اخبار و رویدادها: دانشگاه صنعتی شاهرود در مسیر توسعه همکاری با صنعت پیشگام در حل معضلات صنعت

دانشگاه صنعتی شاهرود در مسیر توسعه همکاری با صنعت پیشگام در حل معضلات صنعت
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹- ۰۹:۵۲:۵۶

دانشگاه صنعتی شاهرود در مسیر توسعه همکاری با صنعت پیشگام در حل معضلات صنعت

دکتر محمد مهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود: با پژوهش می توان راه حل معضلات را یافت. پژوهش تقاضا محور در دستور کار دانشگاه صنعتی شاهرود قرار دارد و با تقاضای موسسات به تحقیق می پردازد. هزینه تحقیقات از طرف مقابل با عقد قرارداد تحقیقاتی تامین می شود.

دانشگاه و صنعت به عنوان دو بخش پویا و محوری جامعه، نیازمند همکاری متقابل و موثر هستند. با به هم پیوستن بدنه دانشگاه و صنعت، دانشگاه‌ها و پژوهشگران قادر خواهند بود با ارتقای سطح همکاری های دوجانبه، به حل مشكلات و چالش‌هاي موجود در بخش صنعت کشور كمك كنند و راه را برای پیشرفت سریع و موثر دانشگاه در مسیر نقشه جامع علمی و فناوری کشور هموار نمایند. به این منظور روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، طی مصاحبه ای با دکتر قالیبافان مدیر امور فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه که متولی ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است، به تشریح همکاریهای دانشگاه با صنعت در قالب  طرح های تحقیقاتی و تقاضا محور پرداخته است.

آقای دکتر قالیبافان، دانشگاه در سال های اخیر با کدام سازمان و شرکت قرارداد تحقیقاتی بسته است؟

دانشگاه در بازه سال ۹۳ تا ۹۹ ، ۲۱۸ قرارداد با سازمان های مختلف شامل، شرکت های دولتی و خصوصی به ویژه شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، ایمیدرو، سازمان انرژی های نو ایران، سازمان صنایع دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پژوهشگاه نیرو، شرکت های برق منطقه ای، شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت های آب منطقه ای قرارداد تحقیقاتی بسته است.

دانشگاه تا به امسال چه تعداد و با چه میزان هزینه قرارداد تحقیقاتی با صنعت منعقد نموده است؟

اجازه بفرمائید پاسخ به این سوال را در قالب نمودارها و به تفکیک سال خدمتتان عرض کنم.

 1

2

3

 

در خصوص قرارداد بزرگ تحقیقاتی دانشگاه با شرکت ملی نفت ایران توضیح بفرمائید.

در سال 1396 فراز جدیدی از قراردادهای بزرگ تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود با شرکت ملی نفت ایران آغاز شد و با توجه به موقعیت ممتاز این دانشگاه در اجرای پروژه‌های کلان نفتی کشور قرار دادی ۱۰ ساله با وزارت نفت منعقد شد. این قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با عنوان «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» و با امضای دو وزیر علوم و نفت به انجام رسید.

قرارداد با وزارت نفت در حال حاضر در چه مرحله ای است؟

بسته اول قرارداد: تدوین نقشه راه توسعه فناوری با اعتبار ۵۷۵  میلیون تومان در سال 1397

در بسته اول این قرارداد؛ پروژه «تدوین نقشه راه توسعه فناوری‌های نوین ژئومکانیک» با نگاه ویژه به مدیریت فناوری طی مدت یک سال به انجام رسید. احصاء فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت و نحوه تحقق آن طی سه بسته کاری سه ساله به عنوان دستاورد‌های حاصل از این پروژه می باشد.

بسته دوم: توسعه فناوری و تجاری سازی ده پروژه سه ساله با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان و ۱/۱ میلیون یورو در سال ۱۳۹۹

تدوین و آماده‌سازی ساختار شبکه نوآوری و فناوری ژئومکانیک در صنعت نفت ایران، شناسایی و ارزیابی سازمان‌ها مراکز پژوهشی و شرکت‌ها برای تشکیل کنسرسیوم، مدیریت فناوری حوزه‌های مطالعاتی ژئومکانیک مخازن کربناته، بررسی تحلیل افق آینده فناوری درزمینه ژئومکانیک مخازن کربناته ازجمله اهداف بسته دوم می باشد.

همچنین پس از به انجام رسیدن موفقیت آمیز بسته کاری اول، اقدامات لازم به منظور تصویب خواهی و تخصیص بودجه برای بسته کاری دوم در دستور کار قرار گرفت و جلسه‌ای با حضور روسای دانشگاه‌ها و مدیران شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 13/۸/98 در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد که در آن شروع به کار بسته دوم طرح کلان ژئومکانیک نفت به دانشگاه ابلاغ گردید و به دنبال آن فرآیند نسبتا دشوار اقدامات اجرایی لازم به منظور آغاز به کار پروژه‌های ده گانه بسته دوم در دستور کار قرار گرفت، که نتیجه این فرآیند در تاریخ 15/۷/99 با ابلاغ شروع به کار سه پروژه مصوب به دانشگاه از سوی شرکت ملی نفت ایران حاصل شد و فرایند تصویب مابقی پروژه‌ها نیز در حال انجام می‌باشد.

موافقتنامه پژوهشی طرح کلان «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» در تاریخ 21/۱۲/96 در قالب چهار بسته کاری بین دانشگاه صنعتی شاهرود و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد.

تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی زمین فناوران نفت آسیا در سال 1399

با توجه به اعلام رضایتمندی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از اقدامات انجام شده توسط دانشگاه صنعتی شاهرود در بسته اول و تمایل به ادامه همکاری در قالب بسته دوم به ۳ پروژه با مجموع ارزش بیش از ۳۵ میلیارد ریال ابلاغ شد و با مجوز هیات امنا دانشگاه و به منظور اجرای هر چه بهتر قراردادها، شرکت دانشگاهی «زمین فناوران نفت آسیا» با سهام داری دانشگاه تاسیس و اجرای تعدادی از پروژه‌ها به این شرکت سپرده شد.

عملکرد دانشگاه صنعتی شاهرود در روند اجرای این پروژه چگونه بوده است؟

شرکت ملی نفت ایران برای اولین بار پروژه‌هایی با محوریت توسعه فناوری و تجاری سازی را با دانشگاه‌های کشور ابلاغ نموده است و دانشگاه صنعتی شاهرود در عرصه پژوهش به نحوی گام برداشت تا با رویکرد توسعه فناوری و تجاری‌سازی بتواند به موفق‌تر عمل کردن کشور در حوزه اکتشاف نفت کمک کند. لذا علاوه بر این قرارداد تعداد بسیاری قرارداد با بخش‌های مختلف وجود دارد و حدود ۵ پروژه دیگر در زیر مجموعه بسته دوم در حال انجام مراحل نهایی انعقاد و ابلاغ می‌باشد. همچنین گفتنی است طی ارزیابی‌های به عمل آمده، دانشگاه صنعتی شاهرود از دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه قلمداد می‌شود.

با توجه به لزوم و اهمیت طرح های تحقیقاتی برگزیده، دانشگاه در این بخش در چه وضعیتی قرار دارد؟

می توان ادعا کرد که بین تحقیقات و میزان پیشرفت حقیقی هر کشـور رابطه مستقیمی وجـود دارد و اولین گام برای سامان بخشیدن به این امر در دانشگاه ها به دست آوردن درک درست توانمندی ها و تمرکز ویژه بر طرح های تحقیقاتی می باشد.

طرح دکتر غلامحسین کرمی "با عنوان بررسی جامع منابع آب کارستی در استان مازندران - مطالعه موردی حوضه هراز" در سال 97، طرح دکتر هادی جعفری با عنوان "تعیین میزان بهینه برداشت از منابع آب زیرزمینی دشت ممنوعه سرخس" در سال 99، طرح دکتر جواد قالیبافان با عنوان "طراحی و ساخت آنتن‌های  VIP کوله‌ای" در سال 98، طرح دکتر احمد رمضان زاده با عنوان "کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه های اکتشافی" در  سال 99، طرح دکتر محمود چهارطاقی با عنوان "امکان‌سنجی فنی و اقتصادی تغییر سیستم هوازی لجن به بی‌هوازی در تصفیه‌خانه‌های خین‌عرب و التیمور" در سال 99، طرح دکتر محسن رضوانی با عنوان "ارائه خدمات پژوهشی طراحی سیستم تشخیص  fake BTS " در ۹9 و طرح دکتر منصور فاتح با عنوان "طراحی انکدر استاندارد JPEG طرح های تحقیقاتی برگزیده اساتید دانشگاه صنعتی شاهرود می باشد.


کلمات کلیدی: #صنعت #قرارداد #همکاری #دانشگاه #وزارت نفت #طرح #تحقیقاتی #برگزیده
12345