اخبار و رویدادها: گفتگو با دكتر عطایی عضو قطب علمی مهندسی معدن

گفتگو با دكتر عطایی عضو قطب علمی مهندسی معدن
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷- ۰۸:۱۶:۰۷

گفتگو با دكتر عطایی عضو قطب علمی مهندسی معدن

گفتگو روابط عمومی دانشگاه با دكتر عطایی عضو قطب علمی مهندسی معدن و عضو هیات علمی دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود در خصوص آشنایی بیشتر با محتوی و روند قطب علمی.

طی جلسه شورای قطب های علمی در بهمن ماه گذشته با درخواست دانشگاه صنعتی شاهرود جهت تشكیل قطب علمی مهندسی معدن موافقت شد و حكم آن در تاریخ 7 اسفند ماه به دانشگاه صنعتی شاهرود ایلاغ شد. به همین منظور روابط عمومی دانشگاه ضمن تبریك این موفقیت با دكتر عطایی رئیس این دانشكده و عضو قطب علمی فوق به گفتگو پرداخت.

- آقای دكتر ضمن سلام و تبریك بابت كسب این افتخار، معنا و مفهوم قطب علمی را بیان فرمائید.

قطب علمی به گروهی از اعضای هیات علمی برجسته و فعال یك یا چند موسسسه گفته می شود كه با تمركز و انسجام  بخشیدن به فعالیت های خود برای انجام یك برنامه مدون پژوهشی فناوری به مدت 5 سال فعالیت می كنند.

- در خصوص ضروریت ایجاد قطب های علمی توضیح بفرمائید.

 بر اساس سیاست­های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، جایگاه جهانی كشور در علم و فناوری باید ارتقاء یافته و جمهوری اسلامی به عنوان قطب علمی و فناوری در جهان اسلام تبدیل شود. در این راستا، قطب های علمی به منظور استفاده بهینه از ظرفیت آموزشی  پژوهشی عالی كشور به استناد راهكارهای اجرایی بخش آموزش عالی قانون برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی تشكیل شده تا بر اساس سیاست­های كلان حوزه علم و فناوری و اقدام ملی نقشه جامع علمی كشور فعالیت نمایند.

- اهداف دیگر تشكیل قطب علمی چه مواردی می باشد؟

از اهداف دیگر تشكیل قطب علمی می توان به مشاوره و تصمیم ­سازی در برنامه­ ریزی علمی و اجرایی، فراهم سازی زمینه مشاركت مراكز علمی در سطح ملی و بین المللی در راستای تولید و توسعه فناوری داخل كشور، ایجاد شبكه های علمی و فناوری گروهی در زمینه تخصصی قطب، گسترش مرزهای دانش و فناوری و ارتقای جایگاه علمی كشور و تولید علم بومی اشاره نمود.

- آقای دكتر روند انتخاب قطب علمی در كشور به چه صورت است؟

بر اساس اولویت های كشور در اسناد بالادستی، توانمندی ها و مزیت های نسبی مورد نیاز، برخورداری موسسه از تجهیزات پژوهشی، آزمایشگاهی، امكانات نرم­ افزاری، كتابخانه ای و اطلاع رسانی در زمینه تخصصی، ارائه برنامه ای هدفمند در زمینه علمی تخصصی جهت پاسخگویی به نیازهای اساسی علمی كشور بر اساس اولویت های اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری، حضور گروه تخصصی از اعضای هیات علمی برجسته فعال با مراتب علمی بالا، طرح های پژوهشی مصوب برون دانشگاهی كلان ملی، تالیف یا تصنیف كتابهای تخصصی و مقالات علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی با نمایه استنادی معتبر بین المللی و برنامه مدون پژوهشی فناوری پنج ساله منطبق با اولویت­های اسناد بالادستی و پاسخگوی نیازهای علمی راهبردی كشور درخواست موسسه به همراه مستندات مربوطه در كارگروهای متعدد تخصصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی می­ گردد. در صورت كسب امتیازات لازم در زمینه های فوق الذكر (در گروه فنی مهندسی برای هر فرد حداقل 135 امتیاز و برای قطب علمی حداقل 1228 امتیاز است) ، مجوز قطب علمی برای موسسه صادر خواهد شد.

-دامنه كاری قطب های علمی چگونه است؟

پاره ­ای از فعالیت­های قطب علمی عبارت از مشاركت در سیاست­ گذاری ها و تصمیم سازی های علمی (از طریق پیشنهادهای تخصصی، طرح ها و آیین نامه های قانونی)، همكاری موثر و هدفمند با سازمان ها و موسسات علمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملی و بین ­المللی، بررسی و پایش تحولات علمی، گسترش روش های پژوهش، توسعه نرم افزارهای تخصصی در زمینه مربوطه، جذب همكارهای علمی نخبگان ایرانی و غیرایرانی داخل و خارج كشور، تربیت دانش پژوهان نخبه در دوره های پسا دكتری، مشاركت در بازنگری برنامه های درسی و آموزشی، و هدفمند­سازی رساله ها و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تكمیلی است.

-قطب علمی پس از تصویب موظف به انجام چه اقداماتی است؟

موسسه مربوطه بعد از تصویب قطب علمی و ابلاغ،  متعهد می ­شود تا امكانات كافی از قبیل فضای مناسب، نیروی انسانی، امكانات آزمایشگاهی، سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار قطب قرار دهد. در برنامه ­ریزی فعالیت قطب نیز 50 درصد اعتبارات از طریق موسسه و 50 درصد باقی مانده در قالب فراخوان پروژه های برگزیده قطب­های علمی اختصاص داده می شود.

از شما سپاسگزاریم بابت وقتی كه گذاشتید و برای شما و همكارانتون آرزوی موفقیت بیش از گذشته را داریم.

12345