اخبار و رویدادها: جلسه هماهنگی شروع بسته دوم از فاز نخست طرح‌های پژوهشی در حوزه اکتشاف با حضور رییس دانشگاه

جلسه هماهنگی شروع بسته دوم از فاز نخست طرح‌های پژوهشی در حوزه اکتشاف با حضور رییس دانشگاه
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸- ۱۱:۴۴:۲۷

جلسه هماهنگی شروع بسته دوم  از فاز نخست طرح‌های پژوهشی در حوزه اکتشاف با حضور رییس دانشگاه

جلسه هم اندیشی آغاز بسته دوم (فازاول) طرح های کلان پژوهشی اکتشاف محور با حضور مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و نیز روسای پنج دانشگاه طرف قرارداد از جمله دانشگاه صنعتی شاهرود در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، جلسه هماهنگی شروع بسته دوم از فاز نخست طرح‌های پژوهشی در حوزه اکتشاف، با حضور دکتر نصیری قیداری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی و مهندس هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی و دكتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود و دکتر احمدرضا بهرامی به نمایندگی از سوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، مهندس طالقانی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و دکتر خان بیگی مدیرکل پژوهش وزارت نفت روز دوشنبه 13 آبان 1398 در تالار شهید شهریاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

photo_۲۰۱۹-۱۱-۰۹_۱۰-۲۸-۰۳

photo_۲۰۱۹-۱۱-۰۹_۰۸-۱۱-۲۰photo_۲۰۱۹-۱۱-۰۹_۰۸-۱۱-۱۹

دکتر سعداله نصیری قیداری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ضمن خیرمقدم، همکاری دانشگاه‌ها و وزارت نفت را تعاملی ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: این مشارکت علمی و پژوهشی یک الگوی مناسب برای ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه است و این رویکرد وزارت نفت برای سپردن طرح‌های تحقیقاتی با هدف رفع نیازها و مرتفع نمودن چالش و معضلات موجود به دانشگاه‌ها ستودنی است.

ایشان همکاری دانشگاه‌ها و وزارت نفت را تعاملی ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: این مشارکت علمی و پژوهشی یک الگوی مناسب برای ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه است و این رویکرد وزارت نفت برای سپردن طرح‌های تحقیقاتی باهدف رفع نیازها و مرتفع نمودن چالش و معضلات موجود به دانشگاه‌ها ستودنی است.

لازم به توضیح است که دانشگاه صنعتی شاهرود فاز اول طرح کلان «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری های نوین مهندسی حفاری و مهندسی نفت در چاه های اکتشافی» را تحت عنوان «تدوین نقشه راه توسعه فناوری» با نگاه ویژه به روش های نوین مدیریت فناوری، با موفقیت و در زمان مقرر به انجام رسانده است. نتایج رضایت بخش بسته اول، امیدبخش تحقق اهداف عالی این طرح بلند مدت شامل توسعه فناوری های نوین و تجاری سازی آن مبتنی بر شبکه فناوری داخلی و بین المللی می باشد.

در این جلسه دکتر فاتح رییس دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن تشکر از حسن اعتماد مدیران نفت به دانشگاه، اظهار امیدواری کرد که مراحل آتی نیز با جدیت و دقت به نتایج مدنظر برسد. در ادامه مهندس هندی مدیر اکتشاف، مهندس طالقانی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و دکتر خان بیگی مدیرکل پژوهش وزارت نفت نظرات و دغدغه های موجود جهت اجرای موفق مراحل آتی طرح ها را مطرح نمودند.

اهداف اصلی پروژه فوق به شرح ذیل می باشد:

ایجاد قابلیت فناورانه در حوزه ژئومکانیک در صنعت نفت ایران.

تدوین و آماده سازی ساختار شبکه نوآوری و فناوری ژئومکانیک در صنعت نفت ایران.

تهیه نقشه راه فناوری در حوزه ژئومکانیک در صنعت نفت ایران.

شناسایی و ارزیابی سازمان ها، مراکز پژوهشی و شرکت های داخلی و بین المللی به منظور تشکیل کنسرسیوم مدیریت فناوری حوزه های مطالعاتی ژئومکانیک مخازن کربناته به منظور اکتساب و به روز کردن فناوری های مرتبط.

بررسی و تحلیل افق آینده فناوری در زمینه ژئومکانیک مخازن کربناته.

 بر این اساس ابتدا کلیه فناوری های شناسایی شده غربالگری شده و اولویت بندی آن ها مشخص گردیده است. در گام بعدی هریک از فناوری های اولویت بندی شده به موضوعات قابل تحقیق تبدیل و در مراحل بعد، بانک اطلاعاتی از داده ها و گزارش های موجود از فناوری های نوین کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه های اکتشافی مورد استفاده و تهیه شد. در ادامه مراکز علمی- پژوهشی بین المللی مرتبط با تحقیقات در این زمینه  مورد بررسی قرار گرفت و اولویت بندی شد. در گام بعد نیازهای سخت افزاری، مغزافزاری و نرم افزاری بررسی و شناسایی گردید و به منظور تاسیس شرکت تخصصی فناوری های نوین کاربرد ژئومکانیک، گزارشی از ساختار مراکز ارائه شد. در مرحله آخر نقشه راه توسعه فناوری های نوین کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه های اکتشافی تدوین و ترسیم گردید و سپس روش های انتقال فناوری پیشرفته بین المللی با استفاده از شبکه فناوری داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

شناسايي و كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري‌هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه‌هاي اكتشافي در مبحث اکتشاف منابع هيدروکربني، غربالگري فناوري‌هاي شناسايي شده و اولويت‌بندي آنها، تبديل فناوري‌هاي اولويت‌بندي شده به موضوعات قابل تحقيق، تهيه بانک اطلاعاتي از داده‌ها و گزارش‌هاي موجود از فناوري‌هاي نوين كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري‌هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه‌هاي اكتشافي مورد استفاده، بررسي مراکز علمي–پژوهشي بين‌المللي مرتبط با تحقيقات در زمينه  كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري‌هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه‌هاي اكتشافي، ارائه ساختار و نيازمندي‌هاي ايجاد مرکز فناوري‌هاي نوين كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري‌هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه‌هاي اكتشافي و ارائه نقشه‌راه توسعه فناوري مرکز تخصصي فناوري‌هاي نوين كاربرد ژئومكانيك در اكتشاف منابع هيدروكربني و فناوري‌هاي نوين حفاري و مهندسي نفت در چاه‌هاي اكتشافي از جمله دستاوردهای پروژه تدوین نقشه راه توسعه فناوری می باشد.

12345