اخبار و رویدادها: آشنایی با گرایش جدید کارشناسی ارشد دانشکده علوم زمین دانشگاه

آشنایی با گرایش جدید کارشناسی ارشد دانشکده علوم زمین دانشگاه
دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸- ۱۲:۲۱:۲۰

آشنایی با گرایش جدید کارشناسی ارشد دانشکده علوم زمین دانشگاه

دانشگاه صنعتی شاهرود در مهر ماه سال 1398 در گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود با توجه به پذیرش دانشجو در گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی در مقطع کارشناسی ارشد از مهر ماه سال 1398 و اهمیت آشنایی بیشتر دانشجویان علاقه مند به این حوزه جهت ادامه تحصیل، اقدام به تهیه مصاحبه ای با محتوای معرفی ابعاد مختلف گرایش فوق پرداخته است.

IMG_0013

طی این گزارش دکتر امیدی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه به سوالات طرح شده در این خصوص پاسخ داده اند.

معرفی گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی

رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی یکی از رشته های علوم زمین است که به مطالعه رسوبات و سنگ های رسوبی، نحوه و فرایند های تشکیل آن ها در محیط ها و حوضه های رسوبی مختلف از زمان تشکیل زمین تا حال حاضر می پردازد. رسوبات و سنگ های رسوبی بیش از 70 درصد سطح زمین را تشکیل می دهند. در ایران نیز بخش عمده پوسته زمین از سطح آن شامل دشت ها ی آبرفتی، کویر ها و رشته کوه های البرز و زاگرس و ... تا اعماق چندین کیلومتری از رسوبات و سنگ های رسوبی تشکیل شده اند. به همین علت مطالعه و شناخت آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

علت اهمیت گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی درصنعت نفت و گاز

با توجه به کاربردهای مختلف این رشته، در طی چند دهه گذشته، سرعت مطالعات، پیشرفت ها و ایجاد زیر شاخه های مختلف این رشته افزایش چشمگیری داشته است. به طوری که تقریبا تمامی ذخایر نفت و گاز دنیا در داخل سنگ های رسوبی تجمع یافته اند. با علم به اینکه صنعت نفت و گاز از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان است و در اقتصاد ایران نیز، نفت و گاز سال های زیادی است که عمده درآمد ملی کشور را تامین می نماید، گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی درصنعت نفت و گاز از اهمیت خاصی برخوردار است.

دیگر کاربردهایی که سبب اهمیت گرایش فوق می شود.

علاوه بر آن مطالعه و شناخت رسوبات و سنگ های رسوبی به دلیل داشتن دیگر منابع اقتصادی مهم نظیر زغالسنگ، مواد معدنی فلزی و غیر فلزی مختلف، پلاسرها و مواد مورد نیاز در مصالح ساختمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. در رابطه با آب های سطحی و آب های زیرزمینی، با توجه به وجود آب ها در رسوبات و ساگ های رسوبی، مطالعات رسوب شناسی و محیط های رسوبی در شناخت و چگونگی تشکیل سنگ های آبدار و تعیین پارامترهای کیفی و کمی آب ها کمک فراوانی می نمایند. مطالعات سنگ‌های رسوبی در فعالیت های عمرانی مختلف مانند ساخت جاده‌ها، خانه‌ها، تونل‌ها، سدها، کانال‌های آب و یا سازه‌ها ی دیگر نیز حائز اهمیت خاصی می باشد.

آینده کاری فارغ التحصیلان این گرایش

با توجه به کاربردهای گسترده گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی، دانش آموختگان این گرایش می توانند در موسسات و سازمان های مختلف دولتی و  غیر دولتی مرتبط با نفت و گاز، آب های زیرزمینی، معدنی و عمرانی نظیر وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، سازمان آب، وزارت مسکن و شهر سازی، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دیگر شرکت ها و سازمان ها ی مرتبط فعالیت نمایند.

فضاهای مناسب جهت انجام تحقیقات مرتبط با پایان نامه این گرایش

دانشجویان پس از گذراندن دروس تخصصی مصوب در این گرایش، برای پایان نامه به انجام تحقیقات و پروژه‏های کاربردی مورد نیاز سازمان ها و شرکت های مختلف دولتی و غیر دولتی مانند وزارت نفت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهند پرداخت.

تلاش زیرساختی دانشگاه در راستای حمایت از فارغ التحصیلان گرایش رسوب شناسی و سنگ شناسی رسوبی

 لازم به ذکر است که تفاهم نامه های همکاری بین دانشگاه صنعتی شاهرود و پژوهشگاه نیرو، پژوهشگاه صنعت نفت ایران، پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، شرکت عملیات اکتشاف نفت و موسسه زمین شناسی آكادمی علوم زمین شناسی چین منعقد گردیده و این موسسات در قالب تفاهم نامه ها از پایان نامه های دانشجویان حمایت خواهند کرد.

لازم به یادآوری است که دکتر مهدی جعفرزاده، دکتر معصومه کردی و دکتر عزیزالله طاهری از دانشکده علوم زمین دانشگاه صنعتی شاهرود و دکتر رضا اهری پور از دانشکده علوم زمین دانشگاه دامغان تیم اصلی ارائه کننده دروس این رشته و راهنمای دانشجویان می باشند.

12345