اخبار و رویدادها: حضور دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی لایدن 2024

حضور دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی لایدن 2024
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳- ۱۰:۱۷:۵۹

حضور دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی لایدن 2024

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه؛ گفت: در جدیدترین نظام رتبه‌بندی لایدن 2024 دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع یک هزار و 506 دانشگاه‌ برتر جهان حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از دکتر حسن پور معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه، در جدیدترین نظام رتبه‌بندی لایدن 2024 این دانشگاه موفق شده است رتبه یک هزارو 83 جهانی را در معیار مرجعیت علمی، رتبه یک هزار و 275 جهانی را در دیپلماسی علمی و دسترسی آزاد به انتشارات و همچنین رتبه یک هزار و 268 جهانی را در معیار تنوع جنسیتی در میان دانشگاه‌های جهان کسب نماید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، به نام 46 دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی لایدن 2024 مشابه سال 2023، اشاره کرد و در خصوص معیارهای در نظر گرفته شده برای هر رتبه بندی، گفت: معیار مرجعیت علمی (تأثیر علمی) از تعداد کل انتشارات و شاخص هایی چون مقالات 1% برتر، مقالات 5% برتر، مقالات 10% برتر و مقالات 50% برتر به صورت تعداد و سهم از کل و نیز تعداد کل انتشارات، مجموع و میانگین تعداد استنادهای انتشارات دانشگاه و نیز مجموع و میانگین تعداد استنادات نرمال شده (به رشته و سال) دانشگاه بهره گرفته است.

دکتر حسن پور، گفت: در معیار دیپلماسی علمی از شاخص هایی چون تعداد کل انتشارات، همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از 100 کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از 5000 کیلومتر (به صورت تعداد و سهم از کل) استفاده می­شود.

وی همچنین ادامه داد: معیار دسترسی به انتشارت آزاد نیز از تعداد کل انتشارات و شاخص های انتشارات دسترسی آزاد،  انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارت دسترسی آزاد سبز (به صورت تعداد و سهم از کل) تشکیل می شود.

عضو هیات رئیسه دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد:  معیار تنوع جنسیتی نیز از تعداد کل نویسندگان و شاخص هایی از جمله تعداد نویسندگان زن و مرد، تعداد و نسبت نویسندگانی که جنسیت آنها مشخص نیست، نویسندگان مرد (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان زن (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان مرد (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن)، نویسندگان زن (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن) است .

بر اساس گزارش رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، آقای دکتر سید احمد فاضل‌زاده، لایدن یکی از نظام های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس مجموعه ی پیچیده ای از شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. دانشگاه های جهان با دو دسته شاخص وابسته به اندازه و مستقل از اندازه در قالب 4 معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه بندی لایدن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دکتر فاضل زاده گفت: نظام رتبه بندی لایدن بر خلاف سایر نظام های رتبه بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه های حاضر در نظام خود رتبه ای واحد محاسبه نمی کند بلکه دانشگاه ها بر اساس معیارها و شاخص های موجود در نظام لایدن مورد رتبه بندی قرار می گیرند. از این رو یکی از ویژگی های رتبه بندی لایدن این است که به دانشگاه های حاضر در رتبه بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تاثیر کلیه شاخص ها و وزن های مرتبط با آن ها است، اختصاص نمی دهد بلکه، برای کلیه دانشگاه ها در این شاخص ها نمرات و رتبه ها را جداگانه محاسبه و منتشر می کند.

photo12543667395


کلمات کلیدی: #معاون پژوهشی #فناوری #نظام رتبه‌بندی لایدن #2024 #دانشگاه صنعتی شاهرود #دانشگاه‌ برتر جهان #...3
12345