اخبار و رویدادها: راهیابی تيم دانشجويي دانشكده مهندسي مكانيك به مرحله نهايي رويداد ملي فرصت

راهیابی تيم دانشجويي دانشكده مهندسي مكانيك به مرحله نهايي رويداد ملي فرصت
سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰- ۱۳:۱۳:۰۶

راهیابی تيم دانشجويي دانشكده مهندسي مكانيك به مرحله نهايي رويداد ملي فرصت

تيم دانشجويي دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتی شاهرود به مرحله نهايي رويداد ملي فرصت راه یافت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، تيم دانشجويي دانشكده مهندسي مكانيك این دانشگاه به مرحله نهايي رويداد ملي فرصت راه یافت.

کاشف طوبی با همکاری بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید بابایی به برگزاری سری مسابقات فرصت که رویدادی رقابتی و مسئله محورهست، می‌پردازد. رویداد ملی فرصت با اهداف متنوعی مثل آموزش و توانمندسازی دانشجویان مستعد، شبکه سازی میان دانشجویان صاحب ایده و مجموعه های سرمایه گذاری و فناور، تلاش برای حل نیازهای صنعت و جامعه و تولید محصول و ... برگزار می شود.

طی این دوره، دانشجوها با تشکیل تیم های رقابتی و حضور تو قطب های صنعتی کشور، در پنج حوزۀ "کشاورزی نوین"، "اتوماسیون صنعتی"، "لوازم خانگی"، "سلامت و بهداشت" و "صنعت دریایی" باهم رقابت می کنند.

حوزه فعالیت تیم شماره 21 رویداد ملی فرصت به نمایندگی دانشگاه صنعتی شاهرود

دستگاه اتوماسیون ماشینکاری

9

800_3

حوزه اتوماسیون تجهیزات ماشینکاری چیست؟

اتوماسیون به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی (مثلاً کامپیوتر) به جای انسان به منظور هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه های تولید است. اتوماسیون به بهره گیری از سامانه های کنترل (مثل کنترل عددی، کنترل منطقی قابل برنامه ریزی، و دیگر سیستم ها ی کنترل صنعتی)، مکانیکی و الکترونیکی به کمک رایانه ها برای پایش (کنترل) خط تولید گفته میشود، که در آن هدف، کاهش نیاز به دخالت انسان است.

هدف در این مسابقه این است که تیم ها با شناخت کامل و بررسی دقیق دستگاه دستی، انتخاب و تعیین مکانیزم ها، انتخاب و سایز کردن موتورها، جانمایی تجهیزات مورد نیاز، سیستم پردازش و کنترل مرکزی و کد نویسی متناسب و... به طراحی و اجرای اتوماسیو ن دستگاه انتخابی خود و تبدیل آن به دستگاه CNC بپردازند. همچنین نکته مهم در این مسأله جانمایی تجهیزات بر روی ماشین های قدیمی می باشد که مستلزم شناخت کامل، مدلسازی و بررسی دقیق خواهد بود.

دستگاه دستی پیشنهادی برای اجرای اتوماسیون، دستگاه تراش TN50 ساخت شرکت ماشین سازی تبریز می باشد. تیم ها میتوانند دستگاه دیگری را برای طرح خود انتخاب کنند ولی این امر، مستلزم بررسی چرایی گزینش دستگاه دستی و کاربری CNC آن، خواهد بود.

89

تراشکاری دستی مدل TN50B ما شین سازی تبریز

جامعه هدف و مصرف کنندگان

طرح فوق می تواند به طور کلی به اکثر صنایع بزرگ و حتی کارگاه ها ی کوچک کمک کند. با محقق شدن اهداف این طرح در خطوط تولید نرخ تولید افزایش یافته و همچنین درصد خطا کاهش پیدا خواهد کرد. از جمله مخاطبان هدف این طرح میتوان به شرکت ها ی خودرو سازی، تامین کنندگان قطعات خودرو، کارگا ه ها ی تولید ی، ماشین ساز ی، قالب ساز ی و ...اشاره کرد .

فرآیند مسابقه

در مرحله اول مسابقه، تیم ها در کنار گذراندن آموزش ها، طرح مفهومی ایده خود را آماده می کنند. پس از بررسی طرح ها ی مفهومی دریافت شده، تیم های برتر فاز اول برا ی تکمیل طرح و ایده خود وارد مرحله بعد می شوند. در فاز دوم، تیم ها طرحی دقیقتر و با جزئیات فنی از ایده خود ارائه می کنند. پس از داوری این طرح ها، برا ی تیم ها ی برتر این مرحله، شرایط اجرای طرح و ایده فراهم خواهد شد.

8_2

رتبه های کسب شده تیم شماره 21 رویداد ملی فرصت

در بخش طراحی مفهومی :

در بخش طراحی مفهومی نمره کسب شده تیم 75 می باشد که رتبه اول در این مرحله در حوزه اتوماسیون تجهیزات ماشینکاری است.

به علت دادن فرصت اصلاح طراحی مفهومی از طرف رویداد، طراحی مفهومی را اصلاح کردیم و امتیاز این بخش به 82 افزایش یافت.

در بخش طراحی اولیه :

در این مرحله با توجه به کسب امتیاز 83 و تراز 154382 رتبه سوم رویداد را در این حوزه توسط تیم دانشگاه به دست آمد.

80

12345