اخبار و رویدادها: در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شد :تشریح نماد رنج متعالی در ادیان الهی

در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شد :تشریح نماد رنج متعالی در ادیان الهی
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹- ۱۵:۰۶:۰۶

در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شد :تشریح  نماد رنج متعالی در ادیان الهی

در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شد : تشریح نماد رنج متعالی در ادیان الهی حجت الاسلام دکتر احمد رهدار عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره ) در نشستی که به همت معاونت فرهنگی اجتماع

در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شد :

تشریح  نماد رنج متعالی در ادیان الهی

 

     حجت الاسلام دکتر احمد رهدار عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره ) در نشستی که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی و با حضور اساتید و مدیران دانشگاه در تاریخ 10 بهمن برگزار شد به تشریح  نماد رنج متعالی در ادیان الهی پرداخت.

      دکتر رهدار با این مقدمه که در دین اسلام ، مسیحیت و  یهود ، امام حسین (ع)، حضرت عیسی (ع) و ایوب نبی(ع) به عنوان سه نماد متعالی و مقدس رنج شناخته شده اند گفت : در اسلام این باور درونی است که یاد رنج امام شهید، کارکردهایی را در جامعه همچون انسجام، وفاق و تسکین آلام و مدیریت خشم دارد.

      رهدار پس از تبیین نماد رنج در ادیان الهی دیگر و مقایسه آن با این نماد در اسلام ، این سوال را مطرح نمود که آیا می توان به قاعده ای کلی برای تمامی جوامع در همه ابعاد زمانی و مکانی دست یافت و نتایجی که رنج متعالی و مقدس در اسلام بر جای گذاشته است را تعمیم داد و راهی برای حل مشکل خشونت دنیای مدرن یافت؟ به عبارت دیگر سهم رنج های دیروز در شکل گیری جامعه سیاسی امروز چیست؟ و آیا رنج های انتخابی مقدس تنها برای جوامع دینی عامل نجات است؟

     در ادامه وی به بررسی یاد رنج وجودی و نمونه های بارز آن در ادیان الهی و انبیا پرداخت و گفت: یاد رنج وجودی دارای کارکردهای فرجام شناختی معطوف به آینده است و یاد رنج متعالی مرهمی است بر آلام فعلی ما و همچنین می تواند نسخه ای باشد در مدیریت رنج های آتی بشریت.

رهدار در پایان سخنان خود افزود : امروز بازخوانی منطق کربلا می تواند منجر به ارائه دستورالعمل ها و راهبرد هایی برای جامعه شود که از دردها و رنج ها که همچنان خط معاویه در تداوم تاریخی می تواند ایجاد نماید، پیشگیری کند.

 

 

12345