اخبار و رویدادها: معرفی كتابخانه مركزي، مركز اسناد و اطلاع رساني دانشگاه صنعتی شاهرود

معرفی كتابخانه مركزي، مركز اسناد و اطلاع رساني دانشگاه صنعتی شاهرود
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱- ۱۴:۳۷:۳۸

معرفی كتابخانه مركزي، مركز اسناد و اطلاع رساني دانشگاه صنعتی شاهرود

طی گفتگو کارشناس روابط عمومی با دکتر صمد امامقلی زاده رئیس کتابخانه دانشگاه، برخی از فعالیت های این مجموعه مطرح شد.

طی گفتگو کارشناس روابط عمومی با دکتر صمد امامقلی زاده رئیس کتابخانه دانشگاه، برخی از فعالیت های این مجموعه مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر صمد امامقلی زاده رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود اظهار داشت، کتابخانه های دانشگاه صنعتی شاهرود با مساحت حدود 7700 متر مربع در سه پردیس مهندسی کشاورزی، پردیس مرکزی و پردیس مهندسی مستقر بوده و مشغول به ارائه خدمات به دانشجویان و همکاران دانشگاه می باشند.

وی بیان داشت تعداد 11 نفر پرسنل در بخش انتشارات و فروش کتاب، بخش امانات، بخش سفارش و خرید کتاب، بخش پایان نامه ها، بخش دیجیتال و مدیریت سرورها و نرم افزارها و همچنین بخش تامین منابع خارجی فعالیت دارند.

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود از چاپ بیش از 135 عنوان کتاب توسط اعضای هیت علمی این دانشگاه خبر داد.

دکتر صمد امامقلی زاده با بیان اینکه تا کنون 135 عنوان کتاب توسط اعضای هیات علمی( از سال 1378 تا کنون) دانشگاه به چاپ رسیده است افزود: این تعداد کتاب بعد از انجام داوری های تخصصی و پس از بررسی و تایید در شورای چاپ و نشر، توسط انتشارات دانشگاه چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. وی تعداد کتاب چاپ شده توسط هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در سال گذشته را 14 عنوان کتاب ذکر کرد

.

دکتر امامقلی زاده اظهار داشت: جهت معرفی کتاب های چاپ شده توسط اساتید به دانشجویان، برای اولین بار در سال جاری تمامی عناوین کتاب ها در سامانه ال ام اس(LMS) بارگزاری شده تا دانشجویان راحت تر بتوانند کتاب های مد نظر خود را پیدا کنند.

وی بیان داشت در یکسال اخیر توانستیم حدود دو هزار جلد کتاب از طریق فروشگاه اینترنتی و همچنین شرکت در نمایشگاه کتاب به فروش برسانیم. همچنین وی گفت: برای فروش بیشتر کتاب های چاپ شده، در سال جاری قرارداد فروش کتاب با مرکز پخش کتابیران واقع در تهران، منعقد گردید.

دکتر صمد امامقلی زاده با بیان اینکه کتابخانه دارای 75 هزار جلد کتاب فارسی و حدود 20 هزار جلد کتاب انگلیسی است، آماده ارائه خدمات به مراجعه کنندگان از طریق همکاران بخش امانت می باشد. در یکسال گذشته، تعداد شش هزار و 700 مورد کتاب به دانشجویان و همکاران توسط همکاران بخش امانات در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفت.

همچنین در سال جاری 640 عنوان کتاب نیز بر حسب نیاز اساتید خریداری گردید که بعد از فهرست نویسی در اختیار مراجعین قرار داده شده است.

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه تمام سعی و تلاش خود را دارند تا امکان دسترسی محققان به منابع پژوهشی به حداقل زمان برسد افزود: بر این اساس پایان نامه های دانشجویی بعد از دفاع وارد سامانه دیجیتال کتابخانه می­شود. در بخش سرورها و مدیریت نرم افزار کتابخانه، متن کامل پایان نامه ها از طریق مدیریت نرم افزار کتابخانه (تین کلاینت) در اختیار دانشجویان و مراجعین قرار می گیرد.

علاوه بر فعالیت های ذکر شده، تسویه حساب دانشجویان در سامانه گلستان و همچنین تایید همانند جویی پروپوزال ها و پایان نامه دانشجویان در سامانه ایرانداک که مورد تاکید وزارت علوم است، از فعالیت های حوزه کتابخانه می باشد.

 

دکتر امامقلی زاده تامین منابع خارجی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همکاران هیات علمی از دیگر امکانات کتابخانه دانشگاه صنعتی شاهرود عنوان کرد و اظهار داشت: در این بخش علاوه بر مقالات ژورنالی، امکانات بررسی سرقت ادبی و همچنین انجام گرامرلی نیز از طریق شرکت دانش لینک که طرف قرارداد دانشگاه است در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

دکتر امامقلی زاده درپایان مهمترین رسالت کتابخانه را کمک به ارتقا سطح کیفی آموزش و پژوهش دانشگاه و بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان دانست.

12345