اخبار و رویدادها: نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶- ۰۷:۵۷:۱۹



نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی با همکاری انجمن علمی انرژی بادی ایران در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود، روز چهارشنبه 29 آذر ماه سال جاری نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی در محل تالار كوثر این دانشگاه برگزار شد.

IMG_0201

در ابتدا این همایش دكتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ضمن خیر مقدم، حركت به سوی دانشگاه كارآفرین را به عنوان شعار این دانشگاه دانست و گفت: با توجه به اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت امیدواریم برگزاری چنین همایش‌هایی بتواند دانشگاه را در حركت به سوی این هدف یاری نماید.

در ادامه، دكتر اورعی رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطر نشان كرد: انقلاب تكنولوژی تاثیر بسزایی در آینده جوامع دارد كه در راس آنها تكنولوژی ‌های پرینتر سه‌ بعدی، اینترنت اشیاء و انرژیهای نو است. همچنین با اشاره به اهمیت برنامه ریزی افزود: ایران در بخش انرژی‌ های نو در مقایسه با جامعه جهانی و حتی با كشورهای همسطح خود مانند تركیه عقب می باشد و باید با برنامه‌ریزی‌ های هدفمند مسئولین مربوطه به اهداف مدنظر دست یابد.

دكتر دورعلی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف راه حل های خلاقانه برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه را یك راه حل موثر دانست تا علم مداری و ارج نهادن به فعالیت‌های دانشگاهی جهت اقتصادی مبتنی بر دانش در جامعه نهادینه شود.

IMG_0181

مهندس صادقی مدیركل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در این همایش افزود: ریاست جمهور در بازدید از استان سمنان به موضوع استعدادهای استان در زمینه‌های مختلف اشاره كردند كه باید آنها را كشف كرده و در راستای ارتقای آن كوشید. ایشان یكی از استعدادهای بالقوه استان را در بخش انرژیهای نو بالاخص انرژی‌های بادی وخورشیدی عنوان نمود كه میتوان با برنامه‌ریزی‌های مناسب به این مطلوب دست یافت.

در ادامه برنامه های همایش مهندس هاشمی معاون استاندار و فرماندار شهرستان شاهرود بیان كرد: این شهرستان در زمینه‌های مختلف اعم از گردشگری و كشاورزی و همچنین انرژی‌های نو بسیار مستعد می‌باشد ولی با توجه به این استعدادهای بالقوه هنوز نتوانسته‌ایم آن طور كه باید از آنها استفاده نماییم.

مهندس صباغ مدیرعامل برق منطقه ای استان سمنان به صورت ویژه صحبت های خود را به بحث نیروگاه های تجدیدپذیر اختصاص داد و گفت: این استان از لحاظ سرعت باد برای استحصال انرژی از توربین‌های بادی و از لحاظ میزان سطح تابش نور خورشید و دمای محیطی برای حصول انرژی خورشیدی در سطح مناسبی می‌باشد كه میتوان با برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری هدفمند به این مطلوب دست یافت. ایشان ضمن معرفی پنج نقطه بادخیز استان كه مطالعات اولیه توسط سازمان انرژیهای نو (سانا) روی آن صورت گرفته است، اعلام نمود: نتایج و اطلاعات كافی نیست و نیاز به بررسی های بیشتری دارد، به ویژه در بحث نقطه اتصال به شبكه كه برای هر تقاضا بایستی جداگانه مورد بررسی دقیق كارشناسی قرار گیرد. ایشان در ادامه صحبت ها افزود: تاكنون حدود 2500 مگاوات در استان متقاضی احداث نیروگاه می باشند كه به حدود 1200 مگاوات مجوز های لازم نیز داده شده است. اما از این مقدار تنها یك نیروگاه در منطقه دامغان به بهره برداری رسیده است.

مهندس شوكتی نیا رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود نیز در پاسخ به برخی سوالات حضار خاطر نشان كرد: مجموعه سازمان منابع طبیعی آمادگی كامل خود را جهت همكاری برای استحصال انرژی پاك اعلام می‌دارد و مسئله اجاره زمین حداقل به مدت ده سال در دستور كار این سازمان قرار دارد. ایشان ضمن اعلام واگذاری مجوز زمین های منایع طبیعی به متقاضیان 1200 مگاوات نیروگاه، گفت: تا كنون از محل زمین های منابع طبیعی هیچ نیروگاهی در استان به بهره برداری نرسیده است و تنها نیروگاه استان كه توسط شركت آبوویند احداث شده است، زمین مورد نیاز خود را از سازمان مسكن و شهرسازی خریداری كرده است.

فرماندار دامغان نیز با حضور خود در این همایش آمادگی خود را جهت حمایت از طرح های ویژه انرژی های تجدیدپذیر اعلام داشت. مهندس حسین نژاد معاون برنامه ریزی و مهندسی شركت توزیع نیروی برق استان به نمایندگی از مهندس موسوی زاده، مدیرعامل محترم آن شركت، در خصوص توافق ساتبا با انتفاع بخش خصوصی از انشعاب دانشگاه جهت فروش برق، از تخصیص اعتبارات پژوهشی به پروژه های دانشگاهی استقبال كرد و اظهار امیدواری نمود كه در آینده ارتباط بین دانشگاه و شركت توزیع روز به روز بیشتر گردد.

دکتر اسماعیل محمودی دبیر اجرایی نهمین همایش استانی توسعه انرژی بادی در گفتگو با کارشناس روابط عمومی گفت: در حاشیه این همایش تفاهم نامه همکاری علمی جهت راه اندازی و نشر یک مجله علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی بین دانشگاه صنعتی شاهرود و انجمن علمی انرژی بادی ایران منعقد گردید.

شایان ذکر است که انجمن علمی انرژی بادی ایران از بدو تاسیس (سال 1389) تاکنون در راستای توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از انرژی بادی توانسته چندین همایش ملی و استانی و نیز کارگاههای آموزشی تخصصی در سطح کشور برگزار نماید. جهت توسعه استفاده از این صنعت در تولید برق از سال 95 ، هشت همایش استانی توسط انجمن علمی بادی کشور با مشارکت و همکاری سازمانها و نهادهای علمی و اجرایی استانها برگزار شده بود. 

IMG_0185

12345