اخبار و رویدادها: آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی پدافند شیمیایی کشور در دانشگاه

آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی پدافند شیمیایی کشور در دانشگاه
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸- ۱۷:۱۴:۱۳

آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی پدافند شیمیایی کشور در دانشگاه

نخستین همایش ملی پدافند شیمیایی کشور به میزبانی دانشگاه صنعت شاهرود و با حضور دکتر زارعی جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، صبح روز چهارشنبه 22 آبان ماه جاری نخستین همایش ملی پدافند شیمیایی به میزبانی این دانشگاه  و با حضور دکتر زارعی جانشین سازمان پدافند غیر عامل کشور، دکتر کایینی معاون طرح و برنامه سازمان پدافند غیر عامل کشور، مهندس قمی رییس بازرسی سازمان پدافند غیرعامل کشور، مهندس شاهوردیان جانشین قرارگاه پدافند شیمیایی کشور، دکتر اکرمی معاون آموزش و پژوهش قرارگاه پدافند شیمیایی کشور، آقای کریمی نیا مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیر عامل کشور، دکتر محمد مهدی فاتح رییس دانشگاه و مهندس احمدی شهردار شاهرود در محل سالن امفی تئاتر کتابخانه پردیس مهندسی و فناوری های نوین دانشگاه برگزار شد.

دکتر منصور عرب چم جنگلی دبیر علمی این همایش در آئین گشایش نخستین همایش پدافند غیرعامل شیمیایی کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود، بابیان اینکه در این همایش ۹ سخنران مطرح حوزه شیمی و مقوله دفاعی سخنرانی خواهند کرد، ابراز داشت: در کنار این سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی پدافند غیرعامل در این دانشگاه برگزار می شود.

وی بابیان اینکه نخستین همایش پدافند غیرعامل شیمیایی کشور در حالی به میزبانی شاهرود برگزار می‌شود که ۴۲ مقاله در ۱۲ محور برای این همایش ارسال‌شده است، تأکید کرد: ۲۹ مقاله درمجموع برای ارائه در این همایش به‌صورت پوستر و سخنرانی انتخاب شدند.

دبیر همایش تخصصی پدافند غیرعامل شیمیایی شاهرود، بیان کرد: ازآنجاکه ایران ازلحاظ مهندسی شیمی و صنایع شیمیایی پیشرفت فراوانی را در سال‌های اخیر داشته، می‌توان موضوع صنایع شیمیایی را یکی از راهبردی‌ترین بخش‌های ایران اسلامی دانست که باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد ازاین‌جهت، همایش پدافند غیرعامل شیمیایی قصد دارد تا با اشتراک گذاشتن دانش و پژوهش در این حوزه، گام کوچکی برای توسعه همه‌جانبه پدافند غیرعامل کشور بردارد.

وی افزود: با توجه به تهدیداتی که ایران اسلامی را در منطقه و جهان تهدید می‌کنند پدافند غیرعامل باید موردتوجه ویژه‌ای قرار گیرد و از سوی دیگر تأمین امنیت در مرزها، خاک کشور، تأسیسات حیاتی و ... دارای اهمیتی بسزا است که باید این مهم در بستر پدافند غیرعامل شیمیایی نیز مدنظر باشد.

IMG_0021

دکتر فاتح رییس دانشگاه در این مراسم ضمن بیان اینکه بهره‌گیری از آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی و تجارب متخصصان امر راهی برای کاهش تلفات و خسارات احتمالی حملات شیمیایی است، افزود: پدافند غیرعامل نه در موضوعات نظامی بلکه در مواردی نظیر مصون‌سازی زیرساخت‌ها، نحوه دفن پسماندهای شیمیایی و مسائلی ازاین‌دست می‌تواند نقش حیاتی ایفا کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در این مراسم بابیان اینکه پدافند غیرعامل نه در بحث مواد شیمیایی بلکه در تمامی حوزه‌های مربوط به آن بسیار حائز اهمیت است، ابراز داشت: این مباحث می‌بایست به گفتمان بین اساتید و دانشجویان تبدیل شود تا مجموعه این اقدامات بتواند در مواقع بحران به بهترین نحو کمک‌حال مردم باشد.

دکتر فاتح همچنین  بیان کرد: ارائه آموزش‌های صحیح به مردم در مواجه با مواد شیمیایی باید از طریق مراجعی نظیر دانشگاه‌ها، مدارس و پدافند غیرعامل کشور صورت گیرد.

IMG_0052

مهندس احمدی شهردار شاهرود نیز بابیان اینکه برای مصون‌سازی کشور در برابر انواع تهدیدها، رشد، پیشرفت و توسعه همه‌جانبه بنای مستحکم نیاز خواهد بود، تأکید کرد: درست است که آمادگی در بدنه آتش‌نشانی برای مخاطرات و تهدیدات وجود دارد اما از سازمان پدافند غیرعامل انتظار می‌رود تجهیزات لازم و مختص به مقابله با تهدیدات شیمیایی را در اختیار شهرداری شاهرود قرار دهد.

شهردار شاهرود بابیان اینکه امیدواریم اقدامات تأمینی و همچنین پیشگیرانه زمینه بازدارندگی کشور را از انواع تهدیدات به همراه داشته باشد، تأکید کرد: باید تلاش کنیم تا بستر جامعه را به سمت ایمن‌سازی پیش ببریم که در این راه استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاهی، مهم است.

IMG_0090

دکتر علی اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه پدافند غیرعامل زیستی مقوله‌ای بسیار مؤکد و مهم است، افزود: برای تبیین مرزبانی زیستی نیاز به استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، بومی‌سازی دستورالعمل‌ها و پیشگامی دانشگاه‌های کشور درزمینه پدافند غیرعامل شیمیایی بیش از هر زمان احساس می‌شود.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه باهدف ارتقای نقش دانشگاه‌ها و علوم در خود مراقبتی، مجوز رشته‌های پدافند غیرعامل در مقطع ارشد برای دانشگاه‌هایی مثل فارابی، مالک اشتر و ... صادرشده است، ادامه داد: این رشته‌ها می‌توانند کارشناسانی را به ما تحویل دهند که در راستای کاهش تهدیدات، تولید علم و دانش کنند، لذا ما امروز به‌خوبی می‌دانیم که تنها نباید به دنبال ایجاد کارخانه‌های جدید بود بلکه رشته‌های دانشگاهی هم می‌توانند اشتغال ایجاد کنند.

زارعی با تأکید بر اینکه برای اجرای دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل زیستی نیازمند مهارت هستیم، گفت: پدافند غیرعامل زیستی مشکل جدی به شمار می‌رود زیرا خاموش و درعین‌حال بسیار منتقل‌شونده است، این مقوله مانند توپ‌های جنگی نیست که در میدان نبرد دیده شود و بتوانیم تشخیص دهیم که دشمن کجا را نشانه می‌گیرد بلکه پدافند غیرعامل زیستی موضوعی است که از هر جا و با هر ابزاری مانند تلفن همراه، لوازم‌آرایش و ... می‌تواند آلودگی را نشر دهد درنتیجه باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشت.

وی بابیان اینکه ۹۰درصد وظیفه ما در پدافند غیرعامل این است که اگر اتفاقی رخ دهد، جامعه کمترین آسیب را ببیند، افزود: طبق دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی باید مصون‌سازی در سطح جامعه صورت گیرد و در این راستا سازمان پدافند غیرعامل آموزش در حوزه پدافند غیرعامل شیمیایی را مدنظر قرار داده است.

زارعی در خاتمه بیان کرد: یکی از تأکیدات دیگر سازمان پدافند غیرعامل نصب ژنراتور در مراکز حساس، مهم و ادارات است که در زمان مخاطرات بتوانیم انرژی این امکان عمدتاً خدمت‌رسان را تأمین کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی در سطح کشور صورت گرفته است.

IMG_0091

 

در پایان این مراسم از زحمات کادر اجرایی با اهدا لوحی، تقدیر به عمل آمد و تفاهم نامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل کشور ودانشگاه صنعتی شاهرود امضا شد.

IMG_0037

  

12345