اخبار و رویدادها: پنجمین دوره مسابقات كشوری دست ساخته های فیزیك به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود

پنجمین دوره مسابقات كشوری دست ساخته های فیزیك به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷- ۱۳:۲۹:۵۲

پنجمین دوره مسابقات كشوری دست ساخته های فیزیك به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود

پنجمین دوره مسابقات كشوری دست ساخته های فیزیك در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی در تاریخ 2 آبان ماه جاری به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، پنجمین دوره مسابقات كشوری دست ساخته های فیزیك در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی و رقابت 30 تیم در تاریخ 2 آبان ماه جاری زیر نظر انجمن فیزیك ایران به میزبانی این دانشگاه برگزار گردید.

photo_2018-11-05_13-43-22

photo_2018-11-05_13-43-28

سید علی حسینی منصوری عضو هیات علمی دانشكده فیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به عنوان دبیر اجرایی این دور از مسابقه گفت: نوآوری و فناوری مقوله ای نیست كه به خودی خود اتفاق بیافتد و به طور ناگهانی دانشجو و یا دانش آموزی نوآور و فناور شود، بلكه شیوه خاصی را می طلبد كه علم نُروآموزش (NeuroEducation) دقیقا به این موضوع می پردازد و در جستجوی راهی برای آموزش دانش آموزان و دانشجویان به سمتی كه مد نظر است می باشد.

دانشگاه های ما دانش آموخته های فناور تربیت نمی كنند.

دبیر اجرایی پنجمین دوره مسابقات كشوری دست ساخته های فیزیك مشكل اصلی عدم تربیت دانشجو فناور را شیوه آموزش علوم مختلف به دانش آموزان و دانشجویان عنوان نمود. وی روشSupervised Self-Learning Practical Method of Teaching Science را یك روش آموزشی مغز محور در دانشگاه دانست و گفت: هدف اصلی این روش، آموزش علوم بر اساس اصول یادگیری مغز است و چنان علم و عمل را در هم ادغام می كند كه دانشجو در حین آموزش ارتباط تك تك جلسات درس را با فناوری و تكنولوژی حس می كند. شیوه ارائه موضوع، وسایل كمك آموزشی و نمایش عملی پدیده های علمی چنان دانشجویان را به وجد می آورد كه بلافاصله در مغز خود شروع به ایده پردازی در آن مورد می نمایند و بعد از كلاس درس شروع به تحقیق در مورد موضوع مربوطه كرده و با تشكیل یك تیم اقدام به ساخت وسیله ای بهتر برای نشان دادن آن پدیده می كنند.

photo_2018-11-05_13-43-40

photo_2018-11-05_13-43-48

ایشان همچنین در ادامه گفت: حداقل فایده اینكه دانشجویان آخرین وسایل آموزشی دنیا در مورد موضوع مربوطه را با امكانات و شرایط كشور و شهر خود همراه می سازند. ساختن وسایل آموزشی برای نمایش پدیده های علمی ذهن دانشجو را برای ساخت و مسائل مربوط به آن باز می كند و دانشجو را با الفبای صنعت و فناوری آشنا می كند.

photo_2018-11-05_13-43-54

دكتر حسینی تولید دانش فنی، اختراع و یا اكتشاف منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند و همچنین تولید دست ساخت های آموزشی فیزیكی و مهندسی را توسط دانشجویان از جمله دستاوردهای این مسابقه دانست و افزود: در پایان این مسابقات سه دست ساخته در بخش دانشجویی، سه دست ساخته در بخش دانش آموزان متوسطه و سه دست ساخته در بخش دانش آموزان ابتدایی به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

رضا خانبابائی دبیر علمی این مسابقات  نیز، هدف از برگزاری این مسابقات را تقویت ارتباط علوم پایه دانشگاه ها با تولید فن آوری و كارآفرینی عنوان كرد.

فاطمه سلطانی فر دانشجوی دانشكده فیزیك این دانشگاه و محمد مهدی سوهانی در بخش دبیرستان از شهرستان شاهرود از جمله برندگان این دور از مسابقات بوده اند.

12345