اخبار و رویدادها: مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶- ۱۴:۳۸:۳۲



در مراسمی كه با حضور امام جمعه شهر شاهرود برگزار شد، رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود گزارشی از عملكرد فعالیت های سال گذشته به حاضرین در جلسه ارائه نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شاهرود؛ در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری پیش از ظهر دوشنبه 27 آذر ماه جاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین امینی امام جمعه شهر شاهرود، هیات رئیسه دانشگاه، مدیران و اعضای هیات علمی، از پژوهشگران برتر این دانشگاه تقدیر به عمل آمد.

دكتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود در طی سخنان خود ضمن گرامیداشت مقام شامخ دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، با اظهار تأثر تاسف از حوادث زلزله های اخیر در کشور به ویژه حادثه زلزله كرمانشاه و نیاز به همیاری بیشتر برای کمک رسانی به این عزیزان از برگزاری جشن گل ریزان در دانشگاه خبر داد و عامل موفقیت دانشگاه در سالهای اخیر را تکریم، همدلی، همكاری، مهربانی، خردورزی بین مسئولین و کارکنان و کار شورایی دانست و ابراز امیدواری کرد این روند فزاینده تداوم یابد و سبب خیر و برکات برای جامعه شود. 

IMG_0039

دانشگاه صنعتی شاهرود، پیشگاه بسوی دانشگاه کارآفرین

دکتر فاتح در بخشی از گزارش خود خاطر نشان كرد: براساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال 1395، دانشگاه صنعتی شاهرود جزء 43 دانشگاه، پژوهشگاه و موسسات آموزشی کشور که در سطح جهان موثر بوده آند قرار گرفته است. از جمله فاكتورهای مورد سنجش و رتبه دهی دانشگاه های كشور معیارهای پژوهشی، آموزشی، وجهه بین المللی، مراكز دانش بنیان مرتبط با دانشگاه و تسهیلات و امكانات موجود در دانشگاه عنوان شده است. رئیس دانشگاه در ادامه سخنان خود افزود: آمار ارائه مقالات در پایگاه جهانی آی. اس. آی رشد ۲۰ درصدی را نسبت به سنوات قبل نشان می‌دهد و رشد 50 درصدی نسبت به 4 سال گذشته قابل تقدیر می‌باشد.

دکتر فاتح رشد فزاینده مقالات در بازه زمانی 2014 تا 2017 یك رشد 50 درصدی بوده كه حاصل كار و تلاش شورای پژوهشی و سیاست‌های تشویقی دانشگاه است. ایشان تبدیل مجدد دانشگاه به  دانشگاهی صنعتی در سال 94 را  از نتایج همدلی و همكاری‌ها دانست و گفت: علیرغم اینكه اكثر دانشگاه‌ها ریزش دانشجو را داشتند امسال ثبت‌نام‌ شدگان دانشگاه صنعتی شاهرود به نسبت سال گذشته افزایش هشت ‌درصدی داشته است.

ایشان در بخشی از سخنان خود موضوع کارآفرینی دانشگاه ها و اقدامات دانشگاه در این خصوص را ستودنی خواند و با اشاره به ایجاد ۱۸ كارگروه تخصصي براي كارآفرين كردن دانشگاه و ایجاد اتاق فکر یادآور شد در طی سال اخیر با پیگیری مداوم ساختار تشکیلاتی دانشگاه بازسازی شد و با تأسيس اداره کارآفرینی، مرکز رشد واحدهای فناور و مركز آموزش ‌هاي آزاد توسط هیات امناء موافقت به عمل آمد. فاتح همچنين گفت: طي يك سال اخير در قالب كارآفريني تفاهم ‌نامه ها و قراردادهای پژوهشی زیادی با سازمان‌ها، پژوهشگاه ها و صنایع مختلف منعقد شده است. رئیس دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه در حال ايجاد شركت سهامي خاص کارکنان است ابراز امیدواری کرد بستر مناسبی برای ارائه خدمات توليدي، بازرگاني، پژوهشي، فناوري در قالب اين شركت فراهم آید.

رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود ضمن تاكيد بر اهميت كارآفريني و ایجاد شرکتهای دانش بنیان در مرکز رشد واحدهای فناور افزود: تقويت ارتباط علم و صنعت، مهارت آموزی به دانش‌آموختگان، ايجاد مشاغل جديد، افزايش درآمد دانشگاه و عملياتي شدن اشتغال فراگير از جمله مزاياي توسعه كارآفريني در دانشگاه است.

IMG_0132

بشریت باید به سمت وحدت جهانی برود

حجت الاسلام و المسلمین امینی امام جمعه شهر شاهرود با حضور در این مراسم با توجه به روز وحدت حوزه و دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حاضرین و تبرك هفته پژوهش به اهمیت اصل وحدت تاكید نمود و گفت: ما درتمدن آخرالزمانی كه جهان به سمتش می رود باید از اصل وحدت به عنوان یك راهكار عملی برای تولید علم و خدمت به مردم، نظام و جامعه استفاده كنیم. وی همچنین افزود: اصل خلقت ملك و ملكوت براساس وحدت بوده و سرانجام ملك و ملكوت نیز براساس وحدت است، به همین منظور بشریت باید به سمت وحدت جهانی برود.

امام جمعه شهر شاهرود با اشاره به شعارهای جهانی شدن در غرب مثل بانك جهانی، اقتصاد جهانی، دهكده جهانی، نظم نوین جهانی که نشان از یکپارچگی دارد یادآور شد در كشور ما کارهای بزرگی مثل وقوع انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس و پیشرفتهای محیرالعقول همه حول محور وحدت به انجام رسیده است.

ایشان با تاكید بر اهمیت مراكز دانشگاهی به بیان نكاتی در خصوص وحدت در ساحت علم و عمل پرداخت و گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه می شود تا با تلفیق علوم تجربی و علوم وحیانی سبب حل مشکلات مادی و معنوی جامعه شوند.

IMG_0031 

دکتر علی دستفان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با ذکر شعار هفته پژوهش بنام «پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری، زیربنای تولید و اشتغال»  به پیشگامی دانشگاه به سوی کارآفرین شدن اشاره کرده و یادآور شد در طی سال گذشته با روند روبه رشد در ایجاد شرکتهای دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه هشت محصول دانش ‌بنیان در دانشگاه تولید شد و پیگیر تجاری سازی آنها هستیم. 

ایشان با به آمار مقالات دانشگاه در دو سایت معتبر مقالات یعنی اسكوبوس و آی. اس. آی و به تعداد مقالات نمایه شده در این سایت از طرف اعضای هیات علمی دانشگاه اشاره کرد و افزود: حضور اساتید با تجربه و جوان موثر در دانشگاه، سبب شده در سال جاری ۵۲۷ مقاله در این دانشگاه ارائه‌ شده كه نسبت به سال قبل رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد، همچنین در بخش مقالات علمی پژوهشی داخلی ۲۳۷ مقاله، چاپ و منتشر شده است.

عضو هیأت رئیسه با اشاره به قرارداد همكاری دانشگاه صنعتی شاهرود با ۲۱ سازمان و پژوهشگاه، افزود: ارتباط با سازمانها و صنايع ملي و عقد قراردادهاي تحقيقاتي و پيوستن به شبكه آزمايشگاههاي راهبردي كشور از ديگر موفقيتهای اين دانشگاه در یکسال گذشته بوده است. دستفان به انعقاد ۵۱ مورد قرارداد طي سال جاري و آمادگي سه شركت تجميع كننده محتوا در خصوص همكاری با اين دانشگاه تاكيد نمود.

 دکتر دستفاندر بخش دیگری از سخنان خود با بیان امضای ۲۷ تفاهم‌نامه همکاری با محوریت كارآفرینی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در طی یکسال اخیر به منظور ایجاد شرایط مناسب برای گسترش فعالیتهای پژوهشی و فناوری آیین نامه عضویت در سامانه خدمات آزمایشگاهی (بیت)، شیوه نامه استفاده از دوره تحقیقاتی كوتاه مدت، شیوه نامه حمایت از اختراعات، آیین نامه برگزاری همایشها و كارآفرینی علمی تهیه و به تصویب شورای پژوهشی دانشگاه رسیده است.

وی با بیان انعقاد ۵۱ عنوان قرارداد تا پایان سال جاری، و قرارداد همکاری سه شركت تجمیع كننده محتوا افزود: در بخش دانشجویی ۴۱ طرح پژوهش دانشجویی طی یك سال گذشته در دانشگاه صنعتی شاهرود ارائه‌ شده است و چهار طرح پژوهشی این دانشگاه در مسابقات ملی شركت كردند كه دو مورد آن‌ها در بخش عملیات حرارتی مقام دوم و در مكانیك سیالات مقام سوم را كسب نمودند.

در پایان این مراسم از اساتیدی که در چهار بخش پژوهشگران برتر، ارتباط با صنعت، تولید علم، برگزیدگان جوان و فناوران برتر دانشگاه به شرح زیر تقدیر شد:

پژوهشگران برتر دانشگاه: دكتر محمد باخرد دانشكده شیمی، دكتر علی اكبرزاده كلات، دکتر محمدمهدی فاتح، دكتر علیرضا الفی و دكتر وحید ابوالقاسمی از دانشكده مهندسی برق و رباتیك، دكتر علیرضا ناظمی از دانشكده علوم ریاضی، دكتر ایمان آقایان از دانشكده مهندسی عمران، دكتر محمد عطایی، دكتر مهرداد سلیمانی منفرد و دكتر علی نجاتی از دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك، دكتر حمید حسن پور از دانشكده مهندسی كامپیوتر، دكتر محمود نوروزی، دكتر محسن نظری و دكتر محمود فرزانه گرد از دانشكده مهندسی مكانیك، دكتر حسن حسن آبادی و دكتر حسین عشقی از دانشكده فیزیك، دكتر ماشالله رضاكاظمی از دانشكده مهندسی شیمی و مواد، دكتر مجتبی غیاثی و دكتر علی اكبر حسنی از دانشكده مهندسی صنایع و مدیریت

دكتر احمد دارابی از دانشكده مهندسی برق و رباتیك به عنوان برگزیده برتر ارتباط با صنعت،

دكتر حسن حسن آبادی از دانشكده فیزیك به عنوان برگزیده برتر تولید علوم

دكتر ماشالله رضا كاظمی از دانشكده مهندسی شیمی و مواد به عنوان برگزیده برتر جوان

دكتر محمد حسین احمدی از دانشكده مهندسی مكانیك به عنوان برگزیده در بخش برتر یك درصد دانشمندان جهان

دكتر حمید هراتی زاده از دانشكده فیزیك، دكتر اسمعیل محمودی از دانشكده مهندسی كشاورزی و دكتر رضا قلی پور از دانشكده فیزیك به عنوان فناوران برتر

IMG_0344

 

12345