اخبار و رویدادها: دانشگاه صنعتی شاهرود ایستگاه بیست و پنجم همایش ملی زمین شناسی ایران

دانشگاه صنعتی شاهرود ایستگاه بیست و پنجم همایش ملی زمین شناسی ایران
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱- ۲۰:۵۷:۳۸

دانشگاه صنعتی شاهرود ایستگاه بیست و پنجم همایش ملی زمین شناسی ایران

بیست و پنجمین همایش ملی زمین شناسی ایران به همت دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن زمین شناسی کشور از امروز چهارشنبه 5بهمن ماه سال جاری کار خود را آغاز کرد.

بیست و پنجمین همایش ملی زمین شناسی ایران به همت دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن زمین شناسی کشور از امروز چهارشنبه 5بهمن ماه سال جاری کار خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود امروز چهارشنبه، حال و هوای دیگری دارد. صبح سرد زمستان این روزهای شاهرود، در خود کانون گرم علمی را می بیند که علاقمندانی را از سراسر ایران به سمت خود جذب کرده است. رویدادی به گرما بخشی نام «زمین»

سرمای هوا همه مدعوان را به درون ساختمان دانشکده زمین کشانده است ساختمانی که از بیرون آنقدر وسیع نیست اما وقتی وارد آن می شوی دریایی از اتاق و فضا و راهرو و گذرهایی را می بینی که گویی سر دارد و انتها خیر؛ کاغذهایی بیرون درب، هدایتگر حضار هستند تا سالن های همایش ملی زمین شناسی ایران را راحت تر بیایند امروز اینجا ... یکبار دیگر ، دانشگاه صنعتی شاهرود کانون توجهات جوامع علمی است.

دکتر رمضانی اومالی رئیس دانشکده زمین شناسی دانشگاه صنعتی شاهرود نخستین سخنران است او ضمن خیر مقدم به مدعوان کمی درباره شاهرود و دانشگاه صنعتی اش صحبت می کند اینکه اینجا زمین شناسی چه سابقه طولانی در کنار معدن دارد و دانشگاه صنعتی چقدر سرآمد در این رشته خاص است.

رمضانی همچنین برگزاری همایش ملی زمین شناسی در این دانشگاه را یک رویداد ویژه توصیف کرد

ایشان با بیان اینکه چالش هایی بر سر راه زمین شناسی در کشور وجود دارد .اما از اهمیت و جایگاه این رشته نکاسته است، تاکید کرد: علوم زمین گستردگی بسیاری دارد تا جایی که تمام اکتشافات از نفت و آب و ... همگی توسط زمین شناسان انجام می شود.

رئیس دانشکده علوم زمین اما به رسم مهمان نوازی از اساتیدی که برای حضور در این مراسم علمی در سالن حاضر هستند و عمدتاً از مکان های دور آمده اند نیز تقدیر می کند.

قرار است در این سالن چند سخنرانی دیگر هم انجام شود. نام هایی امروز در این سالن حضور دارد که هر کدامشان برای زمین شناسی کشور، وزنه ای هستند امروز مسئولان سازمان ملی زمین شناسی و همچنین انجمن زمین شناسی ایران نیز در این مکان حضور دارند.

بعد از سخنان رمضانی اومالی اما نوبت به دکتر قربانی می رسد چهره آشنای زمین شناسی ایران و رئیس انجمن زمین شناسی کشور که سخنان خود را با اهمیت زمین شناسی آغاز می کند. او اعتقاد دارد که آمارها می گویند 40 درصد از تولید ناخالص ملی ایران وابسته به زمین شناسی است و این خود گواهی بر این مدعی است که زمین شناسی از مهمترین علوم ایران است.

او همچنین خواستار توجه بیشتر به زمین شناسی می شود و ابراز می کند: 13 وزارت خانه در کشور مان از صنعت معدن و تجارت تا نیرو و جهاد کشاورزی و ... به صورت مستقیم با زمین شناسی در ارتباط هستند و این امر بار دیگر گستردگی رشته زمین شناسی را نمایانگر است.

دکتر حبیب الله قاسمی معاون انجمن زمین شناسی کشور و دبیر علمی همایش نیز دیگر سخنران مراسم است که از ارائه 150 مقاله به این همایش خبر می دهد و می گوید: هیئت داوران که متشکل از اساتید دانشگاه های برتر کشور است 137 مقاله را برای ارائه به صورت پوستر و ارائه مجازی، سخنرانی حضوری و سخنرانی مجازی، انتخاب کرده اند.

دکتر عمرانی معاون سازمان زمین شناسی کشوری با بیان اینکه سازمان زمین شناسی کشوری بیش از 60 سال قدمت دارد و امروز در زمره تراز اول های منطقه و حتی دنیا تلقی می شود، گفت: امروز مفتخر هستیم که کرسی مسئولیت خاور میانه در سازمان جهانی زمین شناسی، یک فرد ایرانی است.

او همچنین زمین شناسی، اکتشاف و پشتیبانی را سه رکن اصلی سازمان زمین شناسی کشوری می داند و معتقد است که در این سازمان طی روزهای اخیر، یک تغییر بنیادین انجام شده و نقشه های زمین شناسی به صورت کاملاً دقیق تهیه می شوند.

یکی از سخنرانی ها اما مقرر می شود که به صورت مجازی ارائه شود در نتیجه فرصتی دست می دهد تا صحبت های سخنران آخر مراسم افتتاحیه یعنی دکتر حمید نظری را شنید وی سخنرانی تخصصی و زیبایی درباره نقشه های زمین شناسی و آثار دیتاها برای برنامه ریزان کلان کشورمان ایراد می کند که مورد استقبال همگان قرار می گیرد.

همایش با وقفه ای کوتاه ادامه پیدا می کند سه سالن از صبح امروز میزان سخنرانی های حضوری و مجازی درباره زمین شناسی هستند مقالاتی که قرار است ارائه شود و شور علمی که همه آن یکجا زیر یک سقف توسط دانشگاه صنعتی شاهرود گرد هم آمده است.

لازم بذکر می باشد :دکتر حبیب الله قاسمی دبیر علمی و دکتر فردین موسیوند دبیر اجرایی همایش می باشند

 

    مصاحبه بادکتر حبیب الله قاسمی دبیرعلمی همایش

 

  مصاحبه با دکتر فردین موسیوند دبیر اجرایی همایش

 

امروز عصر نیز مراسم تقدیر و تشکر از سخنرانان و همچنین پژوهشگران در سالن شماره یک دانشکده زمین شناسی دانشگاه صنعتی شاهرود انجام شد تقدیری که شایسته این جامعه علمی سخت کوش است. جامعه ای که به تعالی کشورمان می اندیشد.

 

 

12345