اخبار و رویدادها: صعود دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی جهانی 2020-ISC

صعود دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی جهانی 2020-ISC
پنج شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹- ۰۸:۲۰:۳۴

صعود دانشگاه صنعتی شاهرود در رتبه بندی جهانی 2020-ISC

دانشگاه صنعتی شاهرود، طبق اعلام نتایج "رتبه ­بندی جهانی 2020-ISC" با یک پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه هفتم دانشگاه های صنعتی ایران قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود و به نقل از آقای دکتر محمود نوروزی مدیر گروه همکاری های علمی و  بین المللی، دانشگاه صنعتی شاهرود طبق اعلام نتایج "رتبه ­بندی جهانی 2020-ISC" با یک پله صعود نسبت به سال گذشته در رتبه هفتم دانشگاه های صنعتی ایران قرار گرفت.

تعداد 2182 دانشگاه از 102 کشور و 6 قاره جهان و همچنین از ایران تعداد 46 دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند. در رتبه بندی جهانی ISC سال 2019 نیز از ایران تعداد 43 دانشگاه حضور داشتند.

دانشگاه صنعتی شاهرود طبق این رتبه بندی در بین دانشگاه های صنعتی ایران بعد از دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل و بالاتر از دیگر دانشگاه های صنعتی در رتبه هفتم کشور قرار گرفت.

200 پله صعود دانشگاه صنعتی شاهرود نسبت به سال قبل در رتبه بندی جهانی

در قسمت رتبه بندی جهانی نیز دانشگاه صنعتی شاهرود با 200 پله صعود نسبت به سال قبل توانست هم تراز با دانشگاه های علوم پزشکی بقیه الله، بوعلی سینا، علوم پزشکی کرمان، علوم پزشکی مازندران، رازی، سمنان، شهید باهنر، کردستان و مازندران در رتبه 1800-1601 دانشگاه های جهان و رتبه 26 ایران قرار گیرد.

50 پله صعود دانشگاه صنعتی شاهرود نسبت به سال قبل در قسمت رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام

در قسمت رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام نیز دانشگاه صنعتی شاهرود توانست با صعود 50 پله ای نسبت به سال قبل هم تراز با دانشگاه های علوم پزشکی بقیه الله، بوعلی سینا، علوم پزشکی کرمان، علوم پزشکی مازندران، رازی، سمنان، شهید باهنر، کردستان و مازندران  در جایگاه 200-151 دانشگاه های جهان اسلام قرار گیرد.

دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه سمنان در رتبه ۲۶ دانشگاه های ایران

لازم به ذکر است که از جمع دانشگاه های استان سمنان، تنها دو دانشگاه صنعتی شاهرود و سمنان در این رتبه بندی حضور دارند که هم تراز با هم در رتبه 1800-1601 دانشگاه های جهان و جایگاه 200-151 دانشگاه های جهان اسلام و رتبه 26 ایران قرار گرفته اند.

تعداد و رتبه­ های دانشگاه های ایران در رتبه­بندی جهانی ISC و نیز در سطح کشور در جدول نشان داده شده است.

 a

لازم به ذکر است که دانشگاه هایی که اسامی آنها در بازه یکسان هستند همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی ISC براساس حروف الفبا (به لاتین) است. بنابراین دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران در رتبه اول، دانشگاه های صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف در رتبه سوم و سایر دانشگاه ها نیز در بازه های یکسان هم رتبه هستند.

روش شناسی رتبه بندی

 پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن 60 درصد)، نوآوری (با وزن 15 درصد)، آموزش (با وزن 10 درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن 15 درصد) را در نظر می‌گیرد و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد. تفاوتی که رتبه بندی 2020 با سال­ های پیش دارد، محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبار شده ( Retractions) دانشگاه ­ها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) آورده می­ شود.

چه دانشگاه هایی در "رتبه بندی دانشگاه های جهان ISC" قرار می گیرند؟

در "رتبه بندی دانشگاه های جهان ISC"، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل 850 مدرک در سال‌های  2018-2016 در پایگاه وب آو ساینس به ثبت رسانیده باشند. اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی USPTO، WoS، Incite گردآوری شده است.

در جدول زیر شاخص­ های مورد استفاده در "رتبه بندی جهانی ISC" نشان داده شده است.

 aa

شایان ذکر است که گروه همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه اطلاعات مورد نیاز جهت شرکت دراین  رتبه بندی را در آبان ماه سال جاری گردآوری و در سامانه این نظام رتبه بندی بارگذاری کرده است.

12345