اخبار و رویدادها: برگزاری نشست مجازی وزارت علوم در روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی

برگزاری نشست مجازی وزارت علوم در روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰- ۰۸:۴۸:۳۸

برگزاری نشست مجازی وزارت علوم در روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی

نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، در نشست مدیران روابط‌عمومی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که صبح روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه جاری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و هفته ملی روابط عمومی و با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت مجازی برگزار شد، گفت: روابط‌عمومی گوش و زبان دستگاه است. هم می‌شنود و هم بیان می‌کند. در واقع این گوش و زبان، شنیدن و بیان کردن، از دو طرف بین دستگاه و عامه جامعه و بالعکس می‌تواند باشد. بنابراین در یک دستگاه و سازمان به جایگاه روابط عمومی به‌عنوان گوش و زبان دستگاه باید توجه داشته باشیم.

وزیر علوم ادامه داد: سلایق مدیریتی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نباید در جایگاه روابط‌عمومی اثرگذار باشد. همچنان در حوزه روابط‌عمومی نیاز به تحول داریم بر اساس آنچه در دنیا اتفاق افتاده است و آنچه در کشور اتفاق افتاده است و مهم‌تر از آن، دانش و تجربه‌ای است که در این رابطه انباشته شده است.

وی با اشاره به انتظاراتی که از روابط عمومی دارد، گفت: روابط عمومی باید نقاط قوت دستگاه و سازمان متبوع خود را به بهترین نحو بیان کند.

وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: اگر قرار است تحولی در روابط عمومی‌ها ایجاد شود؛ باید در مراکز علمی و دانشگاهی ما که علم و تخصص و دانش در آنجا است نشست‌های علمی این چنین را در سراسر کشور با محوریت تحول در روابط عمومی به برکت فضای مجازی برگزار کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وبسایت هر دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز علمی یا فناوری، پنجره و تابلو معرفی آن مجموعه به بیرون است که باید محتوای آن توسط روابط عمومی و با حساسیت مورد پیگیری قرار بگیرد. غفلت از محتوای وبسایت به هر دلیلی، یک ابزار بزرگ و مهم را از دست دانشگاه خارج می‌کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مستمر برای کارکنان روابط عمومی موجب رشد و شکوفایی استعدادهای آنان خواهد شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل کارگروه آینده‌پژوهی را که پیش از این به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ابلاغ کرده است، مورد تاکید قرار داد و همچنین از روابط‌عمومی‌ها خواست که در این راستا با بخش روابط بین‌الملل همکاری تنگاتنگ و نزدیکی داشته باشند.

800_2

دکتر ندا شفیعی سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اهمیت و نقش و جایگاه روابط عمومی در بهبود وضعیت سازمان‌ها گفت: روابط عمومی، نقشی بسیار مؤثری در ایجاد تعامل بین مجموعه‌ای و برون سازمانی دارد و مسئول روابط عمومی در هر دستگاه و سازمان یا نهادی، باید واجد یک سری خصوصیات و روش‌های کارآمد در اداره امور و انجام وظائف شغلی باشد تا بتواند مایه پیشرفت و تعالی کاری در ادارات و سازمان‌ها را فراهم کند.

وی افزود: روابط عمومی امروز بسیار پیچیده‌تر از روابط عمومی‌های دوره‌های گذشته است و تحولات فراگیر دنیای معاصر، مسئولیت‌های بیشتری را متوجه مسئولان روابط عمومی می‌کند. اگر بخواهیم روابط عمومی در حد مطلوب و متناسب با شرایط جامعه نقش‌آفرینی کند بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در درجه نخست در هر سازمانی، نسبت به تثبیت و تقویت جایگاه روابط عمومی اقدام شود.

دکتر شفیعی ادامه داد: برای رسیدن به شرایط مطلوب باید بدانیم در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم؟ یعنی تحلیل موقعیت کنونی داشته باشیم. به چه جایگاهی می خواهیم برسیم؟ یعنی هدف را تعیین کنیم و اینکه چگونه می توانیم به جایگاه مورد نظر برسیم؟ یعنی راهبرد ها و تاکتیک ها را مشخص کنیم.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم به چالش‌های پیش روی روابط عمومی‌ها نیز اشاره‌ای کرد و گفت: نبود ردیف اعتباری مستقل و بودجه مشخص برای برنامه‌های روابط عمومی؛ عدم تخصص‌گرایی درروابط عمومی و کمبود نیروی کارشناس خبره و متخصص، درگیر بودن در روزمره‌گی با انجام کارهای عادی، جاری و نبود آرشیو منسجم و دقیق و عدم وجود امکانات بروز و مطابق با تکنولوژی‌های نوین از جمله چالش‌هایی است که روابط عمومی‌ها با آن درگیر هستند.

دکتر شفیعی پیشنهادهایی برای توانمندسازی روابط عمومی‌ها ارائه داد و اظهار داشت: روابط عمومی باید بر محور ارتباطات موثر، مشارکت مداری و اطلاع مداری حرکت کند تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان مؤثر باشد و با نواندیشی و نوگرایی، ابتکار و خلاقیت مستمر عجین شود و عملکرد خود را بر مبنای مخاطب‌پژوهی و آینده‌پژوهی ارائه دهد.

وی تاکید کرد: روابط عمومی همواره باید از موضع انفعالی خارج شده و به موضع فعال وکنش‌گر تبدیل شود و البته با اخلاق‌مداری و تقویت ارزش‌ها و ویژگی‌های مطلوب انسانی در این راستا گام بردارد.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تاکید کرد: رسیدن به روابط عمومی خلاق، پویا و فعال، از طریق برنامه محوری، آموزش محوری، دانش‌محوری و تخصص‌گرایی امکان‌پذیر است و برای تحقق گفتمان تحول و پیشرفت در روابط عمومی، باید با هم اندیشی و همدلی، روحیه جهادی و کار جمعی، مسئولیت پذیری سازمانی، اخلاق مداری و قانونمندی و البته با اثبات کارآمدی به حفظ و افزایش اعتبار روابط عمومی کمک کنیم.

833

 

12345