اخبار و رویدادها: کارگاه آموزش مجازی با حضور رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی وزارت علوم در این دانشگاه

کارگاه آموزش مجازی با حضور رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی وزارت علوم در این دانشگاه
شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹- ۰۸:۴۳:۵۹

کارگاه آموزش مجازی با حضور رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی وزارت علوم در این دانشگاه

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه با حضور دکتر سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی وزارت علوم، اقدام به برگزاری کارگاه آموزش مجازی مولفه ها و شیوه های آزمون سازی نموده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در روز چهارشنبه 24 اردیبهشت ماه جاری اقدام به برگزاری کارگاه آموزش مجازی مولفه ها و شیوه های آزمون سازی با حضور دکتر سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم و استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز، به صورت وبینار نموده است.

چندی است که کشور ما هم مانند سایر کشورها درگیر ویروس کروناست و این بیماری بسیاری از شئون زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که در دانشگاه های پیشرو دنیا، آموزش الکترونیکی محوریت اصلی برنامه های آموزش غیر حضوری را داشته است.
به همین منظور به گفته دکتر ناصر گودرزی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به اینکه تهدید کووید 19 فرصتی بی نظیر برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیرساخت ها برای ارایه آموزش های متنوع غیر حضوری و بالا بردن سطح تاب آوری نظام آموزش عالی کشور در مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده است، گفت: بر اساس لزوم حفظ سلامت دانشجویان و دانشگاهیان از یک سو و ضرورت استمرار تحصیل و پژوهش در دانشگاه ها از سوی دیگر، فرصتی را برای توجه بیشتر به آموزش های مجازی وغیر حضوری به عنوان تنها گزینه پیش رو فراهم کردیم.
در این کارگاه مجازی دکتر صفوی به عنوان مدرس، خاطر نشان کرد: بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دو دهه اخیر در راه اندازی و بهره مندی از ساختارها و ابزارهای الکترونیکی به منظور ارائه دروس دانشگاهی تجربه اندوخته اند و از آمادگی نسبی برای ایجاد تحولی مطلوب در گرایش به آموزش های غیرحضوری برخوردارند.

ایشان همچنین افزود: با این همه، ایجاد هماهنگی و اخذ مشورت در این مسیر برای حفظ کیفیت و دستیابی به موفقیت، ضروری است و فراهم ساختن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در این زمینه ضرورتی انکار ناپذیر است.

به گفته ی رئیس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم، تحول دیجیتالی در دنیا سبب تغییر و تحول در بحث آموزش شده است. حدود سه دهه از زمانی که بحث فناوری اطلاعات در دنیا به طور جدی مورد توجه قرار گرفت، می گذرد و بعد از دهه اول آموزش الکترونیکی مورد توجه ویژه بود.

وی همچنین اظهار داشت: آموزش های الکترونیکی در مجموع به معنی اینکه هر فرد با داشتنن یک کامپیوتر یا وسایل الکترونیکی مشابه مثل تلفن همراه و غیره و با دسترسی به شبکه بتواند به تمام امکانات آموزشی اعم از محتوای آموزشی، استاد درسی، کارکنان و مدیران دسترسی داشته باشد و خوشبختانه در ایران هم این موضوع از حدود سال 80 تا 82 به شکل ویژه ای مورد توجه قرار گرفت.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه آموزش های الکترونیکی در ایران دارای دو دهه تجربه است و تنها تعدادی از دانشگاه ها در حد 10 درصد از بعضی رشته ها از طریق اینترنت ارائه می شد؛ خاطر نشان کرد : با توجه به بحران کرونا و احتمال و خطرات ناشی از آن، وزارت علوم مشابه آنچه در تمام دنیا در دانشگاه های برجسته و بزرگ اقدام کردند، اعلام کرد که آموزش ها در بستر آموزش های الکترونیکی دنبال شود. در این راستا .هم اکنون توجه همگان به این موضوع جلب شده و سبب می شود گام های بزرگی که قرار بود در سال های آینده برای تحولات در آموزش طی می کردیم ؛ الان خیلی سریع طی کنیم .

رئیس کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تصریح کرد : این تنها گزینه موجود تمام دنیاست و برای شرایط حاضر، هیچ گزینه ی دیگری روی میز نیست که هم سلامت همگان را تأمین کند و هم آموزش ها استمرار داشته باشد.

در ادامه این کارگاه مجازی که با استقبال خوبی از سوی اساتید این دانشگاه همراه بود آموزش های لازم و کاربردی در این حوزه مطرح شد.

12345