اخبار و رویدادها: مشارکت مرکز رشد فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود بر برگزاری رویداد چالش فناوری

مشارکت مرکز رشد فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود بر برگزاری رویداد چالش فناوری
دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱- ۱۰:۴۱:۴۱

مشارکت مرکز رشد فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود بر برگزاری رویداد چالش فناوری

رویداد ملی هوشمند سازی زنجیره امنیت غذایی (شناسایی فعالان)

رویداد ملی هوشمند سازی زنجیره امنیت غذایی
(شناسایی فعالان)

شاید نام امنیت ملی برای عموم مردم با تامین تسلیحات و سلاح‌های فوق پیشرفته گره خورده باشد. اینکه کشوری با تامین سلاح‌های به روز، توانایی حفظ جان مردمش را داشته باشد. اما امروز با تغییر تبادلات جهانی، امنیت ملی با مفهومی پیچیده‌تر و مصادیق گسترده‌تری تعریف می‌شود.

 
 این مفهوم ملی از جنگ جهانی دوم روی میز سران کشورها قرار گرفت. این مفهوم را با نبود تهدیدات جهانی علیه کشورها تعریف می‌کنند. اما درست‌تر آن است که در تعریف آن به مصادیق دیگری غیر از تهدیدات نظامی خارجی توجه کرد. امروز شاید کاهش آسیب‌پذیری‌های داخلی موضوعی مهم‌تر باشد.

در نظام جهانی، نگاه به امنیت ملی با مصادیق جدیدی تعریف می‌شود. کشورها در کنار تامین سلاح و ادوات مورد نیاز برای مواقع بروز جنگ، به مباحثی چون تامین سلامتی، امنیت غذایی، کسب فناوری‌های نوین و پیشرفته و حفظ ذخایر علمی خود توجه بیشتری می‌کنند.

نگاه امنیتی به غذای مصرفی مردم شاید در روزگاران قدیم چندان پذیرفته نبود اما این موضوع در روزهایی که در آن هستیم مفهوم بیشتری یافته است. اگر غذایی که می‌خوریم سالم نباشد بیمار می‌شویم. این بیماری می‌تواند هم به خودمان و هم در ابعاد وسیع‌تری به خانواده جامعه و حتی دنیا سرایت کند. اتفاقی که این روزها شاهد آن هستیم. شیوع بیماری کرونا که از خوردن غذایی ناسالم در یک منطقه محدود شروع شد و امروز همه دنیا را درگیر کرده و همه زوایای زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.

همین اتفاقی که همه ما شاهد آن هستیم برای تاکید بر تامین غذای سالم کافی است. موضوعی حیاتی که رابطه مستقیمی با زندگی، سلامت و حتی آینده زندگی بشر دارد. به همین دلیل همه کشورها به این صنعت بزرگ نگاهی ویژه دارند و تلاش می‌کنند در کنار توسعه دیگر صنایع، این صنعت راهبردی و مهم را هم ارتقا دهند. تامین غذا یک زنجیره به هم پیوسته‌ای است که نبود یا نقص در یکی از حلقه‌هایش اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی دارد. اگر امکان ردیابی و پیدا کردن حلقه معیوب وجود نداشته باشد تامین غذای سالم برای جامعه میسر نیست.

غذا را یکی از موضوعات امنیتی در دنیا می‌دانند. موضوعی که می‌تواند بار اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر دوش کشورها بیاندازد. تامین غذا و امنیت آن را محل مناقشات سیاسی آینده دنیا می‌دانند. نیازی حیاتی برای بشر که ممکن است مورد دست درازی قرار گیرد و سلامت و بقای نسل هر کشور را تهدید کند. به همین دلیل برخی کشورها در سال‌های اخیر اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی خارج از مرزهای خود کرده‌اند. اما آنها برای توسعه این صنعت مهم در کشورشان به سمت استفاده از فناوری‌های زیستی و ژنتیکی، واردات خام و صادرات فرآوری شده و راه‌اندازی سیستم یکپارچه ره‌گیری و ردیابی زنجیره تامین غذا روی آورده‌اند.

هدف از این رویداد شناسایی فعالان این حوزه، بمنظور انجام پروژه های مرکز در حوزه زنجیره امنیت غذایی است.

12345