اخبار و رویدادها: شناسایی توزیع فلزات سمی در باطله های معدنی با طیف‌سنجی

شناسایی توزیع فلزات سمی در باطله های معدنی با طیف‌سنجی
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶- ۱۳:۴۰:۴۹



وحید خسروی دانشجوی دكتری مهندسی اكتشاف معدن دانشگاه صنعتی شاهرود از رساله خود دفاع نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، وحید خسروی دانشجوی دكتری مهندسی اكتشاف معدن این دانشگاه در روز چهارشنبه 4 بهمن ماه سال جاری از رساله خود تحت عنوان "مطالعه توزیع فلزات سمی در خاك مناطق معدنی با استفاده از تلفیق روش ‌های ژئوشیمیایی، طیف‌سنجی و سنجش از دور" به راهنمایی دكتر فرامرز دولتی ارده‌جانی دفاع نمود.

photo_۲۰۱۸-۰۲-۰۶_۱۱-۲۲-۴۴

در رساله مذكور، قابلیت روش ‌های طیف‌ سنجی مرئی، فروسرخ نزدیك و طول موج كوتاه و سنجش از دور در پیش‌بینی و بررسی توزیع  غلظت عناصر سمی مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، پس از انجام پیش ‌پردازش‌های لازم بر روی طیف خام نمونه‌ها، پیش‌بینی غلظت عناصر سمی به همراه بررسی مكانیزم پیش‌بینی و گونه‌پذیری عناصر انجام شد. بر اساس نتایج مكانیزم و گونه‌پذیری، عناصر سمی مورد مطالعه به دو گروه مرتبط با اكسی/ هیدروكسیدهای آهن (شامل عناصر آرسنیك، كادمیوم، كبالت و نیكل) و مرتبط با كانی‌های رسی شامل (مس، كروم، مولیبدنیم، سرب و روی) تقسیم گردیدند. همچنین طبق این نتایج، بعضی از فازهای مهم در كنترل عناصر سمی موجود در باطله‌های دمپ با كمك طیف‌سنجی به درستی تعیین شدند. در بخش سنجش از دور، میزان مطابقت تصاویر طبقه‌بندی شده حاصل، با نقشه‌های توزیع پراكندگی عناصری كه ارتباط بالایی با اكسی/ هیدروكسیدهای آهن و كانی‌های رسی دارند، بررسی گردید. نتایج این تحقیق نشان داد كه طیف‌سنجی (آزمایشگاهی و تصویری) می‌تواند به عنوان روشی جدید، پیوسته و ارزان به منظور اندازه‌گیری غلظت عناصر سمی در محیط‌های بسیار ناهمگن تلقی گردد.

این رساله بر اساس نظر داوران، دكتر منصور ضیایی و دكتر حمید آقاجانی از دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك و دكتر احمد جمشیدی زنجانی از دانشكده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس، به كسب درجه عالی نائل گردید. همچنین چاپ سه مقاله ISI و علمی- پژوهشی و چهار مقاله كنفرانسی معتبر از جمله دستاوردهای پژوهش فوق می باشد.

12345