری مانند دنیای شما بود و فرشتگان بالهایشان را گشوده ، تسبیح خدا نموده و می گفتند : بارخدایا ، کسانی را که در نمازجمعه حضور می یابند ، رحمت فرما و ببخشای ، بارخدایا آنان که غسل جمعه می کنند را ببخشای .» ( مستدرک الوسائل)

رسول اکرم(ص) : « کسی که کارگری را برای انجام کاری به کار گیرد ، پس نباید او را از رفتن به نمازجمعه بازدارد که اگر چنین کند ، گناه کرده و اگر او را از رفتن به نمازجمعه بازنداشت ، در ثواب نماز او شریک می گردد.» (مستدرک الوسائل )

پیامبراکرم(ص):«نزدیک بودن مردم به خداوند در روز قیامت ، به اندازه دفعاتی است که آنان در نمازجمعه شرکت داشته اند.» (کنزالعمال)

امام علی(ع) :« سه چیز است که اگر با آن به مخالفت برخیزید، خود را هلاک و نابود ساخته اید ؛ نمازجمعه ، جهاد با دشمنان و مناسک حج.» ( مستدرک الوسائل)

12345