اخبار و رویدادها: ترکیب مردم سالاری دینی اثبات کننده ولایت فقیه

ترکیب مردم سالاری دینی اثبات کننده ولایت فقیه
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱- ۱۱:۲۳:۲۵



حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد مهدی میرباقری در جمع اساتید شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه قرآنی دانشگاه صنعتی شاهرود از ولایت فقیه گفت.

دکتر میرباقری با تبریک ماه مبارک رمضان و آرزوی بهره برداری معنوی، ‌علمی و دینی مناسب از این ماه و با تاکید بر اهمیت برگزاری طرح ضیافت اندیشه افزود : اگر می خواهیم بحث از نظام ولایت فقیه کنیم باید از مبانی آغاز کنیم . این مساله در حوزه مفاهیم اساسی و بنیادین دانش سیاسی است.

وی گفت: کسانی که مخالف ولایت فقیه هستند نظریه وکالت فقیه را پیشنهاد می دهند که دخالت مردم در امور سیاسی را اصل دانسته و آن را به صورت وکالت به فقیه منتقل می کنند. ‌عده ای می گویند نظارت فقیه و گروهی هر دو مساله ولایت و فقیه را نفی کرده و می گویند: نظام مبتنی بر وکالت حکیم است نه ولایت فقیه ‌و در کتاب خود بحث را از مفاهیم اساسی و بنیانی که همان هستی و استی نظام زندگی بشر است شروع می کنند. اما تا چه اندازه این نظریه ها درست است و چه اندازه غلط در بحث های بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این مطلب که ولایت فقیه به معنای عام،یعنی نظام سیاسی جمهوری اسلامی گفت : در طول کلاس ها به این موضوعات خواهیم پرداخت که نظام مبتنی بر ولایت فقیه آیا مشروعیت سیاسی دارد، می توان از آن دفاع عقلانی کرد، آیا نظامی است که حقوق شهروندی و مردم قابل جمع است، آیا می تواند در چالش با توسعه غربی یک نظام کارآمد و موفق باشد، شرط کار آمدی آن در این شرایط چیست؟

دکتر میرباقری گفت : بحث از ولایت فقیه بحث از حکومت دینی است باید دین را بشناسیم بعد ببینیم در نظام اجتماعی دخالت می کند یا نه. تلقی ما از دولت، حاکمیت، مدیریت اجتماعی چیست؟ اصولا ماموریت دولت چیست؟ پاسخ به این سوالات است که ضرورت ولایت فقیه را به اثبات می رساند یا رد می کند. ترکیب مردم سالاری دینی نشان می دهد ولایت فقیه مشروعیت سیاسی اجتماعی خود را از جامعه و حقانیت خود را از دین گرفته است.

12345