اخبار و رویدادها: برگزاری مراسم تجلیل از مقام شامخ معلم در دانشگاه صنعتی شاهرود

برگزاری مراسم تجلیل از مقام شامخ معلم در دانشگاه صنعتی شاهرود
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲- ۱۴:۰۴:۳۸

برگزاری مراسم تجلیل از مقام شامخ  معلم در دانشگاه صنعتی شاهرود

همزمان با سالروز شهادت استاد مطهری، روز معلم و هفته آموزش در مراسمی در دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن گرامیداشت این روز بزرگ از استادان نمونه این دانشگاه تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، به همت معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی و روابط عمومی دانشگاه آئین تجلیل از استادان نمونه آموزشی پیش از ظهر روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه جاری در تالار اجتماعات دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك برگزار شد.

IMG_0011

بازنگری سرفصل های آموزشی در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام می شود

دکتر ایزدی فرد در نشست گرامی داشت مقام معلم به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود و با حضور اساتید و مسئولان گروه های آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود بیان کرد: در بحث ارتقای کیفیت آموزش، بازنگری و اصلاح نظام ارزش یابی یکی از مواردی است که در شورای نظارت و ارزیابی تنظیم کیفیت نیز بر آن تاکید شده است. رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: بازنگری در سرفصل دروس و حتی رشته های دانشگاهی برای تطبیق دادن علم با نیاز جامعه، از جمله اقدامات دانشگاه صنعتی محسوب می شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه همچنان در نظام ارزش یابی مان خلاها و اشکالاتی را نیز شاهد هستیم که مدیر دفتر نظارت و ارزیابی به عنوان دبیر شورای نظارت مامور شده تا با کمک معاونت آموزشی و کارگروه های مختص به این زمینه در درون دانشگاه صنعتی شاهرود ایرادات را برطرف کند تا ارزیابی جامع عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی به خوبی انجام شود

ایزدی فرد بیان کرد: انطباق دوره های آموزشی با نیازهای کشور دیگر موضوعی است که در مجموعه آموزش عالی کشور و دانشگاه صنعتی شاهرود دنبال می شود.

وی افزود: امروز بحث آمایش آموزش عالی بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به یک مقوله جدی بدل شده و تا شاهد کاهش رشته های غیرقابل کارایی و انباشت فارغ التحصیلان نباشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود همچنین با بیان اینکه برخی انباشت فارغ التحصیلانی را بعضاً شاهد هستیم که بازار کار امکان جذب آنان را ندارد ، بیان کرد: این افراد در دوره های روزانه با هزینه بیت المال تربیت می شوند و عملا بیکار می مانند یا مهاجرت می کنند که باید در این زمینه نیز تدبیری کرد .

وی افزود: در این زمینه تاکید داریم که از ظرفیت های فکری همه مسئولان دانشگاه بهره گیری کنیم.

ایزدی فرد با بیان اینکه ارتقای کیفی سطح آموزش با بازنگری سرفصل های آموزشی از دیگر موضوعاتی است که در مجموعه دانشگاه صنعتی شاهرود دنبال می شود، گفت: این امر خوشبختانه از سوی معاونت آموزشی با تشکیل شورای برنامه ریزی و آموزش از سال 1401 در دستور کار قرار گرفته و جلسات فعال و مفیدی را نیز در آن شاهد هستیم.

وی گفت: هم سرفصل دروس و هم رشته ها باید به نیاز کشور تطبیق داده شود و این موضوع به خصوص در رشته های فنی و مهندسی بیشتر نیز ورد توجه قرار دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در خاتمه گفت: هدف مند کردن گسترش کمی دوره های تقاضا محور از دیگر تاکیدات ما است که باید مراکز آموزشی ما فعال تر از سابق باشند ما هم می توانیم به نیاز شهرستان شاهرود پاسخ بدهیم که در این رابطه تفاهم نامه های خوبی را با ادارات و صنایع مختلفی داریم و هم می توانیم در حوزه استانی و کشوری نقش آفرینی خوبی را داشته باشیم چرا که ظرفیت های بسیار خوبی در دانشگاه وجود دارد.

IMG_0036

علم همراه با تزکیه معنی پیدا می کند

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن گرامی داشت مقام معلم، گفت: علم همراه باید همراه با تزکیه باشد تا دارای ارزش و بها شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر فندرسکی دراین نشست ضمن گرامی داشت جایگاه معلمان در کشورمان و همچنین استاد شهید مطهری، تاکید کرد: پاسداشت تلاش های معلمان به خصوص تلاش های شهید مطهری، یکی از رسالت های ما محسوب می شود.

وی با بیان اینکه شغل انبیا معلمی بوده است، بیان کرد: این صفت در واقع صفت خداوند است و زمانی که خداوند می فرماید الرحمن علم القرآن، برای بیان صفت معلمی خودش، از واژگانی زیبا مانند رحمت استفاده می کند لذا یکی از شاخصه های معلمی رحمت نسبت به آموزندگان و دانشجویان و دانش آموزان است.

مسئول دفترنمایندگی مفام معظم رهبری در دانشگاه با بیان اینکه یکی از ویژگی های قرآن کریم این است که معانی عمیقی دارد، گفت: یکی از ویژگی های علم آموزی نیز همین است که اساتید بتوانند بسیار دقیق و خلاصه، مفاهیم مهمی را بیان کند.

فندرسکی با بیان اینکه خداوند خودش را به عنوان معلم معرفی می سازد، بیان کرد: ایشان می فرمایند پیامبران نیز معلمان انسان ها هستند و لذا اکثر نکاتی که درباره انبیا مطرح می شود همواره با تذکیه همراه است زیرا علم بدون تزکیه گاهی مسیر نادرستی را طی می کند.

وی با بیان اینکه گرامی داشت مقام معلم واجب است، بیان کرد:  کاری که معلمان انجام می دهند باید به درد جامعه بخورد تا از آن بهره گیری شود. ایشان با بیان اینکه علم ما باید نفع برای جامعه داشته باشد، گفت: برخی اوقات بیان می شود که علوم باید کاربردی باشند اما باید دقت داشت که برخی علوم مقدمات علوم کاربردی هستند مانند علوم پایه و ... لذا بی توجهی به علوم پایه سبب می شود تا نتوانیم از علوم کاربردی بهره بگیریم لذا باید به تقویت علوم پایه نیز بپردازیم.

IMG_0041

دكتر محمد عطایی معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه هم در این مراسم ضمن تبریك روز معلم به ارائه گزارشی تفصیلی در خصوص عملكرد حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در یكسال اخیر و چالش های پیش رو پرداخت. وی در گزارش خود به موارد زیادی كه موجب رشد و رتبه بندی بهتر دانشگاه در بین دانشگاه های كشور نظیر تعداد اعضای هیات علمی جذب شده، تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف و شاخص های موجود در این خصوص، تعداد آزمون هایی برگزار شده در سطح دانشگاه اشاره و خاطر نشان كرد كه بتوانیم در سال جاری براساس برنامه رهبردی آموزش؛ گام های موثرتری در پیشبرد اهداف برداریم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ادامه به چالش های پیش رو در حوزه آموزش پرداخت و افزود: باید در خصوص عدم تناسب آموزش با نیازهای جامعه و بازار، نبود آموزش های مهارتی در سرفصل دروس، جذب دانشجویان خارجی، عدم استراتژی مشخص برای رشته های علوم پایه و بازار كار برای فارغ التحصیلان آنها، نظام ارزشیابی برای كمیت و كیفیت دروس به ویژه در دوره كارشناسی و همچنین روش های سنجش و آموزش برنامه ریزی و در راستای حل معضلات حركت كنیم.

در این جلسه اساتید محترم آقایان دکتر عزیز الله طاهری عضو هیأت علمی دانشکده علوم زمین و دکتر احمد احمدی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران به عنوان پیشکسوت ضمن گرامیداشت روز معلم به بیان نظراتی پرداختند.

در پایان مراسم  از استادان نمونه آموزشی برگزیده سال 1401 با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

لازم به ذکر است به همت معاونت پژوهشی و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه ضمن رونمایی از تلویزیون اینترنتی دانشگاه برای اولین این برنامه به صورت زنده قابلیت پخش داشت.

 

 

 

IMG_0168


کلمات کلیدی: #دانشگاه صنعتی شاهرود #تجلیل از مقام شامخ معلم...2
12345