اخبار و رویدادها: ارتقای رتبه دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام سال 2021

ارتقای رتبه دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام سال 2021
دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰- ۱۰:۰۲:۳۷

ارتقای رتبه دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام سال 2021

نتایج «رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام (Islamic World University Rankings)" در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و دانشگاه صنعتی شاهرود در کلاس رتبه بندی‌ 151-200 قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از موسسه پایش علوم و فناوری، نتایج "رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام (Islamic World University Rankings)" در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و ۵۸ دانشگاه از ایران در میان ۳۹۸ دانشگاه از ۲۸ کشور اسلامی در لیست مربوطه حضور دارند و دانشگاه صنعتی شاهرود در کلاس رتبه بندی‌ 151-200 قرار گرفت.

دکتر محمد جواد دهقانی رییس ISCاظهار داشت: رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام از سوی ISC می‌تواند نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها را براساس هر معیار نشان دهد. ایشان گفت: از ایران تعداد ۵۸ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند. این در حالی است که در رتبه بندی جهان اسلام ISC سال ۲۰۲۰ از ایران ۴۶ دانشگاه حضور داشتند.

از دانشگاه های صنعتی ۱۱ دانشگاه شامل: دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، صنعتی سهند، صنعتی شیراز و صنعتی ارومیه در این نظام رتبه بندی حضور یافته اند.

در جدول زیر تعداد و رتبه‌‌های دانشگاه های ایران در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ISC-2021 نشان داده شده است.

 

دهقانی گفت: لازم به ذکر است که دانشگاه هایی که رتبه بندی آنها در بازه یکسان هستند همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی ISC براساس حروف الفبا (به لاتین) است.

روش شناسی رتبه بندی

موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه‌ها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) آورده می‌شود.

دهقانی گفت: تفاوتی که رتبه بندی ۲۰۲۱ با سا‌ل‌های پیش دارد این است که دانشگاه هایی مورد بررسی قرار گرفته اند که حداقل تعداد ۵۰۰ مقاله در پایگاه وب آو ساینس (WoS )به ثبت رسانیده باشند، این در حالی است که در سال های پیش حدآستانه مقاله تعداد ۸۰۰ مقاله در بازه زمانی سه ساله جهت حضور در رتبه‌بندی در نظر گرفته میشد

12345