اخبار و رویدادها: دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی عمران دانشگاه

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی عمران دانشگاه
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸- ۱۴:۵۲:۵۹

دفاع دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی عمران دانشگاه

بنفشه نوروزی دانشجوی آب و سازه های هیدرولیکی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود تحت عنوان "مدلسازی اندرکنش سیال سازه ناشی از ضربه قوچ با در نظرگرفتن لوله حاوی سیال ویسکوالاستیک" با كسب درجه عالی دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، بنفشه نوروزی دانشجوی آب و سازه های هیدرولیکی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه در روز سهشنبه 28 خرداد ماه جاری از رساله خود تحت عنوان "مدلسازی اندرکنش سیال سازه ناشی از ضربه قوچ با در نظرگرفتن لوله حاوی سیال ویسکوالاستیک" با راهنمای دكتر احمد احمدی دانشیار  این دانشكده و مشاوره دكتر محمود نوروزی دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود و دکتر محسن لشکر بلوک استادیار گروه مهندسی عمران دانشگاه گلستان در محل سالن جلسات دانشکده مهندسی عمران دفاع نمود.

این رساله بر اساس نظر داوران دکتر خسرو حسینی، دانشیار گروه مهندسی عمران دانشگاه سمنان به عنوان داور خارجی و دکتر امیرعباس عابدینی استادیار گروه مهندسی عمران و دکتر محمد محسن شاهمردان دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود به كسب درجه عالی نائل گردید.

چکیده رساله:

کاربرد گسترده سیالات ویسکوالاستیک در علوم مهندسی، صنایع شیمیایی، پلیمر و.. باعث شده که این گروه مهم از سیالات غیرنیوتنی از جنبه های مختلف، مورد تحقیق و بررسی قرار گیرند. در رساله حاضر، رفتار این سیالات، در شرایطی مورد تحلیل و مدلسازی قرار می گیرد که در حین جریان داشتن در طول لوله، به دلایلی نظیر قطع جریان برق، بسته شدن شیر، خرابی پمپ و یا هر عامل پیش بینی نشده ای به طور ناگهانی متوقف شوند. جریان میرای غیردائمی ایجاد شده در اثر توقف ناگهانی جریان، در این رساله، اصطلاحا "ضربه قوچ سیال ویسکوالاستیک" و یا "چکش سیال ویسکوالاستیک" نامیده می شود. در واقع، هدف اصلی از تحقیق حاضر، ایجاد ارتباط بین دو حوزه جریان هاي انتقالی در لوله و مباحث سیالات ویسکوالاستیک می باشد. از طرفی با توجه به اینکه رخداد پدیده ضربه قوچ، به طور معمول، ارتعاش جداره لوله را در پی دارد و در ابعاد وسیع ممکن است منجر به آسیب های جدی به سیستم لوله شود، بررسی اثرات تداخلی سیال سازه طی کوپله های مختلف نیز در کنار مدلسازی این پدیده ضروری به نظر می رسد. به همین منظور، پس از افزودن معادلات ارتعاش محوری سازه به معادلات سیال و تشریح دیدگاه های رایج در زمینه آنالیز کوپله، مدلسازی عددی در مورد محلول پلیمری که تحت کوپله های مختلف اتصال و کوپله پواسون و همچنین کوپله همزمان اتصال و پواسون قرار گرفته، انجام می گردد. سیستم مورد بررسی در رساله حاضر، از نوع شیر، لوله و مخزن در نظر گرفته می شود و در بخش ویسکوالاستیک، از معادلات رئولوژی غیرخطی اولدرویدبی به عنوان معادلات ساختاری تبیین کننده رابطه تنش ها استفاده می شود. نتایج مدلسازی ضربه قوچ سیال ویسکوالاستیک نشان داد که در این گروه سیالات، اثرات لاین پکینگ در پشت شیر، با وضوح بیشتری مشاهده می گردد و همچنین، پیک نوسانات موج فشاری در مقایسه با جریان سیالات نیوتنی کمی بیشتر و زمان میرایی جریان کندتر می شود که دلیل آن، به ویژگی ثابت زمان رهایی از تنش این سیالات ارتباط داده می شود.

لازم به ذكر است چاپ 5 مقاله علمی پژوهشی و 3 مقاله كنفرانسی معتبر از جمله دستاوردهای پژوهش فوق می باشد.

 800_3

12345