اخبار و رویدادها: طراحی و پیاده سازی فرا موتور جستجوی اینترنتی در دانشگاه صنعتی شاهرود

طراحی و پیاده سازی فرا موتور جستجوی اینترنتی در دانشگاه صنعتی شاهرود
چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹- ۱۵:۳۹:۱۱



طراحی و پیاده سازی فرا موتور جستجوی اینترنتی در دانشگاه صنعتی شاهرود

طراحی و پیاده سازی فرا موتور جستجوی اینترنتی در دانشگاه صنعتی شاهرود

 

همزمان با هفته پژوهش طراحی و پیاده سازی فرا موتور جستجو در دانشگاه صنعتی شاهرود رونمایی شد . این طرح توسط دکتر حمید حسن پور و دکتر مرتضی زاهدی و مهندس زارعی از اعضای هیات علمی دانشکده فناوری اطلاعات و کامپیوتر این دانشگاه طراحی و پیاده سازی شده است .

فرا جستجوگر بیاب با ارائه مناسب ترین راه برای یافتن مرتبط ترین نتایج جستجو از بیشترین منابع اطلاعاتی موجود بهترین داده ها را در اختیار کاربران قرار می دهد .

این فرا جستجو گر با بکار گیری فناوری های هوش مصنوعی و داده کاوی بر روی نتایج دیگر موتورهای جستجوگر در هر جویش قادر به ارائه نتایج بهتری نسبت به تمامی منابع اطلاعاتی می باشد .

موتورهای جستجوگری که امروز در جهان استفاده می شوند علاوه بر فراهم نمودن اطلاعات برای کاربران خود به مثابه بنگاه های اقتصادی هستند که در راستای منافع اقتصادی خود فعالیت می نمایند . بر این اساس کشور ما نیاز به فراموتور جستجوی هوشمندی دارد تا با ارائه اطلاعات و اخبار مبتنی بر سلایق و ارزش های هر کاربر شخصی سازی گردد ، و بدین گونه از بازخوانی اطلاعات بی مورد و اتلاف وقت کاربران جلوگیری شود . یکی از عمده دلایل ایجاد این فراموتور جستجوگر شکست انحصار تکنولوژی و سانسور دیتای تولیدی در کشور ایران در مجامع بین المللی خواهد بود که طبق سند راهبردی و برنامه ریزی پروژه تا آینده ای بسیار نزدیک حاصل خواهد شد .

هدف دیگر « بیاب » رقابت با فراموتور و موتورهای جستجوی دارنده این تکنولوژی که در عمل بسیاری از منابع داخلی را اصلا در رتبه بندی های خود منتشر نمی کنند و یا با اغراض به عنوان نتایج جستجوی نا مطلوب مشخص می کنند می باشد .این فرا جستجوگر تنها به عدالت تکنولوژی و ارزش داده می اندیشد و در تکاپوی بالا بردن دروغین نتایج هیچ پیوندی نخواهد بود . ضمنا این فرا جستجوگر با امکان شخصی سازی اطلاعات ، امکان پنهان نمودن اطلاعات نامناسب اخلاقی و سیاسی و امنیتی را برای هر کاربر خواهد داشت که در فاز دوم پروژه رونمایی خواهد گردید .

شایان ذکر است این پروژه بر روی دامنه های  www.biaab.com به زبان انگلیسی و دامنه  www.biaab.ir به زبان فارسی برای استفاده کاربران بصورت نسخه آزمایشی تا بارگزاری نهایی قابل دسترسی می باشد .

12345