اخبار و رویدادها: حکمت محدودیت آزادی ، بسته شدن راه رسیدن به کمال است

حکمت محدودیت آزادی ، بسته شدن راه رسیدن به کمال است
سه شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۹- ۱۶:۰۱:۲۷

حکمت محدودیت آزادی ، بسته شدن راه رسیدن به کمال است

حکمت محدودیت آزادی ، بسته شدن راه رسیدن به کمال است

 

حجت الاسلام علی مصباح یزدی در ضیافت اندیشه دانشگاه صنعتی شاهرود :

حکمت محدودیت آزادی ، بسته شدن راه رسیدن به کمال است

 

گفتگو آزاد با عنوان حجاب و آزادی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی مصباح یزدی و دانشجویان ضیافت اندیشه دانشگاه صنعتی شاهرود شب گذشته در تالار شقایق های این دانشگاه برگزار شد .

    به گزارش روابط عمومی ستاد ضیافت اندیشه در دانشگاه صنعتی شاهرود در ابتدای این جلسه حجت الاسلام مصباح یزدی با اشاره به این که بزرگترین نعمتی که خدا به انسان داده نعمت وجود اوست گفت : خداوند این ظرفیت را در انسان قرار داده که با اختیار و اراده آزاد بتواند به بالاترین کمال موجود دست پیدا کند که در ادبیات دینی به آن قرب الهی گویند .

     وی افزود : انسان با آزادی که خدا به او داده می تواند راه صحیح را پیدا کند و برای پیمودن این راه باید علم و قدرت داشته باشد . جهت گیری تمام گرایش های فطری انسان بی نهایت است چون کمال انسان بی نهایت است اما بین این گرایش ها گاهی تزاحم به وجود می آید و ارضای بیش از حد یک نیاز به سایر نیاز های ما لطمه وارد می کند .

  مصباح یزدی با اشاره به این که هر گرایش در انسان مراتب و درجاتی دارد که گاه بعضی درجات مانع رسیدن به برخی درجات دیگر می شود ، تصریح کرد : گاهی انسان از برخی خواسته های فردی باید بگذرد تا خواسته های جمع برآورده شود و هدف از زندگی اجتماعی در اسلام این است که زمینه ای فراهم شود که بیشترین افراد به بیشترین حد ممکن از کمالات انسانی استفاده کنند .

    وی با اشاره به تفاوت های زن و مرد افزود : تفاوت هایی که بین این دو وجود دارد گامی در جهت رسیدن به همان هدف از خلقت یعنی کمال و قرب الهی است و اولین نتیجه ای که از آن حاصل می شود بحث بقاء نسل انسان است و دیگری آرامش روانی است که در سایه ازدواج فراهم می شود .

     مصباح یزدی تأکید کرد : هرجا برای آزادی محدودیت وجود داشت حکمتش این است که اگر بیش از این از آزادی استفاده کنیم راه برای رسیدن به کمال بسته می شود .

   در پایان این نشست ، دانشجویان با حضور در تریبون آزاد و پرسش های کتبی به طرح سؤالات خود پیرامون حجاب و آزادی پرداختند.

 

 

12345