اخبار و رویدادها: همایش ملی مدیریت ریسک و تاب آوری در صنایع معدنی

همایش ملی مدیریت ریسک و تاب آوری در صنایع معدنی
یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸- ۰۸:۰۷:۳۴

همایش ملی مدیریت ریسک و تاب آوری در صنایع معدنی

نخستین همایش ملی مدیریت ریسک و تاب آوری در صنایع معدنی با حضور متخصصین و فعالان حوزه معدنکاری در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

با توجه به توسعه علم و صنعت در جهان امروز و گسترش حوادث ناشی از آن و همچنین اهمیت چاره اندیشی برای جلوگیری از عواقب دردناک رشد تکنولوژی، آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی مدیریت ریسک و تاب آوری در صنایع معدنی روز یکشنبه 2 تیر ماه 98با حضور هیئت رئیسه دانشگاه، متخصصین و فعالان حوزه معدنکاری در محل سالن اجتماعات دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک برگزار شد. 

دکتر عطایی: در مدیریت ریسک پیشگیری مهمترین درمان است.

دکتر محمد عطایی رئیس دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه و همچنین دبیر علمی همایش در ابتدا ضمن خیرمقدم به دستاوردهای پيشرفت شتابان صنعت و فنّاوری و مخاطرات آن اشاره نمود و گفت: در جوامع امروزی  مشکلات و معضلاتی که در اثر گسترش کاربرد فناوری های نوین و صنایع ایجاد می شود بر کسی پوشیده نیست و باید به منظور مدیریت بحران های ناشی از این شرایط از منابع موجود بهترین استفاده را کرد و قبل از مدیریت بحران، مدیریت ریسک صورت پذیرد و برنامه ریزی، شناسایی عوامل ریسک و ارزیابی و تحلیل ریسک و عوامل کنترل کننده های آنها بررسی شود.

دکتر عطایی تقویت و ارتقای اثربخشی سیستم ها قبل و بعد از یک آشفتگی در یک مجموعه را از کاربردهای مدیریت ریسک عنوان نمود و در خصوص مفهوم تاب آوری افزود: تاب آوری علاوه بر صنایع، در روانشناسی، مدیریت شهری و سایر علوم کاربرد دارد و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه نیازمند استفاده از این مفهوم است. وی همچنین تاکید کرد: تاب‌آوری لزوماً منحصر به دفع تنش‌ها نیست؛ بلکه یک سیستم، زمانی تاب آور است که در حین آشفتگی‌ها بتواند کارکرد خـودش راحفـظ کند؛ شوک‌های مثبت و منفی را جذب کند و به یک سازگاری با شرایط جدید برسد.

دبیر علمی همایش با بیان این موضوع که عملیات معدنکاری در مقايسه با ديگر بخش هاي صنعت با خطرات زيادي همراه است، گفت: ارزیابی حوادث و پیامدهای مربوط به آنها در طول دوره معدنکاری کمک مؤثری برای مدیران و مهندسان در تصمیم گیری و طراحی سیستم های مختلف محسوب می شود، به همین دلیل برای مدیریت مؤثر چالش های مربوط به زیرسیستم های معدنکاری، رویکردهای نوین مدیریتی توصیه شده است.

دکتر عطایی كسب معلومات و اطلاع از يافته های جديد در زمینه مدیریت ریسک و تاب آوری در صنعت معدنکاری به صورت ارائه مقاله (17 مقاله به صورت شفاهی و 33 مقاله به صورت پوستر)، برگزاری کارگاه های تخصصی در زمینه مدیریت ریسک و تاب آوری (دو کارگاه) و برقراری ارتباط مستقیم پژوهشگران و محققین و علم آموزان را از جمله اهداف همایش ملی مدیریت ریسک و تاب آوری عنوان کرد.

دکتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در این آئین ضمن خیر مقدم به حاضرین به وجه اشتراک محتوای همایش با حوزه کنترل رشته مهندسی برق و اهمیت مدیریت آشفتگی در شرایط حساس کاری پرداخت و گفت: احتمال رخداد حادثه برای هر سیستمی وجود دارد اما تبادل نظر و یافتن راه های جدید و بهره مندی از تجربیات می تواند موجب حل معظلات کشور شود.

دکتر فاتح: برگزاری همایش ها و چنین هم افزایی هایی کارآمد خواهد بود.

دکتر فاتح ضمن تشکر از دبیران علمی و اجرایی همایش و دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، از حامیان برگزاری این همایش تقدیر نمود. ایشان در ادامه با اشاره به برخی از افتخارات دانشگاه، اظهار خرسندی کرد و گفت: وجود دانشمند یک درصد برتر دنیا در دانشگاه، فعالیت های گسترده و انعقاد قرارداد با بیش از 200 سازمان بزرگ، پیشرفت قابل ملاحظه علم و فناوری و رشد مقالات ISI، همکاری موثر با شرکت نفت طی قرارداد منعقد شده با حضور وزیر علوم، قرارگیری در جایگاه ارزشمندی در کنار دیگر دانشگاه های سبز جهان با انجام فعالیت های گسترده در این زمینه و بسیاری از رویدادهای اخیر دانشگاه موجب مطرح شدن نام این دانشگاه در ردیف دانشگاه های برتر کشور شده است.

قطب علمی دانشکده معدن کشور در دانشگاه صنعتی شاهرود

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان اینکه دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک این دانشگاه با حکم وزیر علوم به عنوان قطب علمی مهندسی معدن کشور منتخب شده است، این مرجعیت را افتخار قابل توجهی دانست و آینده روشن تری را برای رشته معدن دانشگاه خواستار شد.

در بخش پایانی این همایش پروفسور عباس برآبادی از دانشگاه UIT  نروژ  با حضور در این مراسم و بیان شعری از مولانا در زمینه تاب آوری و کاربردهای آن در شرایط عملیاتی پیچیده به سخنرانی پرداخت. ایشان ضمن پرداختن به برداشت های مختلف ریسک و بیان مفاهیم متعدد آن، تاب آوری را عنوان جدیدی دانست و به تامل در این موضوع تاکید کرد.

ایشان به طور کلی تاب‌آوری را به صورت توانایی سیستم در مقابله با وقوع آشفتگی، انطباق با شرایط جدید در صورت وقوع آَشفتگی و در نهایت بازیابی عملکرد برای رسیدن به شرایط عملیاتی تعریف نمود و گفت: مطالعه و بررسی اساسی مفهوم تاب‌آوری باید به عنوان اولین اقدام پیش از ورود به بحث کاربردی سازی این مفهوم در نظر گرفته شود. در واقع به علت وسعتی که مفهوم تاب‌آوری دارد، بدون شناخت کافی از آن، نتایج کاربرد آن صحیح نخواهند بود.

 دکتر برآبادی در ادامه افزود: مراحل بررسی تاب‌آوری به ترتیب متشکل از مدیریت ریسک، پیشگیری، آماده‌سازی، هشدار، پاسخ، بازیابی و آموزش به صورت یک چرخه بسته است. بر اساس همین مراحل، می‌توان چهارچوبی برای ارزیابی تاب‌آوری ارائه کرد که در این چهارچوب برای هر کدام از این مراحل امتیازی در نظر گرفته می شود که این امتیاز بر اساس وضعیت سیستمی که مورد بررسی قرار دارد، به دست می آید و در نهایت برای بررسی تاب‌آوری یک سیستم، اجرای تمام مراحل ذکر شده ضروری است.

این همایش در روز دوشنبه 3 تیرماه به پایان رسید.

12345