اخبار و رویدادها: تجهیز کارگاه اتومکانیک به یک دستگاه موتور EF7

تجهیز کارگاه اتومکانیک به یک دستگاه موتور EF7
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰- ۰۹:۳۵:۱۸

تجهیز کارگاه اتومکانیک به یک دستگاه موتور EF7

دریافت یک دستگاه موتور EF7 تنفس طبیعی برای کارگاه اتومکانیک دانشگاه از مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)

یک دستگاه موتور EF7 تنفس طبیعی جهت استفاده در کارگاه اتومکانیک دانشگاه از مرکز تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) دریافت شد.

این موتور دوگانه سوز اشتعال جرقه ای و از پایه براساس سوخت گاز طبیعی طراحی شده است. این موتور توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار توان را در حالت مصرف سوخت ترکیبی بنزین و گاز را دارا بوده و انطباق خوبی می تواند با خودرو هایی مانند سمند، سمند سورن و دنا داشته باشد. طراحی موتور به گونه ای است که کیفیت خوب عملکردی و دوام را با سوخت گاز را داشته باشد. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است که در نسل جدید به یورو 6 هم قابل ارتقا می باشد. موتورهای ملی EF7 در محیط‌های بسیار سرد نیز قابلیت روشن شدن با سوخت گاز را دارا هستند و در هیچ شرایطی کارکرد موتور منوط به دسترسی به بنزین نیست. همچنین به‌واسطه استفاده از تنظیم‌کننده هیدرولیکی سوپاپ‌ها در هیچ زمانی نیازی به تنظیم فیلر سوپاپ‌های موتور نیست. استفاده از تکنولوژی زمانبندی سوپاپ متغیر (CVVT) این امکان را به این موتور داده است تا راندمان بهتری در دورهای مختلف داشته باشد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، لذت رانندگی را برای سرنشین به ارمغان آورد. طراحی اجزای این موتور ۱۶ سوپاپ به نحوی صورت گرفته‌است که به واسطه محاسبات رایانه‌ای پیچیده سطح صدا و لرزش موتور به خصوص در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتورهای روز دنیا باشد.

از آنجا که دانشگاه صنعتی شاهرود همیشه سعی در بهبود و بروزرسانی فرایند آموزش دانشجویان دارد، با همکاری مرکز تحقیق، طراحی و موتور شرایط فراهم آوردن این موتور در کارگاه های اتومکانیک را بوجود آورده است تا دانشجویان ضمن آشنایی با تکنولوژی های روز دنیا، با بازار کار کشور هم بتوانند ارتباط بهتری را برقرار کنند.

index2

 شایسته است از تلاش ها و پیگیری های همكاران محترم جناب آقاي دكتر سيد وحيد حسيني، جناب آقاي دكتر محمد حسن كيهاني و جناب آقاي  مهندس هومن درستكار در تامین این دستگاه تشکر و قدردانی شود. همچنین از مدیرعامل ایپکو جناب آقای دکتر رجبعلی نیز به جهت مساعدت در این امر قدردانی می شود.

12345