اخبار و رویدادها: پویایی دانشگاه در عرصه فناوری هسته‌ای

پویایی دانشگاه در عرصه فناوری هسته‌ای
یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱- ۰۸:۴۳:۵۸

پویایی دانشگاه در عرصه فناوری هسته‌ای

نگاهی به پژوهش های انجام شده در آزمایشگاه هسته­ ای دانشکده فیزیک و مهندسی هسته ­ای واقع در دانشگاه صنعتی شاهرود.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، طی مصاحبه ای با مسئول فیزیک بهداشت آزمایشگاه هسته ای این دانشگاه، نگاهی اجمالی به آزمایشگاه هسته­ ای دانشکده فیزیک و مهندسی هسته­ ای واقع در این دانشگاه داشته است.

این آزمایشگاه هسته­ ای از سال 1387 تحت نظارت سازمان انرژی اتمی ایران فعایت­ های حرفه­ای خود را در زمینه­ های آموزشی و پژوهشی آغاز نموده است و علاوه بر برگزاری دروس آموزشی در دوره ­های کارشناسی و کارشناسی ارشد، فعالیت­ های پژوهشی در قالب بیش از 40 پایان نامه ­ی کارشناسی ارشد و بیش از 10 رساله دکتری به انجام رسیده است و طرح­ های پژوهشی متعددی نیز در حال اجرا می ­باشد.

دکتر مسلم سوهانی مسئول فیزیک بهداشت آزمایشگاه هسته ای دانشگاه صنعتی شاهرود در گفتگو با روابط عمومی دستگاه افزود: از دیگر فعالیت هایی که با وجود محدودیت­ های کرونایی در این آزمایشگاه انجام شده است؛ می­ توان به ساخت میکرو دوزیمتر، حفاظ ­های کامپوزیتی حاوی نانو ذرات فلزی و همچنین ساخت قرص­های گرمالیانی (TLD) اشاره کرد.

مسئول فیزیک بهداشت آزمایشگاه هسته ای در توضیح بیشتر در خصوص فعالیت های انجام شده؛ «میکرودوزیمتر» را یک آشکارساز گازی با ساختار معادل بافت بدن عنوان نمود که کاربرد آن در اندازه­ گیری میزان تابشدهی به بافت بدن ( در اعمال تشخیصی و درمانی با تابش­های یونساز) و استانداردسازی سیستم ­های تابشدهی می­ باشد.

ایشان در ادامه افزود: در مراکز تشخیصی و درمانی که از منابع تابش­ های یونساز استفاده می­ شود، برای حفاظت تکنسین­ ها در برابر این تابش ­ها از پوشش­ های حاوی ورقه­ های سرب استفاده می­شود که هم سنگین هستند و هم حرکت را به شدت محدود می­کنند. لایه­ های محافظ ساخته شده از کامپوزیت پلیمر و نانو ذرات فلزی ضمن اینکه اثر حفاظتی مناسب دارند، وزن کم و انعطاف­پذیری بالا دارند و تحولی جدی در شرایط کار در مراکز پرتودهی ایجاد می­کنند.

مسلم سوهانی یک روش برای اندازه گیری میزان تابش رسیده به یک سطح را در مراکز تحقیقاتی، استفاده از مواد "گرمالیان" دانست و گفت: این مواد بر اثر دریافت تابش مقداری انرژی در خود ذخیره می­کنند و اگر گرما دهی شوند متناسب با انرژی ذخیره شده از خود نور می­دهند. این ترکیبات شیمیایی که شامل برخی نمک ­های معدنی در حالت فوق خالص هستند، به شکل دانه­های کوچک با ابعاد mm2 در mm2 ساخته شده و تحت عنوان قرص ­های TLD در مراکز تحقیقاتی مورد استفاده هستند. 

آزمایشگاه هسته ­ای دانشگاه صنعتی شاهرود با دارا بودن تجهیزات مناسب آماده ارائه خدمات تخصصی شامل طیف سنجی، دوزیمتری و تابش­دهی و سایر خدمات مرتبط به متقاضیان دانشگاهی، صنعتی و عمومی در قالب آیین نامه خدمات ازمایشگاهی دانشگاه می ­باشد.

 photo_2022-04-09_13-24-00

12345