اخبار و رویدادها: ششمین جشنواره ملی دوسالانه نهج البلاغه دانشگاهیان سال 91 برگزار می شود

ششمین جشنواره ملی دوسالانه نهج البلاغه دانشگاهیان سال 91 برگزار می شود
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱- ۱۶:۳۶:۵۷

ششمین جشنواره ملی دوسالانه نهج البلاغه دانشگاهیان سال 91 برگزار می شود

حجت الاسلام 'امین الله دادگر' از برگزاری ششمین جشنواره ملی دوسالانه نهج البلاغه دانشگاهیان از 15 اردیبهشت تا 15 شهریور خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین 'امین الله دادگر' روز سه شنبه در نشست خبری گفت:  این جشنواره به مدت پنج ماه در فضای مجازی برگزار می شود و دانشگاهیان می توانند آثار خود به صورت فایل 'pdf'  از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.serateali.com ارسال کنند.

وی به برخی اهداف برگزاری این جشنواره که از سال 79 کلید خورده اشاره کرد و افزود: تقویت فضای معنوی و فرهنگی در مراکز آموزش عالی کشور، ارتقا سطح دانش، آگاهی، معرفت و اندیشه دینی دانشگاهیان، بسط و گسترش فرهنگ علوی در سطح دانشگاهیان خارج از کشور و آشنایی با مفاهیم والای نهج البلاغه از جمله این اهداف به شمار می رود.

دبیر جشنواره ملی دو سالانه نهج البلاغه دانشگاهیان، ایجاد انگیزه برای مطالعه و تفکر در خطبه ها و نامه های نهج البلاغه، شبهه زدایی از متون اصلی و پیرامونی نهج البلاغه، آشنایی با گردآورندگان و شارحان نهج البلاغه، آسیب شناسی و ارتقا درس تفسیر نهج البلاغه در دانشگاه ها و تلاش برای توسعه درس نامه تخصصی را از دیگر اهداف این جشنواره عنوان کرد.

دادگر با بیان آنکه در رابطه با این جشنواره یک شورای مرکزی، یک شورای سیاستگذاری و ستاد استانی در دانشگاه های سراسر کشور تشکیل شده، ادامه داد: این جشنواره شامل بخش های مختلفی چون دانشجویی، استادان، بین الملل، زوج های ازدواج دانشجویی، دانشجویان عمره گذار و عتبات دانشجویی، دانشگاهیان راهیان نور، اعتکاف دانشجویان و ضیافت اندیشه دانشجویان است.

دبیر این جشنواره ادامه داد: در بخش دانشجویی، تمامی دانشجویان مراکز آموزش عالی اعم از دولتی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و غیر انتفاعی، که در مقاطع مختلف تحصیلی تا سطح کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه ای مشغول به تحصیل هستند، می توانند در جشنواره شرکت کنند.

وی اضافه کرد: در این بخش متقاضیان می توانند آثار خود را در سه حوزه مسابقات آثار پژوهشی(مقاله و پایان نامه)، ادبی (شعر، داستان، دل نوشته و خاطره نویسی)، هنر و رسانه (فیلم کوتاه، طراحی پوستر و گرافیک، خط و تولید پیامک) به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

دادگر با بیان آنکه مسابقات مفاهیم شامل کتاب، جزوه و بروشورخوانی و مسابقه حفظ نهج البلاغه از دیگر موارد در نظر گرفته برای بخش دانشجویی است، افزود: بخش مسابقات کتابخوانی از پنجم تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال 91 برگزار می شود و نتایج آن دهم خرداد ماه اعلام خواهد شد.

وی اعلام نتایج برگزیدگان نهایی بخش مفاهیم نهج البلاغه را 20 شهریور سال آینده(1391) عنوان کرد و گفت: تجلیل از افراد برتر استانی در رشته های مختلف برعهده ستاد استانی است و کار داوری آثار برای تجلیل در اختتامیه جشنواره از 20 شهریور تا پایان مهر ماه صورت می گیرد.

دبیر جشنواره ملی دوسالانه نهج البلاغه دانشگاهیان همچنین درمورد بخش بین الملل این جشنواره نیز گفت: دانشجویان ایرانی خارج از کشور و دانشجویان و استادان خارجی مشغول به تحصیل یا تدریس در داخل کشور می توانند متقاضی شرکت در جشنواره باشند.

دادگر ادامه داد: این بخش شامل آثار پژوهشی(کتاب و مقاله) و آثار ادبی و هنری(شعر، داستان، دل نوشته و خاطره نویسی است که علاقه مندان می توانند آثار خود را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به پایگاه اینترنتی جشنواره ارسال کنند.

وی به محورهای در نظر گرفته شده برای این جشنواره اشاره کرد و مباحث اعتقادی و کلامی، مناسک و عبادات در نهج البلاغه، اخلاق و تربیت در نهج البلاغه، فتنه و بصیرت در نهج البلاغه، سیاست در نهج البلاغه، اقتصاد در نهج البلاغه، حقوق در نهج البلاغه، مبانی اندییشه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از منظر نهج البلاغه، نهج البلاغه و علوم روز و نهج البلاغه و مباحث پیرامونی را از جمله این محورها برشمرد.

دادگر درمورد جوایز جشنواره نیز خاطرنشان کرد: در صورت به حد نصاب رسیدن آثار در رشته های مختلف، در مجموع در دو بخش داخلی و بین المللی 180 نفر برگزیده شده و جوایزی چون امتیاز سفر عمره مفرده، کمک هزینه سفر عمره مفرده، کمک هزینه سفر عتبات عالیات، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و کمک هزینه خرید لپ تاپ دریافت خواهند کرد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد شهر ری افزود: همچنین قرار است از سه اثر ویژه و برتر با استفاده از مفاهیم نهج البلاغه در راستای نامگذاری سال جهاد اقتصادی تقدیر شود.

وی ادامه داد: این جشنواره به همت معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و با مشارکت دستگاه هایی چون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان و نهاد مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار خواهد شد.

دادگر از نهج البلاغه به عنوان ارزنده ترین کتاب مورد نیاز جامعه دانشگاهی نام برد و گفت: نقش نهج البلاغه به عنوان راهبرد اساسی در زندگی، غیرقابل انکار است و این گنجینه عظیم و نورانی دربردارنده مطالب فخیم علوی و انسان ساز است که باید از آن بهره گرفت.

12345