اخبار و رویدادها: عقد تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین دانشگاه و شرکت مدیریت اکتشاف نفت

عقد تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین دانشگاه و شرکت مدیریت اکتشاف نفت
پنج شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱- ۰۸:۳۳:۴۸

عقد تفاهم نامه همکاری مشترک فیمابین دانشگاه و شرکت مدیریت اکتشاف نفت

دومین جلسه شوراي راهبري طرح «كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه هاي اكتشافي» در دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دومین جلسه شوراي راهبري طرح «كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه هاي اكتشافي» با حضور مدیران و کارشناسان ارشد مدیریت اکتشاف و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و مسئولین دانشگاه در تالار کوثر برگزار شد.

دکتر مرتضی ایزدی فرد رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در شروع جلسه ضمن تبریک عید سعید مبعث و خیر مقدم به مهمانان گزارش کاملی از توانمندیهای دانشگاه ارائه دادند. ایشان با اشاره به این نکته که دانشگاه صنعتی شاهرود قدیمی ترین دانشگاه استان و همچنین بزرگترین دانشگاه صنعتی در شمال شرق و شرق کشور است و حدود نیم قرن سابقه دارد، افزود: در طی سالهای اخیر زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری بسیار خوبی در دانشگاه فراهم شده و با جذب نیرویهای متخصص در همه شاخه های صنعتی به ویژه در بخش معدن، نفت و ژئوفیزیک و تربیت دانشجویان ماهر توانسته جایگاه مناسبی در صنایع مختلف به ویژه در بخش معدن و نفت به دست آورد.

ایشان در ادامه صحبتهای خود به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی ژئوفیزیکی و مکانیک سنگی دانشگاه پرداخت و افزود: دانشگاه با داشتن تنها معدن تخصصی آموزشی در کشور و سایت آموزشی ژئوفیزیک ایران در مجموعه پردیس معدن آموزشی و نیز دارا بودن محیط مناسب تحقیقاتی در شاخه های معدن، نفت، ژئوفیزیک و زمین شناسی موقعیتی ممتاز دارد و همانند گذشته آمادگی خود را برای حل مسایل و معضلات بخش صنعت و جامعه اعلام می نماید.

در ادامه این نشست دکتر حمید حسن پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با خیر مقدم از حضور مدیران و متخصصین حوزه اکتشاف نفت کشور به توانمندیهای دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت اشاره کرد و افزود: دانشگاه با داشتن عمده رشته های فنی و مهندسی و نیروهای متخصص و عضویت در طرح و شبکه شاعا کشور توانسته در ارتباط با صنعت موفق عمل نماید. ایشان با اشاره به عملکرد مثبت و مناسب دانشگاه در پیشبرد طرح کلان ملی ژئومکانیک نفت، افزود: دانشگاه علاقمند به فعالیت در شاخه های میان رشته ای است و علاوه بر رشته های مهندسی معدن و نفت ، شاخه های برق، کامپیوتر، مکانیک و مهندسی شیمی می توانند در صنعت نفت فعالیت نمایند. ایشان با اشاره به تهیه نرم افزار PetroIDM توسط شرکت زمین فناوران نفت آسیا (زفنا) خواستار حمایت مدیریت اکتشاف نفت و شرکتهای ذینفع در این خصوص شد و آمادگی دانشگاه را در خصوص تهیه نرم افزارهای تخصصی مورد نیاز صنعت نفت و همچنین در بحث امنیت شبکه و سایبری اعلام کرد.

مهندس مهدی فکور مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اظهار شادمانی از حضور دانشگاه، افزود: هرچند سیاستگذاری راهبردی کلان بین المللی و ملی به سمت فعالیتهای الکترونیکی است ولی با همه پیشرفت هایی که در عصر دیجیتال انجام شده، هنوز صنعت نفت حرف اول را در جهان می زند و جایگاه ویژه ای در اقتصاد جهان دارد. لذا این صنعت به ویژه در بخش اکتشاف با توجه به زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، توانسته علاوه بر فعالیت در حوزه نفت کشور؛ در بخش های نیرو، انرژی اتمی، آبهای ژرف، و معدن نیز کمک کار آن حوزه به ویژه در حفاریهای عمیق باشد. لذا اجرای طرحهای نیاز محور مانند طرح «كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه هاي اكتشافي» در صنعت نفت مفید بوده و توسط شرکت ملی نفت ایران حمایت می شود و این مهم با انعقاد قراردادهای کلان با دانشگاههای کشور به مرحله اجرا درآمده است و دانشگاه ها با تربیت نیروی انسانی ماهر توانسته اند ارتباطات ویژه ای را با صنعت نفت ایجاد کرده و جایگاه خود را یافته اند و با توجه به تحریم های بین المللی، متخصصین داخلی توانسته اند خلاء های موجود را جبران نمایند.

ایشان با اشاره به وجود نه حوزه رسوبی غنی نفتی در ایران، بیان داشت: مهمترین آنها حوزه رسوبی زاگرس است که در جهان جایگاه مناسب دارد و نقش زیادی در آینده بازی خواهد کرد و در همین راستا مدیریت اکتشاف در برنامه های دراز مدت خود در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده و برنامه های زیادی هم در دست اقدام دارد.

مهدی فکور با بیان این که ماهیت کارها و فعالیتهای اکتشافی شرکت نفت با تحقیقات و پژوهش عجین شده و زیربنای کارهای توسعه ای و بهره برداری و نقش کلیدی در کل صنعت نفت است؛ افزود: فقر شبکه سازی در کل کشور وجود دارد و دانش تولید شده توسط دانشگاه ها محبوس شده است و عملکرد دانشگاه ها حالت جزیره ای بوده و سبب شده رشد نامتناسب در کشور ایجاد شود. در این مسیر بخش هایی رشد زیادی داشته و خیلی ها هم در ضعف باقی مانده اند. لذا نقشه راه و راهنمای کلیدی در این خصوص؛ شبکه سازی برای اجرای طرحها و پروژه ها و اطلاع رسانی یافته های علمی دانشگاهی و بخش صنعت است.

ایشان در ادامه صحبتهای خود به فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور اشاره کرد افزود: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری این شرکتها در آینده نقش راهبردی خواهند داشت لذا نباید این گونه شرکت ها وابسته به دانشگاه ها و پارکهای علم وفناوری بمانند بلکه باید از اصلاحات صورت گرفته در قانون شرکت های دانش بنیان استفاده کرده و در شبکه سازی و کاربردی سازی فعالیتهای خود اقدام نمایند و علاوه بر بازار داخلی به بازارهای همسایگان نیز نیم نگاهی داشته باشند.

در ادامه جلسه دکتر سید مهدیا مطهری مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به عملکرد این مدیریت افزود: شرکت ملی نفت بیشترین تعامل و تفاهم را در بخشهای تحقیقاتی و دانشگاه ها داشته است و در راستای پروژه های بزرگ 40 گانه این هدف را دنبال کرده است که یکی از این پروژه های با دانشگاه صنعتی شاهرود است. ایشان ضمن تاکید به پویایی و دینامیک بودن پروژه ها، گفت: در مسیر اجرای پروژه ها باید بسته به نیاز صنعت حالت پویایی و انعطاف پذیری وجود داشته باشد تا سبب حل معضلات روز جامعه و صنعت شود. ایشان عملکرد دانشگاه در اجرای طرح ژئومکانیک نفت را مثبت ارزیابی کرد و خواهان ادامه فعالیتها در اجرا پروژه ها طبق برنامه زمان بندی شد.

در ادامه جلسه مهندس میراحمد حسینی، مهندس صدیق عربانی، مهندس ابوالحسنی و دکتر رمضانزاده و دکتر سلطان زاده پیرامون فعالیت های جاری و برنامه های آتی اجرای طرح «كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه هاي اكتشافي» و پروژه های زیرمجموعه آن گزارش ارائه دادند و در خصوص ادامه فعالیتها در طرح مذکور بحث تبادل نظر به عمل آمد. همچنین دکتر کابوسی توضیحات کاملی پیرامون نرم افزار مدیریت داده زمین «Petro IDM» که توسط شرکت زفنا تهیه شده است ارائه نمودند و خواستار حمایت شرکت مدیریت اکتشاف نفت در این خصوص شدند.

گفتنی است در پایان این نشست سه جانبه؛ تفاهم نامه همکاری بین مدیریت اکتشاف نفت و دانشگاه صنعتی شاهرود به امضاء رسید.

 

 

12345