اخبار و رویدادها: سخنان رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در آئین مجازی گرامیداشت هفته پژوهش

سخنان رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در آئین مجازی گرامیداشت هفته پژوهش
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹- ۱۲:۱۰:۱۹



به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، در ادامه مراسم مجازی گرامیداشت هفته پژوهش دکتر محمد مهدی فاتح رئیس این دانشگاه، ضمن تبریک هفته پژوهش و تشکر از جامعه فداکار پزشکی و همچنین عرض تسلیت به خانواده های داغدار از کرونا، ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته هسته ای دکتر فخری زاده و ارتحال آیت الله یزدی را تسلیت گفت.

دکتر فاتح در ابتدای این مراسم که به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، ضمن تقدیر از مدیران بخش های مختلف پژوهش و بیان زحمات آنها، از عزیزانی که با تلاش در زمینه های مختلف پژوهش، کتاب و مقاله، طرح تحقیقات و همکاری با شرکت های فناور یا دانش بنیان در ارتقای دانشگاه سهمی دارند و فناور و کارآفرین هستند قدردانی نمود.

جایگاه دانشگاه طبق رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ در بین دانشگاه های صنعتی کشور

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه در اعلام رتبه دانشگاه باید به رتبه‌بندی‌های معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه داشت، اعلام نمود: دانشگاه صنعتی شاهرود طبق رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ در بین دانشگاه های صنعتی کشور در حوزه فناوری و مهندسی در رتبه ششم و در حوزه علوم پایه در رتبه چهارم با تراز ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی قرار دارد.

ایشان تقویت تبلیغات علمی و پژوهشی، جذب هیات علمی توانمند، بهبود شاخص استاد به دانشجو، تقویت تعداد مقالات، تقویت سرانه مقالات اسکوپوس، افزایش درآمد دانشگاه، گرفتن دانشجوی خارجی، گرفتن هیات علمی خارجی وابسته، مقالات مشترک با اساتید خارجی، راهنمایی مشترک با استاد خارجی، تقویت درآمد تحقیقاتی و تقویت درآمد انتقال فناوری را موجب بهبود رتبه جهانی دانشگاه برشمرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن تقدیر از ۳۴۰ عضو هیئت‌علمی توانمند دانشگاه، وجود سه دانشمند یک درصد برتر جهان، ۱۰ دانشمند دو درصد برتر جهان و چاپ دو کتاب در انتشارات اشپرینگر و شش مورد یک فصل از کتاب در انتشارات بین المللی را موجب پیشرفت های چشمگیر دانشگاه عنوان نمود و گفت: با وجود سختی ها و مشکلات موجود سعی داریم فضای اجتماعی دانشگاه را برای اعضای هیات علمی توانمند آماده کنیم و در جذب هیات علمی بکوشیم.

رشد سه برابری قراردادهای تحقیقاتی حاصل تلاش اساتید این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود از انعقاد ۴۱ قرارداد بزرگ با سازمان‌های ملی و شرکت‌ها برای سال جاری خبر داد و گفت: شاهد افزایش ۲۵ درصدی قرار دادهای دانشگاه نسبت به سال گذشته هستیم. وی بابیان اینکه رقم قراردادهای تحقیقاتی دانشگاه برای سال جاری بالغ بر هفت میلیارد تومان است، افزود: این رقم سال گذشته ۲.۶ میلیارد تومان بود که این رشد سه برابری حاصل تلاش اساتید و هیات‌ علمی دانشگاه صنعتی شاهرود است.

ایشان با بیان اینکه مهم‌ترین طرح قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با شرکت ملی نفت است، افزود: برای این پروژه ۱۰ ساله اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومان و ۱.۱ میلیون یورو پیش بینی شده است.

تقویت زیرساختهای سامانه مجازی در طی ماههای اخیر

دکتر فاتح ضمن تقدیر از مدیریت مرکز آموزش های مجازی و مرکز کامپیوتر دانشگاه، با اشاره به توانمندی سامانه مدیریت یادگیری (LMS) بیان داشت: که همه کلاس های درسی به صورت آنلاین برگزار می شود. این سامانه ظرفیت دو هزار کاربر در ۲۰۰ کلاس هم‌زمان را دارد و با تأمین زیرساخت‌های لازم با ۲۷ واحد سرور مجازی و سه دستگاه سوپر پردازنده سامانه را پشتیبانی می کند.

ایشان در این نشست به قابلیت دانشگاه در مجلات معتبر علمی پژوهشی پرداخت و گفت: دانشگاه دارای پنج مجله با درجه الف و سه مجله با درجه ب است.

اقدامات لازم در جهت ایجاد تشکیلات کارآفرینی دانشگاه

دکتر فاتح بر توسعه خدمات دانش بنیان و زیرساخت های کارآفرینی و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین تاکید نمود و تاسیس اداره کارآفرینی، تاسیس مرکز آموزش های آزاد، ایجاد مرکز رشد  مشترک با پارک، تاسیس مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد سایبری)، تاسیس شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی، تاسیس اولین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی و تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی را از جمله اقدامات در جهت ایجاد تشکیلات کارآفرینی دانشگاه برشمرد و بر همکاری موثر با پارک علم وفناوری، افزایش خدمات دانش بنیان واحدهای کارآفرینی، تقویت سیاست های تشویقی در پژوهش، فناوری و کارآفرینی، تقویت همکاری با پایان نامه های کاربردی و آماده نگه داشتن آزمایشگاه ها برای تحقیقات تاکید نمود.

موافقت با دوره‌ای شدن دانشگاه معین بین این دانشگاه و دانشگاه سمنان

دکتر فاتح در این مراسم که به صورت مجازی برگزار شد، با توجه به اهمیت بحث مديريت استاني موسسات آموزش عالي به بیان توضیحاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه پرداخت و گفت: استقلال دانشگاه صنعتی شاهرود یک مطالبه اصیل و مردمی است و با توجه به تعلق خاطر و تعصب مردم نسبت به این دانشگاه، پس از تعیین دانشگاه سمنان به عنوان دانشگاه معین، ابعاد موضوع به صورت حرفه ای و کارشناسی از جنبه های مختلف قانونی و اجرایی به صورت تخصصی در دانشگاه بررسی شد و با نگاهی به محدودیت ها، الزامات و فرصت ها به این نتیجه رسیدیم که تنها راه حل این است که مانند استان اصفهان که در آنجا دانشگاه معین به صورت دوره ای دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان تعیین شده است، عمل شود.

ایشان صنعتی بودن دانشگاه، همترازی با دانشگاه سمنان و قدمت دو دانشگاه را سه مبنای مهم این درخواست عنوان نمود که توسط ارکان مستقل تصمیم سازی دانشگاه پشتیبانی می شد. دکتر فاتح ضمن تاکید بر استقلال دانشگاه در هيات امنا، هيات مميزه، هیات جذب و ردیف بودجه مجزا، گفت: اگر فعالیت ارزشمند مدیران، اساتید و کارمندان نبود به این توانمندی نمی رسیدیم.

رئیس دانشگاه در مقام اجرای این موضوع به توصیف اقدامات صورت گرفته در چهارچوب وظایف سازمانی با وزیر علوم و معاونین ایشان و کسب اعتبارات و مصوبات لازم پرداخت و گفت: با رایزنی های متعدد با مقامات عالی وزارت و پیگیری های صورت گرفته طی نامه مورخ 12/9/99 با دوره ای بودن دانشگاه معین بین دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه سمنان موافقت به عمل آمد.

در پایان آئین گرامیداشت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر سال جاری دانشگاه صنعتی شاهرود به صورت مجازی تقدیر به عمل آمد.

اسامی پژوهشگران برتر سال 99 دانشگاه صنعتی شاهرود در خبر بعدی درج می شود.

12345