اخبار و رویدادها: آیین نامگذاری ساختمان مجتمع آزمایشگاهی علمی و تحقیقاتی دانشگاه به نام دانشمند شهید فخری زاده

آیین نامگذاری ساختمان مجتمع آزمایشگاهی علمی و تحقیقاتی دانشگاه به نام دانشمند شهید فخری زاده
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹- ۱۷:۳۸:۱۸

آیین نامگذاری ساختمان مجتمع آزمایشگاهی علمی و تحقیقاتی دانشگاه به نام دانشمند شهید فخری زاده

به مناسبت چهلمین روز شهادت مظلومانه دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده، ساختمان مجتمع آزمایشگاهی علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود به نام این شهید مزین شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در طی مراسمی که روز چهارشنبه 17 دیماه در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه و به مناسبت چهلمین روز عروج خونین دکتر محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشور برگزار شد، ساختمان مجتمع آزمایشگاهی علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود به نام این شهید مزین شد.

دکتر محمدمهدی فاتح رییس دانشگاه در این آیین گفت: سرمایه‌گذاری در برخی از عرصه ها از جمله علوم و فنون مرتبط با نانوتکنولوژی، زیست فناوری، ژنتیک، دفاعی و انرژی صلح آمیز هسته ای سبب ارتقاء سطح دانش در این حوزه ها شده و موجب کسب رتبه های بالای کشور در دنیا شده است. ایشان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی برعزت، افتخار، اقتدار و رفاه مردم در گرو پیشرفت علم و فناوری است، تصریح کرد: علم و دانش سبب دانایی می شود و این دانایی است که کشورها را توانا می سازد افزود: به قول شاعر پرآوازه ایران زمین؛ دانایی است که توانایی را سبب میشود و این توانایی است ما را در جهان متمایز خواهد کرد. فاتح با بیان اینکه پیشرفت علم و فناوری با تکریم دانشمندان، معلمان و دانشجویان میسر می شود، افزود: یکی از راه های تکریم نامگذاری خیابان ها، ساختمان ها و مراکز علمی به نام دانشمندان، معلمان و دانشگاهیان است و خاطر نشان کرد؛ نامگذاری ساختمان مجتمع آزمایشگاه های علمی و تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود به نام شهید محسن فخری زاده نیز به همین منظور انجام شده است.

13

رئیس دانشگاه تکریم اساتید و دانشگاهیان را دلیل کسب رتبه های جهانی دانشگاه صنعتی شاهرود خواند و اظهارداشت: وجود ۱۰ نفر از این دانشگاه در رتبه بندی ۲ درصد دانشمندان برتر جهان نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای دانشگاه است. وی کسب رتبه ششم در بین دانشگاه های صنعتی کشور در حوزه فناوری و مهندسی را نشانه ارج گذاشتن به علم و فناوری و حمایت همه جانبه مسئولین دانشگاه در این حوزه دانست و افزود: براساس رتبه بندی تایمز دانشگاه در رتبه چهارم کشور در حوزه علوم پایه جای دارد.

فاتح در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت ۳۹ آزمایشگاه علمی و تحقیقاتی در این ساختمان افزود: در حال حاضر ۱۰۰ آزمایشگاه این دانشگاه به شبکه آزمایشگاه های علمی کشور (شاعا) جهت ارائه خدمات در عرصه ملی پیوسته است. همچنین ایشان با بیان عضویت دانشگاه در شبکه آزمایشگاه های فناوری و راهبردی کشور گفت: بر همین اساس ۶۷۸ دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی این دانشگاه در سامانه کشوری به ثبت رسیده است. ایشان با ذکر این نکته که در سالهای اخیر، تجهیز آزمایشگاه های تحقیقاتی در راستای توسعه پژوهشهای تقاضامحور و جهت پیشرفت علم و توانمندسازی دانشجویان انجام شده است، تاکید کرد: بزرگترین سرمایه هر دانشگاه محققان و دانشجویان هستند که می توانند منشاء خدمات شایسته ای در سطح کشور باشند.

رییس دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به اینکه رتبه بندی های فعلی دانشگاه براساس اطلاعات ۲ سال گذشته است و اکنون پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است، افزود: از سال ۹۴ زیرساخت های دانشگاه کارآفرین طراحی شده و مراحل عملیاتی آن یکی پس از دیگری در حال اجراء است. در همین راستا اداره کارآفرینی، مرکز رشد، مرکز هدایت شغلی و کاریابی و مرکز آپا در دانشگاه فعال شده اند و شرکت دانش بنیان دانشگاهی برای اجرایی سازی طرح های سه ساله با شرکت ملی نفت ایران تاسیس شده است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه شهر شاهرود با بیان ویژگیهای علمی و معنوی شهید فخری زاده افزود: این شهید بزرگوار علاوه برای فعالیت در حوزه امنیت، در صنایع غذایی و پزشکی نیز فعالیت داشته است، تاکید کرد دشمن خیال می کند با حذف این بزرگان و دانشمندان می توانند موفق شوند. آنها باید بدانند که با حذف دانشمندان نمی توانند باب علم ببندند.

10

ایشان در ادامه صحبتهای خود با اشاره به آیه شریفه 154 سوره بقره، افزود: مپنداریم که شهداء مرده اند بلکه زنده اند ولی ما از درک آن عاجزیم و آگاهی نداریم. امام جمعه شاهرود با بیان ویژگیهای اخلاقی شهدا به ویژه شهیدان فخری زاده و سردار سلیمانی، تاکید کردند این افراد الگوهای خوبی برای همه ما به ویژه دانشجویان هستند.   

گفتنی است آیین یادبود چهلمین روز شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده و نام گذاری ساختمان مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه به نام این شهید؛ با حضور امام جمعه شهر شاهرود، فرماندهان ارتش، سپاه و بسیج شهرستان، تعدادی از اعضای هیات امنای بنیاد خیرین و اساتید وکارکنان دانشگاه در محل مجتمع آزمایشگاهی واقع در پردیس مرکزی با نواختن سرود ملی توسط گروه موزیک تیپ 158 سرلشکر شهید کشاورزیان برگزار شد.

 

09


کلمات کلیدی: #شهید فخری زاده #نامگذاری #آزمایشگاه علمی و تحقیقاتی #دانشگاه صنعتی شاهرود #17 دی ماه
12345