اخبار و رویدادها: دانشگاه صنعتی شاهرود مجری انجام پروژه ای موفق و موثر در صنعت كشور

دانشگاه صنعتی شاهرود مجری انجام پروژه ای موفق و موثر در صنعت كشور
چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷- ۱۵:۲۰:۵۵

دانشگاه صنعتی شاهرود مجری انجام پروژه ای موفق و موثر در صنعت كشور

پروژه ای موفق و موثر در صنعت كشور با عنوان "بررسی احتمال تولید ریزگرد در اثر استحصال شورابه در پلایای ترود" در دانشگاه صنعتی شاهرود انجام گرفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، پروژه ای موفق و موثر در صنعت كشور با عنوان "بررسی احتمال تولید ریزگرد در اثر استحصال شورابه در پلایای ترود" در این دانشگاه انجام گرفته است.

امروزه به دلایل مختلفی از جمله وجود املاح متنوع به‌ ویژه كلرها، سولفات­ها، كربنات­ها، بورات­ها و نیترات ­ها كه از پلایا استخراج و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرند، توجه زیادی به این مناطق شده است. بر همین اساس، در چند سال اخیر، مطالعات قابل توجهی به ‌منظور امكان‌سنجی فنی و اقتصادی بهره­برداری از شورابه‌ های پلایای ترود به‌ عنوان عظیم‌ترین منبع پتاس در ایران، انجام شده است.  به همین منظور روابط عمومی دانشگاه با توجه به اهمیت این پروژه با دكتر سید محمد اسماعیل جلالی دانشیار دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان مجری طرح گفتگو نمود.

 

photo_۲۰۱۸-۱۰-۲۹_۱۰-۲۵-۴۵

محدوده بهره برداری املاح از شورابه های پلایای ترود

در این گفتگو دكتر جلالی به دلایل انجام این پروژه اشاره نمود و گفت: پلایای ترود، به­عنوان قسمتی از زیرحوضه دشت كویر، به وسعت بیش از 6 هزار كیلومتر مربع، بزرگ‌ترین محدوده معدنی ایران و خاورمیانه است كه 2/1 میلیارد مترمكعب شورابه تجدید پذیر دارد. پلایای ترود از 280 كیلومتری جنوب شهرستان شاهرود و 75 كیلومتری شرق دهستان ترود شروع می­شود. با توجه به توجیه اقتصادی طرح استحصال از شورابه‌های پلایای ترود، لزوم بررسی­های زیست‌محیطی محدوده با اهمیت به نظر می‌رسد. بر این اساس و به ­منظور ارزیابی احتمال تولید ریزگرد ناشی از استحصال شورابه در پلایای ترود، انجام پروژه‌ای تحت عنوان "بررسی احتمال تولید ریزگرد در اثر استحصال شورابه در پلایای ترود" از سوی شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسكو) به دانشگاه صنعتی شاهرود ابلاغ گردید.

photo_۲۰۱۸-۱۰-۲۹_۱۰-۲۵-۴۸

نمایی از پوسته نمکی املاح پلایای ترود در کفه ی کویر

دانشیار دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك دانشگاه در خصوص نتایج حاصل از این پروژه ابراز كرد: این نتایج نشان داده است كه با توجه به عدم ظرفیت تولید ریزگرد قابل اعتنا از حوضه ­های مختلف پلایای ترود، استحصال شورابه در همه­ی پهنه­ ها می­تواند بدون تولید ریزگرد قابل اعتنا برنامه‌ریزی شود.

دكتر جلالی با توجه به مطالعات انجام شده، به دستاوردهای این طرح اشاره نمود و خاطر نشان كرد: طبق این طرح مناقصه بین‌المللی برای انتخاب مشاور خارجی و سرمایه‌گذاری در این معدن انجام پذیرفته است. همچنین با بهره‌برداری از شورابه‌های پلایای ترود علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان، وابستگی كشور برای تأمین پتاس مورد نیاز از خارج كشور به میزان قابل توجهی كاهش می‌یابد.

photo_۲۰۱۸-۱۰-۲۹_۱۰-۲۵-۵۱

نمونه‌گیری از شورابه و پوسته نمکی پلایای ترود

مجری این طرح مهم‌ترین كاربرد پتاس در ایران را به‌ عنوان كود شیمیایی در صنایع كشاورزی دانست و بیان كرد: علاوه بر این پتاس در صنایعی مانند تولید صابون و شوینده ها، رنگ های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیك، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و... نیز استفاده می‌شود.

لازم به ذكر است در این پروژه كه در مرداد ماه سال جاری به اتمام رسید، فاطمه قریب ‌بلوك كارشناس ارشد محیط‌زیست  شركت مهندسین مشاور پی، سازه، معدن (PSM) ، مهدی باجولوند كارشناس ارشد مهندسی معدن شركت مهندسین مشاور پی، سازه، معدن (PSM)، حمید آقاجانی دكترای اكتشاف معدن دانشگاه صنعتی شاهرود، مرضیه حاج‌ محمدی كارشناس ارشد اكتشاف معدن  شركت مهندسین مشاور پی، سازه، معدن (PSM) و حسن محمدی كارشناس ارشد استخراج معدن دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در این پروژه همكاری داشتند.

12345