اخبار و رویدادها: اولین گردهمایی روسای دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی معدنی کشور و اعضای خانه معدن ایران

اولین گردهمایی روسای دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی معدنی کشور و اعضای خانه معدن ایران
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸- ۰۸:۳۰:۱۳



به همت قطب علمی مهندسی معدن کشور و خانه معدن ایران اولین گردهمایی ارتباط معدن و صنایع معدنی و دانشگاه برگزار شد.

IMG_0004

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، با توجه به اینکه دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت بکار ببرد موجب پیشرفت خواهد شد،  اولین گردهمایی ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه معدن به همت قطب علمی مهندسی معدن کشور و همکاری خانه معدن ایران صبح روز یکشنبه 4 اسفند ماه جاری با حضور متولیان، مدیران صنایع معدنی، روسا و مدیران دانشکده های مهندسی معدن و زمین شناسی کشور در سالن آمفی تئاتر دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک این دانشگاه برگزار شد.

دانشگاه ها علاوه بر آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار، باید به شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز نگه داشتن آن اهتمام ورزند. دانشگاه های کشور باید به دانشگاه های نسل سوم تبدیل شوند و از این طریق مشکل اشتغال دانش آموختگان رفع شود. از سوی دیگر بخش صنعت نیز باید نتایج تحقیقات را در عملیات تولید محصول خود دخالت داده و بازار کار و اشتغالزایی مفید برای دانش آموختگان را فراهم آورد. امروزه متاسفانه فاصله قابل توجهی بین پتانسیل های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود با تعامل بیشتر صنایع و مراکز علمی دانشگاهی پر شود و به دنبال این هدف اولین گردهمایی ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد.

IMG_0009

برگزاری افتتاحیه اولین گردهمایی ارتباط صنعت و دانشگاه در تالار دانشکده معدن، نفت و ژئوفیزیک

دکتر عطایی رئیس دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه در مراسم افتتاحیه ضمن خیر مقدم، برگزاری این گردهمایی را موجب چاره اندیشی بهتر برای صنعت معدنکاری کشور عنوان نمود و بیان داشت: با حضور رئیس خانه معدن ایران و دیگر صاحب نظران اولین دور از این گردهمایی در این دانشگاه برگزار شد و به صورت مستمر در دانشگاه های دیگر نیز ادامه خواهد داشت. ایشان با اشاره به سیر تحولات دانشگاه ها چنین جلساتی را موجب بارش فکری هر چه بهتر و بیشتر و پوست اندازی ساختار دانشگاه ها عنوان نمود.

رئیس قطب علمی معدن کشور این گردهمایی با بیان توضیحاتی در خصوص چهار نسل از دانشگاهها، به تاکید بر ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی پرداخت و گفت: دانشگاه های کارآفرین عامل اصلی رشد سرمایه های کشور هستند و با توجه به اینکه دانشگاه های ایران در ردیف دانشگاه های نسل دوم و یا نسل سوم مبتدی به حساب می آیند باید ساختار دانشگاه ها اصلاح گردد.

دانشگاه ها باید مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام دهند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه به پیامدهای برقراری پیوند بین صنعت و دانشگاه اشاره نمود و تاکید کرد که ساختار این دو نباید جداگانه تعریف شود. وی در ادامه به چالش های این ارتباط پرداخت و خاطر نشان کرد: در ایران از هر 820 مقاله یک مقاله موجب ثبت اختراع می شود ، لذا به منظور کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری باید تاکید داشت که پایان نامه های دانشجویی از دل صنعت استخراج شود.

محمد عطایی ضمن معرفی این دانشکده و فعالیتهای علمی صورت گرفته در اولین گردهمایی ارتباط صنعت و دانشگاه به اهداف تشکیل قطب علمی معدن پرداخت و با بیان توضیحاتی در خصوص شناخت کنونی قطب علمی معدن از نیاز جامعه، اذعان داشت: به دنبال این اقدام سعی شد تا از پراکنده کاری جلوگیری شود تا بتوانیم در خلال آن تفاهم نامه های متعددی را ایجاد نماییم. 

IMG_00000

دکتر فاتح: دانشگاه های کارآفرین عامل اصلی رشد سرمایه های علمی کشور

دکتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود نیز در این گردهمایی ضمن خیر مقدم و تاکید بر حفظ همبستگی و اتحاد هر چه بیشتر در کشور از دکتر محمد عطایی، دکتر علی دستفان معاون پژوهشی و فناوری و دکتر جواد قالیبافان مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه به منظور فراهم سازی زیرساختهای لازم برای کسب موفقیتهای حاصله قدردانی نمود و ابراز داشت: سالهای زیادی در صنعت کشور سرمایه گذاری شده است و باید تلاش کنیم تا از سرمایه گذاری موجود بهترین بهره را ببریم. وی با تاکید بر این موضوع که دانشگاهی می تواند کارآفرین باشد که در سابقه خود آموزش، پژوهش و فناوری را داشته باشد، ابراز داشت: صنعت باید به این نقطه ای برسد که برای رسیدن به اهداف نیازمند ارتباط با دانشگاه است و همچنین دانشگاه ها باید در جایگاهی قرار گیرند که به نیاز صنعت پاسخ مثبت دهند.

رئیس دانشگاه به تاسیس مراکز مرتبط با کارآفرینی جهت پاسخ به نیازهای صنعت در دانشگاه اشاره نمود و بیان کرد: به واسطه نیروهای توانمند از سرتاسر کشور، پیگیری های صورت گرفته و انعقاد قراردادهایی به منظور حل معضلات کشور چند سالی است که توانستیم پرچم این دانشگاه را برافراشته سازیم. ایشان حمایت از استارتاپهای دانشجویی، توجه به معضل بیکاری دانشجویان و آموزش مهارت های لازم به دانشجویان را موجب بسترسازی مناسب برای صنعت عنوان نمود.

IMG_0010

در پایان مراسم افتتاحیه مهندس محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز بر ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت تاکید نمود و با توجه به نعمتهای موجود در کشور همچون نفت و گاز، بخش معدن را فرصتی استثنایی دانست و خواستار برنامه ریزی استراتژیک در این زمینه شد.

ایشان به پیشرفت های دانشگاه صنعتی شاهرود طی سالیان گذشته اشاره نمود و با تاکید بر مدیریت توسعه گرا بخش معدن، گفت: دیگر مجموعه های سطح کشور نیز می توانند با توسعه اندیشه طبق علم روز مجموعه خود را توسعه دهند.

در ادامه این گردهمایی حاضرین طی نشستی در خصوص ارتباط دانشگاه با معادن و صنایع معدنی و چالشهای پیش رو در این حوزه و علت عدم همکاری مناسب بین دانشگاه و صنعت به بحث و گفتگو پرداختند

IMG_0078

12345