اخبار و رویدادها: سومین حضور متوالی دانشگاه‌ صنعتی شاهرود در رتبه بندی موضوعی تایمز 2022

سومین حضور متوالی دانشگاه‌ صنعتی شاهرود در رتبه بندی موضوعی تایمز 2022
چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰- ۱۲:۳۴:۰۸

سومین حضور متوالی دانشگاه‌ صنعتی شاهرود در رتبه بندی موضوعی تایمز 2022

بر اساس نتایج نظام رتبه بندی موضوعی تایمز 2022 دانشگاه صنعتی شاهرود توانست رتبه 1001 - 1200 را کسب نماید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، بر اساس نتایج نظام رتبه بندی موضوعی تایمز 2022 این دانشگاه توانست، رتبه 1001 تا 1200 را در ميان 58 دانشگاه ايراني حاضر در این رتبه بندي کسب نماید.

به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ( ISC )، دکتر محمدجواد دهقانی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC ) گفت: رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها است که اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیو. اس. تحت عنوان رتبه‌بندی "تایمز – کیو. اس." و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری مؤسسه تامسون رویترز منتشر شد.

دهقانی اظهار داشت: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ این پایگاه جهت تأمین اطلاعات موردنیاز خود، همکاری خود را با تامسون رویترز قطع و با پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس آغاز به همکاری کرد. تغییر منبع اطلاعاتی مورداستفاده پایگاه رتبه‌بندی تایمز بر روی نحوه حضور دانشگاه‌ها و رتبه آن‌ها تأثیرگذار بود. پایگاه رتبه‌بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه‌ها قسمتی از اطلاعات موردنیاز خود را از خود دانشگاه‌ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی‌ها و اطلاعات پژوهشی و استنادات را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس تهیه می‌کند.

حضور دانشگاه‌ صنعتی شاهرود ایران در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲  به عنوان دانشگاهی توانمند

دهقانی گفت: در سال ۲۰۲۲ با ورود ۱۲ دانشگاه جدید شاهد حضور ۵۸ دانشگاه حائز رتبه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۹ کشور هستیم و این موضوع نویدبخش حرکت هر چه بیشتر دانشگاه‌های توانمند ایران در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی است.

روش‌شناسی رتبه‌بندی تایمز

رئیس ISC در ادامه گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص به شرح جدول زیر در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

 800_2

دهقانی در پایان گفت: محاسبات رتبه‌بندی تایمز توسط شرکت خدمات حرفه‌ای پرایس واتر هاوس کوپرز ( PWC ) انجام شده است. محاسبات شاخص‌ها و نمرات توسط ۳ منبع اطلاعاتی داده‌های ارسالی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که به‌صورت خوداظهاری جمع‌آوری می‌گردند، داده‌های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی و اطلاعات تولیدات علمی مؤسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس صورت‌ گرفته است.

 

12345