اخبار و رویدادها: ثبت اختراع زیست محیطی در دانشگاه صنعتی شاهرود

ثبت اختراع زیست محیطی در دانشگاه صنعتی شاهرود
دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰- ۱۱:۳۰:۴۶



ثبت اختراع زیست محیطی در دانشگاه صنعتی شاهرود فرآیند حذف کروم 6 از محلول آبی با استفاده از میوه عناب در دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود اختراع شد. سیده ملیحه موسوی دانشجوی کارشناسی ارشد زمی

ثبت اختراع زیست محیطی در دانشگاه صنعتی شاهرود

فرآیند حذف کروم 6 از محلول آبی با استفاده از میوه عناب در دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود اختراع شد.
سیده ملیحه موسوی دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی زیست محیطی زیر نظر دکتر بهناز دهرآزما استادیار دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود و استاد راهنمای خود، با اختراع فرآیند حذف کروم 6 از محلول آبی با استفاده از هسته میوه عناب و ارائه این اختراع به عنوان موضوع  پایان نامه کارشناسی ارشد ، گام مهمی در گرایش زمین شناسی زیست محیطی برداشت.
دکتر دهرآزما در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با اعلام این که اختراع یاد شده در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است، گفت: کرم 6 از آلاینده های آب با خطر سرطان زائی محسوب می شود. لذا یافتن راه حل مناسب جهت حذف این آلاینده از جمله اولویت های زیست محیطی در سطح  ایران و سایر کشورها می باشد. در این اختراع از پودر هسته عناب جهت زدودن این  آلاینده از محلول آبی کروم دار استفاده شد و در نتیجه این آزمایش مشاهده شد در شرایط بهینه، پودر هسته میوه عناب توانایی و قابلیت بالائی در زدودن کروم از محلول کروم دار به میزان 95 تا صددرصد را دارد.
وی با اشاره به این که درخت عناب از جمله گیاهان بومی مناطق گرمسیری  کشور می باشد و از سوی دیگر با توجه به بی مصرف و دور ریز بودن هسته این میوه تصریح نمود: استفاده از این جاذب، کمک  بسزایی در حل مشکل آلایندگی منابع آبی کشور و کاهش حجم دورریزهای جامد و ایجاد محیط زیست سالم محسوب می شود. وی در ادامه انجام تحقیقات تکمیلی در ارتباط با تجاری سازی این جاذب در فرآیند تصفیه آب و فاضلاب را خواستار شد.
شایان ذکر است موسوی از پایان نامه خود با عنوان« بررسی ژئوشیمیایی آلودگی در منابع آب زیر زمینی جنوب دشت بیرجند » با استاد راهنمایی دکتر بهناز دهرآزما استادیار دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود اوایل تیرماه سال جاری  با کسب درجه عالی دفاع کرد.

 

12345