اخبار و رویدادها: چاپ نتایج تحقیقات عضو هیات علمی دانشگاه در مجله نیچر

چاپ نتایج تحقیقات عضو هیات علمی دانشگاه در مجله نیچر
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰- ۱۳:۰۰:۴۰



نتایج تحقیقات دکتر رامین ذاکری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه در مجله نیچر منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، نتایج تحقیقات دکتر رامین ذاکری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه تحت عنوان تولید عضله مصنوعی الهام گرفته از طبیعت در مجله نیچر چاپ و منتشر شده است.

دکتر ذاکری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه اظهار داشت: وسایل حرکتی ساخته شده بشر دارای چالش انعطاف پذیری بوده و در محیط های پیچیده راندمان و قابلیت پایینی دارند در حالی که طبیعت میلیون ها سال است که این چالش را به خوبی حل نموده و موجودات زنده در محیط های مختلف به خوبی حرکت می کنند. این مسئله سبب شد تا تحقیقاتی در ارتباط با تولید نوعی عضله مصنوعی که از طبیعت الهام گرفته باشد انجام شود و هنوز نیز در مرحله تحقیق و بررسی بیشتر قرار دارد. نتایج حاصل از این تحقیق در چهار مقاله انتشارات نیچر مجله ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده است. 

در این تحقیق برای اولین بار مکانیزمی نزدیک به طبیعت ارائه شده است که از ترکیب شیمیایی دو سیال و همچنین تجزیه الکتریکی مواد شیمیایی قدرت بالایی آزاد شده که با ترکیب سیستم های کنترلی قابلیت قدرت مناسب، کنترل مناسب و همچنین راندمان بالای عملکردی را خواهد داشت. در این تحقیق واکنش شیمیایی به صورت سرد انجام شده است و هیچگونه احتراق به وجود نمی آید. چنین مکانیزیمی با عنوان هفر (Hybrid of mixed Electrolysis and Fluids chemical Reaction: HEFR) معرفی شده است.  

خروجی نتایج این پژوهش تعدادی مقاله علمی بوده است و چهار مقاله در انتشارات نیچر، مجله Scientific Reports  منتشر شده است و با لینک های زیر مقالات قابل دسترس برای همگان است:

https://www.nature.com/articles/s41598-021-81608-7
https://www.nature.com/articles/s41598-021-85067-y
https://www.nature.com/articles/s41598-021-99093-3
https://www.nature.com/articles/s41598-022-07799-9

گفتنی است انتشارات نیچر از قدیمی ترین و معتبرترین انتشارات جهان است که مقالات بسیار ارزشمندی در آن منتشر شده است. یکی از مجلات این انتشارات مجله Scientific Reports است که در زمینه علوم مختلف و کارهای نوین و تاثیرگذار فعالیت دارد. این مجله در جایگاه ششم و با میزان ارجاعات بسیار زیاد است.

https://www.nature.com/srep/about

12345