اخبار و رویدادها: در اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود چه می گذرد؟

در اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود چه می گذرد؟
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹- ۰۵:۳۴:۱۱

در اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود چه می گذرد؟

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، طی مصاحبه ای با دکتر حسنی مدیر اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود سعی دارد به معرفی فعالیت های این بخش از دانشگاه بپردازد.

اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی این دانشگاه در سال 1396 تاسیس شد و تاکنون اقدامات متعددی از جمله برگزاری رویدادهای استارتاپی، همکاری با شتاب دهنده­ها و مراکز کارآفرینی، خدمات متقابل و تعامل سازنده با ادارات شاهرود، برگزاری دوره­های کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار، تولید محتوا و اطلاع رسانی در کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار، اجرای طرح بررسی اشتغال دانش آموختگان، آکادمی کسب‌وکار، رویدادهای آموزشی و تخصصی، رویداد استارتاپی راه آینده من، کلینیک کسب‌وکار و مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در این حوزه انجام شده است.

روابط عمومی دانشگاه، طی مصاحبه ای با دکتر حسنی مدیر اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه صنعتی شاهرود سعی دارد به معرفی فعالیت های این بخش از دانشگاه بپردازد.

photo_2021-02-09_08-42-04

-آقای دکتر حسنی، با توجه به اهمیت برگزاری رویدادهای استارتاپی، این اداره چه اقداماتی در این خصوص انجام داده است؟

مجموعه شتابدهنده و فضای کار اشتراکی شاهکار این دانشگاه در آذر ماه 1398 مفتخر به برگزاری رویداد سه روزه استارتاپی شاهکار با محوریت پزشکی و فناوری است این رویداد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شهرداری شاهرود و مشارکت 94 نفر از دانشجویان و تعدادی از دانش آموزان استان سمنان و استان گلستان همراه بود که شرکت کنندگان در 10 تیم به آموزش، رقابت و تمرین برای ورود به بازار واقعی پرداختند. در این رویداد، شرکت‌کنندگان به ارائه بیش از 54 ایده پرداختند، که پس از رای گیری 10 ایده برتر انتخاب و تیم‌ها حول این 10 ایده تشکیل شدند. در طی این رویداد کارگاه‌های تخصصی با حضور منتورهای حرفه‌ای برگزار شد و درنهایت، ایده‌های برتر ارزیابی‌شده نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

-با شتاب دهنده ها و مراکز کارآفرینی همکاری دارید؟

بله، همکاری با مجموعه شتاب‌دهنده‌های آواتک، دیموند و فردوسی و پارک علم و فناوری استان سمنان در حوزه برگزاری رویدادهای آموزشی و استارتاپی در دستور کار قرار دارد.

-چه اقداماتی تاکنون در راستای تعامل با ادارات شاهرود برای دریافت خدمات متقابل انجام شده است؟

همکاری با شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در برگزاری رویداد استارتاپی و تجاری‌سازی ایده‌ها و تعامل با اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان شاهرود در راستای برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی نمونه‌هایی از تعاملات صورت گرفته است و مطمین باشید که مجموعه مدیر اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه از تعامل سازنده با دیگر نهادهای اجرایی در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و استان سمنان استقبال می کند.

-برای ارتقای دانش علاقه‌مندان و فعالان حوزه کسب‌وکار چه فعالیت هایی انجام شده؟

خداروشاکریم که به منظور ترویج مفاهیم کارآفرینی و ارتقای دانش علاقه‌مندان فعالان حوزه کسب‌وکار با کیفیت بالا و حداقل هزینه ممکن، دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با حضور اساتید مجرب و کارآفرینان برگزار می شود. به نحوی که بیش از 18 رویداد آموزشی و تخصصی با شرکت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی عالی، شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری و فعالان حوزه کسب‌وکار برگزار شده است.

-علاقه مندان چطور در حوزه کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار اطلاعات به دست آورند؟

ارتباط نزدیک با مخاطبان و ارایه محتوای علمی و تخصصی با هدف ارتقای آگاهی و دانش مخاطبان، با ارایه محتوای مناسب در بسترهای ارتباطی همچون گروه‌های تخصصی در شبکه‌های اجتماعی و صفحه اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی در سایت دانشگاه صنعتی شاهرود انجام می شود.

-در خصوص چگونگی اجرای طرح بررسی اشتغال دانش آموختگان لطفا توضیحاتی بفرمایید.

هدف از این طرح عبارت است از؛ استعلام و استخراج وضعيت اشتغال دانش آموختگان سال‌هاي اخير دانشگاه به منظور ساماندهي رشته‌هاي دانشگاهي در قالب راهبرد پياده‌سازي اقدامات براي ساماندهي رشته‌هاي هدف و ارتقاي مهارت دانش‌آموختگان. دقت داشته باشید که جامعه هدف در اين طرح دانش‌آموختگان تمامي مقاطع تحصيلي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري هستند که از ابتداي مهر 1390 تا پايان شهريور 1399 از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده‌اند. پس انتظار مي‌رود با انجام اين طرح اطلاعات کافي براي تحليل وضعيت و ساماندهي رشته‌هاي دانشگاهي و مهارت‌آموزي فراهم گردد. از اين‌رو دستاوردهاي اين طرح مورد بهره‌برداري توسط دفتر برنامه‌ريزي و توسعه آموزشي و اداره امور فناوري، تجاري‌سازي و کارآفريني به عنوان مسئول امور کاريابي و هدايت شغلي تخصصي دانشگاه صنعتي شاهرود قرار خواهد گرفت.

-این طرح دستاورد مهمی هم داشته؟

بله، دستاورد مهم ديگر اين طرح فراهم شدن اطلاعات کافي جهت پاسخ به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در خصوص طرح رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌هاي کشور است.

-آکادمی کسب‌وکار اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی

در این گفتگو متوجه شدیم که آکادمی کسب‌وکار با هدف و ماموریتی ویژه احداث گردیده است و ماموریت هدایت دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و متقاضیان کسب وکار به سمت و سویی است تا ضمن ارتقای توانمندی های خود، با خلق ایده های نو و ارتقای مهارت های ارتباطی و کسب سواد اقتصادی مناسب، موفقیت شغلی را برای خود رقم بزنند.

-آقای دکتر حسنی، یادگیری مباحث کسب‌وکار برای قشر خاصی لازم است؟

خیر، یادگیری مباحث کسب‌وکار فارغ از جنسیت و سبک شغلی برای همگان لازم است که این مجموعه با ایجاد زیرساخت های آموزشی و طراحی مدل تخصصی خود در قالب های متنوع، به اجرای برنامه های آموزشی تخصصی با بهره گیری از افراد توانمند اقدام می نماید.

-آکادمی کسب وکار چه خدماتی برای علاقه مندان ارائه می دهد؟

این آکادمی ضمن حمایت از تیم های دانشجویی شرکت کننده در لیگ مسابقات کسب‌وکار در راستای توانمندسازی دانشجویان در حوزه مدیریت کسب‌وکار اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی (کوتاه مدت و بلند مدت)، برگزاری سمینارها و نشست های تخصصی و برگزاری رویدادهای استارتاپی (استارتاپ ویکند، ایده شو، ریورس پیج، همفکر و ...) نموده است.

-با توجه به شرایط کرونا در حوزه برنامه های آموزشی و تخصصی هم اقدامی داشته اید؟

بله، در طی یک ماه اخیر اداره امور فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه دوره مجازی مهارت افزایی مدیریت کسب‌وکار، وبینار بازاریابی دیجیتال ابزاری برای حفظ و رشد پایدار کسب‌وکار و وبینار فرصت های کارآفرینی با مهارت بازاریابی دیجیتال را به صورت مجازی برگزار نموده است.

-به کمک این اداره دانشجویان چطور می توانند مسیر شغلی خود را بهتر بشناسند؟

سوال خوبی پرسیدید؛ رویداد راه آینده من، برنامه هدفمندی است که به دانشجویان کمک می کند که در بهترین جایگاه خودشان در دنیای کسب‌وکار قرار بگیرند و برای آن آماده شوند. دانشجویان با کمک مشاوران و مربیان شغلی، خود را بهتر بشناسند؛ مسیر شغلی خود را طراحی می کنند و مهارتد های موردنیاز آن را تمرین کرده و مسیر خود را آغاز می کنند.

-نیاز به مشاوره تخصصی دانشجویان در زمینه کسب و کار به چه صورت مرتفع می شود؟

مشاور کسب‌وکار به منظور کمک به بهبود عملکرد و بهره وری هر سازمان به ارائه مشاوره مدیریت می پردازد و در کلینیک کسب‌وکار این اداره متخصصان به تحلیل کسب‌وکار پرداخته و راه حل هایی برای بهبود و بازسازی ساختار ارائه می دهند.

photo_2021-02-09_08-42-09

-کلینیک کسب‌وکاری که اشاره کردید، چه خدمات مهمی انجام می دهد؟

زمانی که صاحبان کسب‌وکار در خصوص مسیر انتخابی خود و یا پیش بینی بازار و امکان سنجی های رقابتی نیاز به مشاوره‌های تخصصی و یا جایگاه سازی دارند به یک تحلیلگر برای تعیین خط مشی و استراتژی خود به خدمات مشاور کسب‌وکار نیاز خواهند داشت و می توانند در این مرکز خدماتی ذیل را که به تفکیک اشاره می کنم را دریافت نمایند:

مشاوره تخصصی: ارائه خدمات تخصصی مشاوره صنعتی با تکیه بر متخصصین صنعتی و دانشگاهی جهت رفع مشکلات موجود واحدهای صنعتی؛ بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری که سازمان ها با آنها روبرو هستند، به گونه ای است که با مراجعه و اخذ نظرات یک متخصص باتجربه در آن زمینه مرتفع می شود. هدف این سامانه ایجاد یک روش ساده برای دستیابی به پاسخ سؤالات و راه حل مشکلات سازمان های صنعتی و خدماتی است. به همین منظور بخش مشاوره کلینیک کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شاهرود با شبکه ای از متخصصین و مشاورین صنعتی و دانشگاهی آماده بررسی و حل مشکلات موجود در سازمان شما خواهد بود.

ارتقاء فناوری: استفاده از فناوری های نو و به روز دنیا در مراحل تولید و بعد از آن، باعث کاهش هزینه تمام شده، افزایش عمر دستگاه ها و در نتیجه سود بیشتر خواهد شد. پیاده سازی این فناوری ها امروزه از نیاز های اساسی واحد های صنعتی می باشد. کلینیک کسب‌وکار فناوری های روز دنیا را جهت افزایش بهره وری واحد صنعتی شما، در قالب نشست‌های تخصصی معرفی کرده و در مراحل پیاده سازی و بهره‌برداری نیز در کنار شما خواهد بود. کلینیک کسب‌وکار  دانشگاه صنعتی شاهرود با بهره مندی از سرمایه های ارزشمند دانشی و فنی می‌تواند سازمان‌ها و صنایع مختلف را از دو طریق معرفی فناوری‌های جدید و به روز صنعت دنیا در قالب نشست‌های تخصصی و عمومی و پیاده‌سازی و اجرای فناوری‌ها در صنعت شما را در مسیر ارتقای فناوری به خوبی یاری رساند.

ارائه خدمات تخصصی: ارائه انواع خدمات تخصصی در حوزه های مالکیت فکری و معنوی، مدیریت پروژه، مدیریت کیفیت، مدیریت منابع انسانی، مدیریت نگهداری و تعمیرات، مدیریت تولید، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت نوآوری و فناوری است و برخی از خدمات تخصصی ارائه شده عبارتست از: طراحی مدل کسب‌وکار، بهبود مدل کسب‌وکار، مطالعات امکان سنجی اقتصادی،  تدوین طرح کسب‌وکار، مشاوره و ثبت اختراع، مشاوره و ثبت برند و پاسخ به چالش های فناورانه.

دوره های آموزشی: افزایش مهارت های نیروی انسانی واحدهای صنعتی  و خدمانی و همچنین بهبود شرایط ذهنی و ارتباطی آن ها یکی از گام های موثر در رسیدن به مجموعه ای منسجم و بهره‌ور می باشد. آکادمی کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شاهرود با در اختیار داشتن اساتید مجرب و با شناسایی نیازهای موجود، دوره‌های تخصصی و عمومی را متناسب با نیازهای واحد صنعتی و خدماتی شما با هدف ارتقاء مهارت های تخصصی و عمومی، برگزاری دوره های کاربردی و عملیاتی، تقویت و بهبود شرایط منابع انسانی و تربیت متخصص موردنیاز واحد صنعتی  برنامه‌ریزی و برگزار می کند.

عارضه یابی: هدف از عارضه‌یابی شناسایی، بررسی و تحلیل گلوگاه ها و مشکلات موجود درواحدهای صنعتی. عارضه‌یابی سازمانی روشی برای ارزیابی شرکت است که امکان تحلیل موشکافانه حوزه‏ های اصلی و پشتیبان مدیریت کسب‌وکار را فراهم می‌کند. وقتی درک عمیق‌تری از سازمان وجود داشته باشد، می‌توان مسائل را واقع‌بینانه‌تر حل کرد و بدون صرف وقت برای مسائل کم‌اهمیت به مسائل واقعا مهم پرداخت. از این رو، عارضه یابی نخستین اقدام هر سازمان در جهت فراهم نمودن بستر رشد و توسعه خواهد بود. عارضه یابی مبتنی بر وضعیت حاضر سازمان انجام خواهد شد. مدل های مختلفی برای آسیب شناسی و عارضه یابی سازمانی وجود دارد که می بایست مدلی استفاده شود که نگاهی همه جانبه به سازمان داشته باشد و تمامی ابعاد مختلف مدنظر به‌صورت پویا و تعاملی مورد آسیب‌شناسی قرار گیرند.

دانشگاه صنعتی شاهرود با بهره مندی از نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و با پشتوانه سابقه درخشان در همکاری با بخش های صنعت و خدمات، می تواند نقش مشاوره کلیدی (به عنوان عامل بیرونی) را برای یک سازمان در فرایند عارضه یابی ایفا نماید.

روابط عمومی دانشگاه طی روزهای آتی در گزارشی به معرفی بیشتر مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی خواهد پرداخت.

12345