اخبار و رویدادها: معاون اول رییس جمهور : عملکرد دانشگاه‌ها در دوران کرونا درخشان و افتخار آمیز است.

معاون اول رییس جمهور : عملکرد دانشگاه‌ها در دوران کرونا درخشان و افتخار آمیز است.
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹- ۰۷:۱۸:۴۰

معاون اول رییس جمهور : عملکرد دانشگاه‌ها در دوران کرونا درخشان و افتخار آمیز است.

دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در نشستی با مدیران ارشد وزارت علوم، به ‌صورت حضوری و مجازی گفتگو نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح روز دوشنبه 27 خرداد ماه جاری در نشست با مدیران ارشد وزارت علوم، و با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور به ‌صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت گفتگو نمود.

1592213174-whatsapp-image-2020-06-15-at-13.49

عملکرد دانشگاه‌ها در دوران کرونا درخشان و افتخار آمیز است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به توفیقات خوب دانشگاه ها و مراکز علمی در دوران کرونا به کارنامه درخشان آنها در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی پرداخت.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه ایران از هر منظر دارای شرایط توسعه یافتگی است، گفت: باید بدانیم که توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار نیازمند توسعه علمی است و نباید از کنار این مسئله به سادگی عبور کرد.

دانشگاه مبدا تحولات در کشور است.

ایشان با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه "دانشگاه مبدا تحولات در کشور است" گفت: در بالاترین سطح کشور پرچم برافراشته شده است و رهبر معظم انقلاب نیز خودشان بانی توسعه علمی و فناوری در کشور شده اند و با تمام ظرفیت به صحنه آمده اند و ما باید این پرچم را تا همیشه بالا نگه داریم.

دانشگاه های کشور بعنوان مغز متفکر اصلی توسعه می باشند.

معاون اول رییس جمهور،  گفت: ایران با ابر چالش ها و تنگناهایی مواجه است که عبور از آنها جز با توسعه علمی محقق نخواهد شد. وی از وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری، مدیران این وزارتخانه، روسای دانشگاه ها، ‌پارک های علم و فناوری و مراکز رشد به خاطر عملکرد درخشان در مقطع شیوع کرونا قدردانی کرد و افزود: دانشگاه های کشور بعنوان مغز متفکر اصلی توسعه و عبور دادن مردم از مشکلات و تنگناها می باشند.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه تعطیل شدن علم و آموزش می تواند تهدیدی بزرگ برای هر کشور باشد، عنوان کرد: فرصتی که در این میان برای بخش آموزش کشور ایجاد شد فرصتی استثنایی بود تا از طریق آموزش مجازی و آنلاین، ‌ دانشگاه ها و مدارس فعالیت خود را ادامه دهند.

تابستان امسال فرصت مناسب برای تامین زیرساخت های

معاون اول رییس جمهور همچنین ادامه داد: بعید می دانم حداقل تا زمان از بین رفتن کامل ویروس کرونا و تولید واکسن و داروی قطعی این بیماری بتوانیم کلاس های حضوری و فیزیکی درس را مانند گذشته برگزار کنیم، به همین منظور باید برای برگزاری کلاس های آموزشی بصورت ترکیبی از کلاس های حضوری و مجازی برنامه ریزی کنیم و از فرصت تابستان برای تامین زیرساخت های لازم، پیش بینی های مورد نیاز را انجام دهیم.

وی با اشاره به دستاوردهای ایجاد شده در ایام کرونا، افزود: این موارد نتیجه تربیت و پرورش نیروی انسانی در دانشگاه های کشور است. دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توجه به نیروی تحصیلکرده و تربیت شده اما بیکار، مسئله محور کردن دانشگاه ها را موضوعی پراهمیت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز از سند دانشگاه کارآفرین که آخرین نسل دانشگاه ها است رونمایی شد و این گونه دانشگاه ها قادر خواهند بود که بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

درخواست جدی دولت از دانشگاه ها

وی در ادامه افزود: دانشگاه های کشور باید بر شرایط پساکرونا متمرکز شوند و برای همه پیامدها راهکار ارائه دهند تا تبدیل به فرصت شود.

نگاه دولت به پژوهش نگاهی حمایت گرایانه است.

معاون اول رییس جمهور در انتهای سخنان خود با اشاره به موضوع بودجه دانشگاه های کشور و کاهش درآمدهای ارزی گفت: دولت با همه محدودیت های درآمدی تلاش کرده است بودجه دانشگاه ها و مراکز علمی را به طور کامل تخصیص دهد.

3477234

وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با اشاره به رویکرد آموزشی و پژوهشی این وزارتخانه، گفت: مراکز علمی کشور در بحران کرونا و چالش های پیش رو به منظور حل مشکلات آماده ورود و همکاری هستند تا ارتباط میان دانشگاه و جامعه بیش از پیش مستحکم شود.

وی با اشاره به برخی از دغدغه های پیش روی این وزارتخانه و تحول جدی در دانشگاه ها و استفاده از فناوری های جدید با بروز کرونا، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط دانشگاه ها و مراکز علمی برای رفع نیازهای صنعت و فناوری های نوین، ارائه راهکار برای آمایش و ساماندهی دانشگاه های کشور، ‌‌کیفی سازی، ماموریت گرا کردن و شبکه سازی واحدهای آموزشی تاکید کرد.

دکتر غلامی با اشاره به عملکرد مرحله ورود به توسعه فناوری از سوی مراکز آموزشی و وجود پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور بیان کرد: عملکرد و اراده این مجموعه‌ها در حل مسائل و بحران‌های خاص بویژه کرونا به وضوح دیده می‌شود.

وزیر علوم همچنین گفت: امروزه حرکت و رویکرد دانشگاه‌ها به سمت جامعه محوری است و تمرکز و توجه مراکز علمی به مسائل اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های علمی در کشور مطرح کرد: با توجه به پتانسیل‌های اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، قطعاً هر درخواست و پیشنهادی دولت محترم در حوزه تحقیق و فناوری داشته باشد، جامعه علمی کشور با تکیه بر ظرفیت‌ها از عهده آن بر خواهد آمد.

دکتر غلامی با تاکید بر مهارت دانش‌آموختگان و اشتغال‌پذیری، افزود: یکی از موضوعاتی که درحال حاضر به‌صورت جدی در حال انجام است، آمایش آموزش عالی است که طرح آن مشتمل بر مأموریت‌گرایی، کیفی‌سازی و شبکه‌سازی واحدهای کوچک برای اجرا آماده شده است.

شرایط فعلی سبب ایجاد شکل‌گیری ساختاری جدید در بحث آموزش شد.

وی با بیان اینکه در بحث بازنگری سرفصل‌ها، کیفی سازی انجام شده و تهدید بیماری کرونا برای کشور اکنون در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شده است، مطرح کرد: شرایط فعلی سبب ایجاد شکل‌گیری ساختاری جدید در بحث آموزش شد و اعضای هیات علمی با بهره‌مندی از تکنولوژی وارد فضایی نوین شدند که نمونه‌های بسیار خوبی هم در این زمینه وجود دارد.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت بخش‌های مختلف ادامه داد: حمایت وزارت ارتباطات در بحث تأمین و کاهش هزینه‌های اینترنت در حوزه آموزش را خواستار هستیم. وی همچنین اظهارداشت: آنچه وزارت علوم در جهت حفظ آن تلاش می‌کند این است که بتوانیم دستاوردها را تثبیت و حمایت کنیم و این افتخارات به عنوان دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در مراکز علمی و سطح کشور ماندگار شود.

در این جلسه چند تن از روسای دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری کشور و نیز دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی، دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری این وزارتخانه به طور جداگانه گزارشی از میزان اشتغال به تحصیل در دانشگاه های کشور، ‌فعالیت های انجام شده در حوزه تقویت مهارت، ‌طرح آمایش آموزش عالی، محقق کردن اهداف محول شده در اقتصاد مقاومتی، وضعیت دانشگاه ها در سطح جهانی و ایران در دوران شیوع کرونا، آموزش الکترونیک، توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان، ‌ رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها، ‌احداث پارک های علم و فناوری و میزان درآمدزایی آنها و نیز عملکرد مراکز علمی در مقابله با کرونا نظیر تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و تحقیقاتی و درمانی و طرح ملی ردیابی ارائه کردند.

در این جلسه همچنین از سند دانشگاه کارآفرین و جامعه محور که با استناد از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کشور تدوین شده است، رونمایی شد.

12345