اخبار و رویدادها: افتتاح آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه فروسرخ دانشگاه با حضور نماینده شهرستان های شاهرود و میامی

افتتاح آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه فروسرخ دانشگاه با حضور نماینده شهرستان های شاهرود و میامی
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳- ۱۳:۰۳:۰۳

افتتاح آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه فروسرخ دانشگاه با حضور نماینده شهرستان های شاهرود و میامی

به نقل از دکتر رحمانی رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود، در راستای تجهیز آزمایشگاه مرکزی، با حضور احمد عجم نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی و هیئت رئیسه دانشگاه، آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه فروسرخ (Fourier-transform infrared spectroscopy) یا به‌طور مختصر FTIR راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از دکتر رحمانی رئیس آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه، در راستای تجهیز آزمایشگاه مرکزی، پیش از ظهر روز یکشنبه 17 تیرماه جاری با حضور احمد عجم نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی و هیئت رئیسه دانشگاه، آزمایشگاه طیف‌سنجی تبدیل فوریه فروسرخ (Fourier-transform infrared spectroscopy) یا به‌طور مختصر FTIR راه اندازی شد.

دکتر رحمانی در خصوص این افتتاح گفت: درخواست  خرید دستگاه FTIR توسط پنج دانشکده شیمی، علوم زمین، فیزیک و مهندسی هسته ای، معدن، نفت و ژئوفیزیک و دانشکده مهندسی شیمی و مواد در بهمن سال گذشته دریافت و با نظر تخصصی و پیگیری دکتر میرزایی رییس دانشکده شیمی از محل بودجه تجهیزات آموزشی و پژوهشی جهت خرید تامین اعتبار شد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی، FTIR را روشی برای به دست آوردن طیف فروسرخ جذبی یک ماده بر حسب طول موج یا به‌طور دقیق تر عدد موج دانست و افزود: بیشتر مواد نور را در بازه  فروسرخ جذب می‌کنند و با توجه به طیف جذبی آنان می‌توان به مولفه‌ها و ساختارهای مولکولی پی برد و در این روش برای تبدیل اطلاعات خام (تداخل نگاره) به طیف مورد نظر از تبدیل فوریه استفاده می‌شود.

وی همچنین توضیح داد: برخی از کاربردهای آنالیز FTIR در پژوهش و صنعت شامل تجزیه و تحلیل مواد غذایی (افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها، رنگ‌ها)، تجزیه و تحلیل محیطی (آب، ذرات اتمسفر، گازها) ، حفاظت و بازسازی میراث، پزشکی قانونی (رنگ، منسوجات، لوازم آرایشی و بهداشتی)، صنعت نیمرسانا، شناسایی  و مشخصه یابی مواد نانوساختار و نانوکامپوزیت ها و غیره می باشد.

دکتر رحمانی در خصوص برند دستگاه خریداری شده اشاره نمود که این دستگاه از یکی از برندهای بسیار معتبر در حوزه شناسایی مواد است و بدلیل برخورداری از ملحقات بسیار مهمی مانند UATR دایموند، ATR Accessory complete with heated puck (DIAMOND) و DIFFUSE Reflection Attachment  به عنوان یک آزمایشگاه کامل FTIR قابلیت ارائه خدمات در کشور را دارد و ملحقات ذکر شده این دستگاه را در کشور بی نظیر کرده است.

قابل ذکر است که در افتتاح امروز دستگاه FTIR به همراه UATR نصب و راه اندازی شده است و در یک بازه زمانی کوتاه دو بخش دیگر به آن اضافه خواهد شد.

ایشان در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود پرداخت و گفت: این آزمایشگاه با هدف افزایش بهره‌‌وری در استفاده از امکانات و تجهیزات پژوهشی دانشگاه، استفاده از توان علمی و عملی اساتید، ارائه خدمات آزمایشگاهی به مراکز آموزشی، پژوهشی و صنعتی داخل و خارج استان، برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت از طریق به ‌اشتراک‌گذاری امکانات علمی و آزمایشگاهی و بهبود کیفیت پژوهش و آموزش تاسیس شده است.

 آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود عضو شبکه آزمایشگاهی شاعا (شبکه آزمایشگاهی علمی ایران) و شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ایران وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

هم اكنون آزمایشگاه مركزی دانشگاه صنعتی شاهرود با دارا بودن دستگاه های پیشرفته و دقیق، نظیر میکروسکوپ الکترونی روبشی با گسیل میدانی (FESEM) انواع دستگاه های آنالیز طیف سنجی(جذب اتمی،رامان XRF, ، UV-Vis ، FT-IR) ، آنالیز عنصری، آنالیز حرارتی، كروماتوگرافی، رئومتر، دوربین پرسرعت، دوربین حرارتی، AFM  و ...  آماده ارائه خدمات پژوهشی می باشد.

 لازم به ذکر است در ادامه این افتتاح از آزمایشگاه های ICP و FESEM نیز بازدید به عمل آمد.

 88

 


کلمات کلیدی: #افتتاح #آزمایشگاه طیف‌سنجی #دانشگاه صنعتی شاهرود #حضور #نماینده #شاهرود #میامی #...3
12345