اخبار و رویدادها: آشنایی بیشتر با مرکز آپا دانشگاه دانشگاه صنعتی شاهرود

آشنایی بیشتر با مرکز آپا دانشگاه دانشگاه صنعتی شاهرود
شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰- ۱۲:۱۵:۳۶

آشنایی بیشتر با مرکز آپا دانشگاه دانشگاه صنعتی شاهرود

در ادامه نشست هم اندیشی مسئولان دانشگاه در حوزه آپا با معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، دکتر محسن رضوانی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر و رئیس مرکز تخصصی آپا دانشگاه به معرفی و شناخت بیشتر مرکز آپا دانشگاه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به افزایش تعداد حوادث امنیتی کامپیوتری و لزوم وجود مراکز پژوهشی دانشگاهی برای پشتیبانی و رفع نیاز‌های پژوهشی جامعه در این حوزه و با انگیزه‌ی ارتقای دانش و توان مهندسی در حوزه امنیت سیستم‌های کامپیوتری و پردازش اطلاعات و انتقال نتایج به جامعه، مرکز تخصصی آپا این دانشگاه، با مجوز رسمی از سازمان فناوری اطلاعات ایران و در دانشکده مهندسی کامپیوتر از خرداد ماه سال ۱۳۹۸ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

در ادامه نشست هم اندیشی مسئولان دانشگاه در حوزه آپا با معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، دکتر محسن رضوانی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر و رئیس مرکز تخصصی آپا دانشگاه، در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به معرفی و شناخت بیشتر این مرکز پرداخت و گفت: دریافت گزارش حوادث و آسیب‌پذیری های امنیتی، رسیدگی به حوادث و ارائه توصیه ها، هشدار‌های امنیتی، تهیه خبر در حوزه امنیت فضای سایبری، آمار و نیز ارائه راهنمایی ها و مشاوره های مفید برای پاسخ به حوادث از جمله فعالیت هایی است که در مرکز تخصصی آپا انجام می پذیرد.

دکتر رضوانی ماموریت مرکز آپا دانشگاه را غالبا جنبه پژوهشی تخصصی در حوزه مدیریت پاسخ به حوادث در حوزه امنیت اطلاعات بیان نمود و گفت: با توجه به این موضوع که مخاطبین آپا حوزه عمومی است، این مرکز سعی دارد آسیب‌پذیری‌ها و اخبار مربوطه را به زبانی ساده و قابل فهم در اختیار عموم مردم قرار دهد.

دکتر رضوانی از تاسیس آزمایشگاه امنیت داده و شبکه در اواسط سال ۱۳۹۵، در محل دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شاهرود خبر داد و گفت: این آزمایشگاه در طول مدت کوتاهی توانست علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان در حوزه امنیت اطلاعات، چندین پروژه پژوهشی صنعتی را در قالب قرارداد‌های پژوهشی برون دانشگاهی اجرا نماید. ایشان همچنین ادامه داد: در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ سازمان فناوری اطلاعات ایران موافقت خود را برای تاسیس مرکز تخصصی آپا در دانشگاه صنعتی شاهرود اعلام نمود و این مرکز در دانشکده مهندسی کامپیوتر راه‌اندازی شد.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه در ادامه این گفتگو به پشتیبانی و امدادرسانی، آگاهی‌رسانی و آموزش، تحلیل و عملیات فنی پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در حوزه امنیت اطلاعات مرکز آپا به عنوان برخی از اهداف این مرکز پرداخت و در باب هر کدام توضیحاتی را بیان نمود: انجام کلیه خدمات شامل پشتیبانی و امدادرسانی در حوزه سامانه‌ها و سرویس‌های تحت شبکه سازمان‌های طرف قرارداد مرکز، آموزش و آگاهی رسانی در حوزه امنیت اطلاعات و رخداد‌های سایبری، تحلیل و بررسی آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف امنیتی سیستم‌های کامپیوتری، طراحی و پیاده‌سازی راه‌کار‌های امن‌سازی و اجرای پژوهش و تحقیق در زمینه جدیدترین آسیب‌پذیری‌ها و ارائه راهکار‌های امنیتی به سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی از دیگر فعالیت‌های اصلی مرکز تخصصی آپا می‌باشد.

سایت مرکز تخصصی آپای دانشگاه صنعتی شاهرود از طریق آدرس https://cert.shahroodut.ac.ir در دسترس می‌باشد و می‌توانید آخرین رخداد‌های مربوط به امنیت اطلاعات را از طریق این سایت مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید مشکلات امنیت اطلاعات را با متخصصان مرکز آپا در میان گذاشته و راهکار دریافت کنید.

photo_2022-03-12_12-54-41

photo_2022-03-12_12-54-45

12345