اخبار و رویدادها: درخشش دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع 71 مؤسسۀ ایرانی حاضر در برترین مؤسسه‌های جهان

درخشش دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع 71 مؤسسۀ ایرانی حاضر در برترین مؤسسه‌های جهان
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲- ۱۱:۴۹:۲۷

درخشش دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع 71 مؤسسۀ ایرانی حاضر در برترین مؤسسه‌های جهان

71 مؤسسۀ ایرانی بر پایۀ گزارش سال 2023 میلادی نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ عملکرد علمی» یا «یورَپ» در میان 3000 مؤسسۀ برتر جهان قرار گرفتند و دانشگاه صنعتی شاهرود با کسب رتبه ملی 30 و رتبه جهانی 1280 در این لیست حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، 71 مؤسسۀ ایرانی بر پایۀ گزارش سال 2023 میلادی نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ عملکرد علمی» یا «یورَپ» در میان 3000 مؤسسۀ برتر جهان قرار گرفتند و دانشگاه صنعتی شاهرود با کسب رتبه ملی 30 و رتبه جهانی 1280 در این لیست حضور یافت.

یورَپ از نظام‌های رتبه‌بندی جهانی است که مؤسسه‌های جهان‌تراز را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یک‌دیگر ارزیابی می‌کند. شمار مقاله‌ها، شمار استنادها، شمار کل انتشارات، بهره‌وری علمی، تأثیر پژوهشی، و همکاری جهانی؛ شش سنجۀ کلیدی نظام «یورپ» برای ارزیابی مؤسسه‌های آموزش عالی هستند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و بروزرسانی ابزارهایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری، و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. این گزارش نیز از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان (نما) است که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری، و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

به گزارش لیزنا، «دانشگاه صنعتی خاورمیانه» در ترکیه این نظام رتبه‌بندی را مدیریت و روزآمد می‌کند. در ویرایش 2023 «یورَپ»، دانشگاه تهران با رتبة 231 جهانی در جایگاه نخست ملی جای گرفته است. دانشگاه‌های «علوم پزشکی گلستان»، «هرمزگان»، «تخصصی فناوری‌های نوین آمل»، «ولیعصر رفسنجان»، «ایلام»، «صنعت نفت»، و «علوم و فنون مازندران» در ویرایش 2022 این نظام رتبه‌بندی نبودند و به تازگی در ویرایش 2023 در میان برترین‌های جهان جای گرفته‌اند. در ویرایش پیشین این نظام، 64 مؤسسة ایرانی در میان برترین‌های جهان جای گرفته بودند.


کلمات کلیدی: #درخشش #دانشگاه صنعتی شاهرود #71 مؤسسۀ ایرانی #برترین مؤسسه‌های جهان #...3
12345