اخبار و رویدادها: ربات مهمان دار هوشمند توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود اختراع شد

ربات مهمان دار هوشمند توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود اختراع شد
سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱- ۰۹:۲۳:۳۹



ربات مهمان دار هوشمند توسط علی اصغر عرب و سپیده روحانی دانشجویان کارشناسی ارشد برق کنترل دانشگاه صنعتی شاهرود ثبت اختراع شد.

این اختراع که به شماره ثبت 74796 در تاریخ 9/2/1391 به ثبت رسیده در تمامی فروشگاه ها مخصوصا رستوران ها و محل های پذیرایی که شخص سرویس گیرنده در محلی مشخص منتظر ارائه سرویس توسط مهمان دار می باشد قابل استفاده است.

یکی از راه های جذب مشتری به فروشگاه ها متفاوت بودن آن هاست، این ربات به فروشگاه ها و رستوران ها کمک می کند. انجام کار مهمان دار توسط ربات مکانیزه کردن این عمل ربات به جذب مشتری بسیار کمک می کند.

علی اصغر عرب ویژگی های این اختراع که قادر به انجام کارهای یک مهمان دار نظیر سرویس دادن به مشتری و جابجایی وسایل می باشد را جهت تعیین موقعیت و استخراج اطلاعات لازم برای کنترل این ربات از یک دوربین که در بالای فضای کاری ربات قرار داده می شود و نیز از یک کامپیوتر مرکزی که نقش کنترلر و طراح مسیر را برای ربات ایفا می کند که یک رابط بین ربات و کاربر می باشد، استفاده می شود. رابط می تواند با استفاده از نرم افزار واسط بر روی تصویر میز یا مقصدی را که ربات باید به آن جا سرویس دهد و نوع سرویس دهد و نوع سرویس را مشخص نماید و ربات به صورت خودکار و بدون برخورد با موانع این اعمال را انجام می دهد . این ربات به صورت خودکار و بدون برخورد با موانع این اعمال را انجام می دهد.

وی با اشاره به این که در این ربات جهت تشخیص موانع و تعیین موقعیت ربات و هدف، از تکنیک های پردازش تصویر استفاده شده است گفت: کنترلر این ربات با استفاده از منطق فازی طراحی گردیده و بر روی کامپیوتر اجرا می شود و اطلاعات را با قسمت ارتباطی ربات (گیرنده و فرستنده های بی سیم) برای موتورهای ربات می فرستد. در ضمن جهت قدرت مانور بیشتر مکانیزم حرکت ربات مکانیزم تفاضلی استفاده شده است.

 

12345