اخبار و رویدادها: تاسیس اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در دانشگاه صنعتی شاهرود

تاسیس اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در دانشگاه صنعتی شاهرود
یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱- ۱۴:۲۱:۳۵



دکتر احمد رمضان زاده استادیار دانشکده معدن، نفت و ژئو فیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود از تاسیس اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در این دانشگاه خبر داد.

دکتر احمد رمضان زاده عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود و نماینده هیات موسس این انجمن در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی با اعلام این خبر گفت: این انجمن با هدف متمرکز نمودن توان علمی ، فنی و اجرایی مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور جهت زمینه سازی افزایش سطح دانش و دانش فنی، بومی سازی فناوری های مرتبط، شناسایی و سازمان دهی متخصصین و پژوهشگران داخلی و خارجی و همچنین ثبت تجربیات و مستند سازی پژوهش ها، مطالعات، طراحی ها و اقدامات اجرایی در حوزه های مختلف کاربرد ژئو مکانیک مخازن هیدروکربوری با نگاه ویژه به تولید صیانتی و افزایش تولید نفت ( همچون پایداری چاه های نفتی، Reservoir compaction، Cap rock integrity، Sand production، Fracturing hydraulic ) در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد.

نماینده هیات موسسس این انجمن با اشاره به این نکته که این انجمن حوزه ای از دانش و فناوری را در صنعت نفت تحت پوشش قرار می دهد که بسیار پر اهمیت است و وزارت نفت دو اولویت کاری دارد یکی تعیین تکلیف میادین مشترک نفتی و دیگری بحث ازدیاد برداشت و تولید صیانتی از مخازن نفت و گاز کشور افزود: در طول زمان که تولید نفت کاهش می یابد، در فرآیند توسعه میادین نفتی تولید صیانتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد. تولید صیانتی یعنی حد اکثر برداشت در طول زمان. با توجه به این که در دنیا متوسط برداشت از مخازن نفتی 35% است و در عربستان گاهی به 55% نیز می رسد، در ایران تنها 25% از میادین نفتی استخراج می شود که درصد باقی مانده بعد از آن قابل برداشت نخواهد بود. بر اساس سخنرانی وزیر نفت در نماز جمعه تهران هر یک درصد افزایش برداشت معادل 6 سال بودجه کشور است که رقم قابل توجهی را شامل می شود.

دکتر رمضان زاده یکی از اهداف مهم انجمن های علمی را که مهجور مانده مشارکت و همکاری با نهادهای سیاست گذار و دستگاه های اجرایی کشور نظیر مجلس شورای اسلامی، هیات دولت، قوه قضائیه، ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه ها، شورای عالی و سایر نهادها دانست و گفت: با توجه ظرفیت بالای دانشگاه های کشور در این زمینه و نیازهای موجود در کشور این انجمن می تواند در زمینه مشاوره و اجرای طرح های ملی و تدوین اسناد راهبردی کمک شایانی به مراکز ذکر شده نمایند، چرا که بومی سازی این حوزه که در انحصار چند شرکت چند ملیتی اکثرا آمریکایی و بعضا اروپایی است و خدمات مهندسی ژئومکانیک نفت را یا برای ما انجام نمی دهند یا با قیمت بالا و کیفیت پایین ارائه می دهند می تواند قدم بزرگی در خودکفایی صنعت نفت ایران در حوزه ژئومکانیک نفت برداد.

وی در پایان افزود: فراخوان عمومی دعوت به عضویت کلیه متخصصان، محققان و دانشجویان رشته های مهندسی معدن ( گرایش های اکتشاف، استخراج،‌مکانیک سنگ، مهندسی تونل و حفریات زیر زمینی ) مهندسی نفت گرایش های ( حفاری، استخراج و بهره برداری، مخازن هیدرو کربوری) مهندسی مکانیک، مهندسی عمران گرایش های ( سازه و ژئو تکنیک ) و سایر رشته های مرتبط جهت عضویت حقیقی و نیز سازمان ها، مراکز آموزشی و پژوهشی، شرکت ها و موسسات به صورت گسترده در سراسر کشور انجام شده که با استقبال گسترده ای نیز مواجه گردیده است. فرم های ثبت نام جهت عضویت اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق وب سایت این انجمن به آدرس https://www.sites.google.com/site/irapga/قابل دسترسی است.

لازم به ذکر است 5 نفر از اعضای موسس این انجمن از دانشگاه صنعتی شاهرود و بقیه از دانشگاه صنعتی امیر کبیر،‌دانشگاه تهران و دانشگان کرمان می باشند و بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده پیش بینی می شود تشکیل مجمع عمومی و انتخابات هیات مدیره شهوریور سال جاری انجام شود.

 

12345