اخبار و رویدادها: رونمایی از چاپگر زیستی B101 شرکت دانش بنیان سوبا دانشگاه

رونمایی از چاپگر زیستی B101 شرکت دانش بنیان سوبا دانشگاه
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱- ۱۲:۲۹:۰۵

رونمایی از چاپگر زیستی B101 شرکت دانش بنیان سوبا دانشگاه

شرکت دانش بنیان سوبا مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شاهرود از محصول هایتک خود در حوزه چاپ زیستی رونمایی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، شرکت دانش بنیان سوبا مستقر در مرکز رشد این دانشگاه که در زمینه‌ طراحی و تولید چاپگر‌های سه بعدی فعالیت دارد، خرداد ماه ۱۴۰۱ از محصول هایتک خود در حوزه چاپ زیستی، در محل سالن همایش‌های پارک علم و فناوری استان سمنان و با حضور جمعی از مسئولین استانی و فعالان حوزه‌ سلامت و فناوری‌های وابسته، رونمایی کرد.

این محصول که با عنوان چاپگر سه بعدی زیستی شناخته می‌شود توانایی چاپ انواع جوهرهای زیستی، پلیمرهای طبیعی و پلیمرهای سنتزی را دارد.

امیر مهدوی از مدیران این شرکت دانش بنیان در این رابطه گفت: جوهرهای زیستی که عمدتا ترکیبی از سلول‌های زنده و پلیمرهای پزشکی هستند در تولید بافت زنده به کار گرفته شده و در کاربردهای هایتک پزشکی و مهندسی بافت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی همچنین افزود: بسته به نوع سلول کشت شده در آزمایشگاه و ترکیب آن با پلیمر مناسب، امکان پرینت بافت‌های مختلف بدن انسان و سایر موجودات زنده وجود دارد. پوست، استخوان و غضروف به عنوان رایج‌ترین بافت‌های تولید شده در این روش هستند که در کاربردهای پیوند اعضا و جایگزینی با بافت‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌اکنون پرینت زیستی گوش، قرنیه چشم و استخوان به عنوان محصولات این نوع از چاپگرها در کشورهای پیشرفته دنیا صورت پذیرفته و در کاربردهای بالینی مورد استفاده موفق قرار گرفته است.

مهدوی اشاره نمود: چاپگر زیستی تولید شده در شرکت دانش بنیان سوبا توانایی چاپ پلیمرهای ژلاتینی، پلیمرهای ترموپلاست، پلیمرهای ترموست و UV Curable را در دمای حداکثر ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد و تحت تابش uv با طول موج ۳۶۰ نانومتر دارد و بدین ترتیب طیف وسیعی از پلیمرها و جوهرهای زیستی مورد استفاده در حوزه‌های پزشکی و مهندسی بافت را پشتیبانی می‌کند.

شایان ذکر است؛ این محصول با سیستم تزریق پیشرفته و کم‌نظیر کاربری آسانی برای اپراتور مربوطه در حوزه چاپ زیستی به همراه آورده است.

هم‌اکنون محصول مذکور به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود فروخته شده و در موضوعات پژوهشی پیشرفته مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

امیر مهدوی و محمد عباسی مدیران این شرکت دانش بنیان از رونمایی از محصولی مشابه اما راهبردی در این حوزه در آینده نزدیک خبر دادند.

لازم به ذکر است؛ شرکت دانش بنیان سوبا (sooba3d.com) به عنوان یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه ساخت افزایشی (چاپگرهای سه بعدی) فعالیتی در سطح ملی داشته و محصولات این شرکت به شکل فرا استانی مورد استقبال مشتریان قرار گرفته‌اند.

2501654940325-for-msrt

12345