اخبار و رویدادها: آشنایی با فعالیت های مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاه صنعتی شاهرود

آشنایی با فعالیت های مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاه صنعتی شاهرود
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹- ۱۳:۳۹:۱۳

آشنایی با فعالیت های مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاه صنعتی شاهرود

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود،طی مصاحبه ای با دکتر قالیبافان مدیر امور فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه به معرفی و آشنایی بیشتر این مرکز پرداخته است.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به فعالیت های مرکز هدایت شغلی و کاریابی  تخصصی این دانشگاه درپاسخ به نیاز دانشجویان و دانش آموختگان از مدت زمان راه اندازی تاکنون،  طی مصاحبه ای با دکتر قالیبافان مدیر امور فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه به معرفی و آشنایی بیشتر این مرکز پرداخته است.

دریافت مجوز راه اندازی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دکتر قالیبافان در ابتدا این گفتگو با توجه به این موضوع که دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان تنها دانشگاه استان سمنان موفق به اخذ مجوز مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است، به چگونگی دریافت مجوز راه اندازی این مرکز اشاره کرد و گفت: درخواست صدور مجوز راه اندازی مرکز کاریابی و هدایت شغلی در شهریور 98 توسط دانشگاه به وزارت عتف ارسال شد و  با توجه به امکانات موجود و بررسی برنامه های ارائه شده دانشگاه توسط کارشناسان وزارت، مجوز راه اندازی برای اولین بار در دی ماه 98 برای حدود 22 دانشگاه در کشور صادر شد.

راه اندازی سایت و کانال اطلاع رسانی به کارجویان و شرکت های متقاضی نیرو کار

مدیر امور فناوری و ارتباط با صنعت در پاسخ به چگونگی ارتباط این مرکز با دانشجویان و نحوه اطلاع رسانی، پاسخ داد:  سایت مرکز کاریابی و هدایت شغلی در زیر مجموعه سایت دانشگاه راه اندازی شد و کلیه فرم های درخواست کارجویان و کارفرمایان با قابلیت تکمیل آنلاین در سایت قرار گرفت. ضمنا جهت اطلاع رسانی اطلاعیه های مرکز، کانال ارتباطی مناسبی در فضای مجازی راه اندازی شد که در حال حاضر نزدیک به 600 عضو فعال دارد.

دریافت درخواست های کارفرمایان و معرفی کارجویان

دکتر قالیبافان به معرفی دانشجویان كارجو به واحدهاي مربوطه توسط اين مركز پرداخت و در این خصوص بیان نمود: تاكنون تعداد درخواست هاي ثبت شده در اين مركز توسط كارجويان متقاضي از كل استان بيش از 700 نفر در تمامي مقاطع تحصيلي ( دكتري: %5، كارشناسي ارشد: %47، كارشناسي: %41، كارداني: %4، ديپلم%2، زير ديپلم: %1) در تمامي رشته هاي فني مهندسي و علوم پايه مي باشد. تعداد نيروي كار مورد تقاضا و فرصت‌هاي شغلي مورد درخواست از طرف واحدهاي صنعتي استان تاكنون معادل 152 نفر مي باشد و در همين راستا، تعداد 142 كارجو متناسب با نياز كارفرما، توسط اين مركز به واحدهاي مربوطه معرفي شده است.

برنامه ریزی برگزاری دوره های مهارت افزایی مورد نیاز دانشجویان و کارجویان

ایشان در ادامه ضمن تاکید بر برگزاری دوره های فنی و تخصصی از سوی صنعت و یا دانشگاه، به اقدامات صورت گرفته این مرکز در این حوزه اشاره نمود و بیان داشت: با عنایت به لزوم توانمندسازی کارجویان بر اساس نیاز صنایع، برگزاری دوره های مهارت افزایی برنامه ریزی و جهت اطلاع و کسب بودجه لازم به وزارت عتف معرفی شد و پیش نویس دستورالعمل اجرایی برگزاری دوره های مهارت افزایی تدوین و پس از بررسی کارشناسی در اختیار شورای پژوهشی دانشگاه جهت تصویب قرار گرفت. در این راستا بناست تا با مدیریت اداره کارآفرینی دانشگاه، در راستای تأمین نیازهای شغلی تخصصی موردنیاز صنایع استان دوره های فنی و تخصصی از طریق اساتید کارآزموده از جانب صنعت و یا دانشگاه برگزار شود.

هماهنگی با سازمان فنی و حرفه ای

دکتر قالیبافان در پاسخ به سوال روابط عمومی در خصوص صدور مدرک فنی و حرفه ای برای دوره های مهارت افزایی دانشجویان، توضیح داد: در راستای اعتلای دوره های مهارت افزایی دانشجویان و کارجویان، با هماهنگی فنی و حرفه ای شهرستان بنا شد تا ضمن بهره مندی از امکانات سخت افزاری فنی و حرفه ای و اساتید این مرکز، امکان صدور مدرک فنی و حرفه ای برای دوره های مهارت افزایی برگزار شده توسط دانشگاه، میسر شود.

برگزاری سمینارهای عمومی کاریابی و استخدام

لازم به توضیح است اداره کارآفرینی دانشگاه در راستای افزایش اطلاعات کارجویان و دانشجویان با فضای کار واقعی نسبت به برگزاری دوره هایی همچون، رزومه نویسی، مهارت های عمومی کار گروهی و .... برنامه ریزی و اقدام کرده است.

سامان دهی دوره های کارآموزی

مدیر امور فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه با بیان اهمیت جایگزینی دوره کارآموزی با دوره مهارت افزایی به تدوین دستورالعملی در این خصوص پرداخت و ابراز داشت: با توجه به شرایط نامناسب دوره های کارآموزی دانشجویان در مقطع کارشناسی و عدم بازدهی مناسب این دوره ها در بیشتر موارد، دستور العمل مناسب جهت امکان جایگزینی دوره کارآموزی با دوره مهارت افزایی تدوین و در اختیار دانشکده ها جهت اعلام نظر قرار گرفته است. با توجه به لزوم تصویب این دستورالعمل در شورای پژوهشی دانشگاه، امیدواریم از سال 1400 به صورت عملی اجرا شود. علاوه بر این با هماهنگی واحدهای مختلف در دانشگاه لیستی از تعداد مراکز مجاز جهت سپری کردن دوره کارآموزی در حال تدوین می باشد.

ارائه سایر خدمات کاریابی (امور بیمه بیکاری، آزادسازی مدرک و .....)

وی در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص خدمات قابل ارائه به دانشجویان و کارجویان بیرون دانشگاه پرداخت و افزود: سایر خدمات کاریابی عمومی بسترهای مناسب توسط مرکز کاریابی دانشگاه صنعتی شاهرود آماده شده است و با اخذ مجوز اداره کار و استقرار سامانه ارائه خدمات این اداره در مرکز کاریابی، بزودی خدمات قابل ارائه به دانشجویان و کارجویان بیرون دانشگاه فراهم خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه کار

مدیر امور فناوری و ارتباط با صنعت در پایان به منظور آشنایی دانشجویان با فضا و حوزه فعالیت های شرکت های مستقر در استان، به برنامه ریزی جهت برگزاری نمایشگاه کار با حضور شرکت های صنعتی استان در محل دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به شرایط فعلی کرونا، به زمانی موکول شد که امکان حضور فیزیکی دانشجویان فراهم باشد.

12345