آخرین بروزرسانی: 1402/12/27

معرفی اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی

"اداره کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود" در حقیقت بازوی اجرایی و سیاست گذاری در حوزه تجمیع نیروها و توان تخصصی دانشگاه در مسیر ایجاد اکوسیستم های کارآفرین و تجاری سازی ایده های نوین در دانشگاه صنعتی شاهرود است. تحقق دانشگاه کارآفرین منوط به داشتن درک دقیق و صحیح از موضوع، توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه، توانمندسازی دانشجویان و پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم و در نهایت دارا بودن یک برنامه منسجم و مشخص است. بدین منظور چهار راهبرد زیر در برنامه اجرایی دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است:

۱ - هدایت پژوهش‌های دانشگاه به سوی ایده‌پردازی و تجاری‌سازی

۲ - پرورش سرمایه‌های انسانی ایده‌پرداز و کارآفرین

۳ - تقویت زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری زنجیره اندیشه تا محصول

۴ - اصلاح نظام مدیریتی و تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه

برای به ثمر رسیدن راهبردهای فوق مشارکت بخش‌های پژوهش، آموزش و پارک علم و فناوری بسیار تعیین کننده است. بدیهی است در طراحی محتوا و شیوه آموزش دانشگاه، بایسته است که آموزش‌های مبتنی بر توسعه مهارت‌های فردی نظیر: حل مسئله، تفکر نقادانه و خلاقانه وکار گروهی مدنظر قرار گیرد. بدین ترتیب انتظار می‌رود در بازنگری برنامه‌های آموزشی و تدوین برنامه‌های جدید این جهت‌گیری‌ها بیش از گذشته مورد توجه و عنایت گروه‌ها و دانشکده‌ها قرار گیرد. مرکز ارزیابی کیفیت و معاونت آموزش دانشگاه از ظرفیت ارزیابی درونی و بیرونی رشته‌ها برای بازنگری استفاده کرده و با همکاری همه واحدهای دانشگاه در برنامه‌های درسی با توجه به ظرفیت هر برنامه این مهم را مورد توجه قرار دهند. هدف این مجموعه کمک به ارتقا توان کارآفرینی دانشگاهی و اعتلای فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در جامعه هدف و دانشگاهیان، حمایت از نوآوری و خلاقیت، ارائه خدمات، تسهیلات و مشاوره نوآوری و کارآفرینی درون زا و اقدام و عمل در راستای ایجاد زیرساخت اقتصاد دانش بنیان می باشد.

 

 

دکتر محمد حسین تبار مرزبالی


 

سمت سازمانی:         مدیر امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود
آخرين مدرک تحصيلي:  دکترای تخصصی
رشته تحصیلی:         مهندسی برق 
رتبه دانشگاهی:         دانشیار

 

 

 مأموریت اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی

سیاست گذاری، هماهنگی و نظارت بر توسعه کارآفرینی در فضای دانشگاه و بهره گیری از توان و تجارب کلیه ذینفعان و موثرین جامعه دانشگاهی

بهبود فضای کسب و کار و اشتغال و تولید ثروت در فضای دانشگاه در راستای ایجاد اکوسیستم پایدار کسب و کار محور، استارتاپ محور و دانش بنیان

تمرکز بر توسعه و مشارکت در ایجاد هسته های ایده محور، شتاب دهنده ها، مراکز رشد و اکوسیستم های خلاق و آینده دار دانشجویی

ايجاد نظام مديريت يکپارچه راهبردي در توسعه کارآفريني دانشگاه

کشف و بهرهگيري مطلوب از ظرفيت‌هاي نهفته کارآفرينان دانشگاهی

انسجام­ بخشی به مقوله کارآفرینی متناسب با نیازهای توسعه استانی و ملی

نهادينهسازي فرهنگ کارآفريني در جامعه و تقويت نهادهاي پشتيبانيکننده توسعه کارآفريني

کشف و بهره‌گيري از تمامي ظرفیتهای نهفته و موجود مناطق و استانهای همجوار در عرصه توسعه کارآفريني

تعامل مستمر بین مدیران و کارشناسان ارگان­های حاکمیتی باکارآفرینان بخش غیردولتی

 

 

اهداف کلان اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی

 توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه

شناسایی فرصتهای کارآفرینی در فضای دانشجویی و دانشگاهی به منظور افزایش فرصتهای کسب و کار

شناسایی، تشویق و ترغیب کارآفرینان به سرمایه گذاری و حمایت از آنها در جهت ایجاد بنگاههای کسب و کارکوچک و متوسط در دانشگاه

معرفی قوانین و مقررات و پیشنهاد اصلاح آنها در جهت حمایت از اشتغالزایی و ایجاد و توسعه بنگاههای کسب و کار دانشگاهی

تعامل پويا با نهادهاي استاني فعال در زمينه کارآفريني

طراحی بسته­ های حمايتي از جامعه کارآفرينان (اشخاص حقیقی کارآفرین و سازمان­های کارآفرین)

يکپارچه‌سازي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي معطوف به کارآفريني

ايجاد و تجمیع بانک‌های ايده و اختراعات کارآفريني

تهيه و اجراي برنامه جامع  شبکه‌سازي بين کارآفرينان

مستندسازي تجربيات گرانبها و ارزشمند کارآفرينان برتر

برگزاري تورهاي استاني و بين­ استاني جهت بازديد از دستاوردهاي کارآفريني

تهيه و اجراي برنامه‌هاي ارتقاي فرهنگ کارآفريني در دانشگاه

تدوين و اجرای طرح راه‌اندازي مشاوره در حوزه کارآفريني

شناخت فرصت‌ها و تهديدهاي موجود بر سر راه کارآفرينان دانشگاهی

مشارکت فعال و موثر در ايجاد خوشه‌هاي اقتصادي و کسب و کارهاي نو  

ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری،مراکز رشد، مراکز کارآفرینی و سایر مؤسسات علمی و پژوهشی فعال در امرکارآفريني و تجاريسازي 

برنامه ­ريزي به منظور جذب و گسترش حمايت‌ها و کمک‌هاي دولتي و مردمي در جهت توسعه امور کارآفريني استان

 

 

جایگاه اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود در دیپلماسی کلان علم و فناوری کشور

حرکت نقشه راه کشور در مسیر توسعه پایدار است و از این جهت رویکردهای کارآفرینی و اشتغالزایی در مندرجات مبتنی بر فناوری و نوآوری در "سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴" پیش‌بینی شده است. در این سند تصویری از کشور و افق پیش رو به تصویر کشیده شده است که دستیابی به آن مستلزم تلاش، استفاده بهینه از دانش، نیروی انسانی و منابع داخلی کشور می باشد. برای دسترسی موثر و بهینه به این چشم‌انداز، نیازمند فراهم آوردن ساز و کاری هستیم که بتواند ما را از کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین راه به مقصد برساند. بدون شک و بر اساس تجربیات و رویکردهای مندرج در دیپلماسی فناوری در کشورها و دانشگاه های پیشرفته، راهی که می‌تواند کشور رادر مسیر دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز نزدیک کند، "کارآفرینی" و توسعه فرهنگ کارآفرین است. دانشگاه و صنعت به عنوان دو بخش پویا و محوری جامعه، نیازمند همکاری متقابل و موثر هستند. با به هم پیوستن بدنه دانشگاه و صنعت، دانشگاه‌ها و پژوهشگران قادر خواهند بود با ارتقای سطح همکاری های دوجانبه، به حل مشكلات و چالش‌هاي پژوهشی، صنعتی و تحقیقاتی کشور كمك كنند و راه را برای پیشرفت سریع و موثر دانشگاه در مسیرنمای نقشه جامع علمی و فناوری کشور هموار نمایند. در دانشگاه صنعتی شاهرود، این مسئولیت خطیر بر عهده مدیریت فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه است. هدایت پژوهش‌های دانشگاه به‌سوی ایده پردازی و تجاری‌سازی؛ پرورش سرمایه انسانی ایده پرداز و کارآفرین؛ تقویت زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری زنجیره اندیشه تا محصول؛ اصلاح نظام مدیریتی و تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه ازجمله برنامه‌های راهبردی هدف دوم یعنی "نوآوری و حرکت به‌سوی دانشگاه ایده پرداز و کارآفرین" است.

 

 

اتاق فکر 

ما قصد داریم بر رفع چالش های کلیدی کارآفرینی محور و مبتنی بر تولید ایده و محصول دانشگاه صنعتی شاهرود در چهار رکن زیر تمرکز و فعالیت داشته باشیم:

 

تلاش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه از ویژگی های بارز ما است. اداره کارآفرینی دانشگاه به عنوان اتاق فکر کارآفرینی در سه سطح ذیل اقدام و عمل می کند:

طوفان فکری در اتاق فکر (Think Tank): در اتاق فکر، تقویم سالانه کارآفرینی تعریف می شود که در تمام طول سال توسط اعضا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در نشست های سالانه، اعضا و بدنه های فعال در حوزه کارآفرینی و استارتاپ دیدگاهها و پیشنهادات خود را ارائه داده و آن ها را با داستان های شخصی و تجارب خویش غنی تر می سازند.

اتاق و لایه های اجرا (Do Tank): در اتاق اجرا، به اعضا و بدنه کارآفرینی این فرصت داده می شود که دست به عمل بزنند و تغییراتی را در اکوسیستم محلی خود در قالب و چارچوب مجمع به وجود آورند. پروژه های کارآفرینی، ابتکارات و طرح های بومی، ابتدا از طریق مجمع های محلی و سپس در گردهمایی سالانه پرورانده می شود.

جامعه و اکوسیستم سازی (Ecosystem and Community): اداره کارآفرینی در چهارده دانشکده دانشگاه و نیز با پشتوانه اعضای منتخب فعال است. این شبکه ی قدرتمند و پویا، فرصت های کسب و کار را ارائه می دهند و به بهترین شیوه آن را انتقال می دهند.

  

 

کارآفرینی در عمل

هدف اصلی و بنیادین هر دانشگاه، در نهایت آموزش و پژوهش و تولید نیروی انسانی دانشجو و دانش بنیان می باشد و کارآفرینی به عنوان یک فعالیت تجاری و ثروت افزا در میان اولویت های دانشگاه های جهان قرار ندارد. با این وجود هر دانشگاهی در نهایت ایجاد کننده پیش شرط ها و الزامات تولید نیروی جوان و خلاق با قابلیت کارآفرینی می باشد و از این رو توجه به مقوله کارآفرینی به موازات سایر ماموریت ها و وظایف مصوب دانشگاه، می تواند امیدبخش یک جامعه دانشجویی جوان و تولید کننده کار باشد، جامعه جوانی که قدرت تخریب ساختارها و مدل های سنتی کسب و کار و توان خلاقیت و آفرینش مدل ها و طرح های تجاری و صنعتی نوین را دارا می باشد. گسترش برندسازی ملی و ایجاد سطوح تازه ای از کالا و خدمات اصیل ایرانی از دل مفهوم "کارآفرینی در عمل" و در بستر دانشگاه محقق می شود. دانشگاه صنعتی شاهرود و اداره کارآفرینی این دانشگاه، افتخار دارد تا بتواند گام کوچکی در ایجاد استارتاپ ها و شرکت های خلاق و نوپای دانشجویی برداشته و به شکل عملیاتی، پشتیبان مفهوم "ساخت ایران" و حمایت از "کالا و خدمات ایرانی" در سال "حمایت از کالای ایرانی" باشد.

shahrewar3 (113)